Sött kaffe som J&N Aricha?

Faltpihl

Member
Hej!

Har länge hängt till och från här på forumet, men inte varit aktiv förrän nu.

Lite bakgrund om mig:

Har nyligen köpt en Silvia + Rocky, fixad PID och kapat portafiltret till naket, och är väldigt nöjd över resultatet.

Jag är hittils väldigt förtjust i extremt söta/fruktiga/syrliga espressos, de tre bästa jag druckit har varit gjorda på J&N Aricha, Da Matteo Kenya och Da Matteo Etiopien.

Igår fick jag till en helt magisk shot av J&N Aricha (trots att den varit öppnad länge och rostades i början av december), och är nu på jakt efter att komma nära detta igen. Då Arichan är slut överallt där jag hittat den, samt är limited edition, behöver jag en ersättare!


Så min fråga lyder:
Vilket är det sötaste "dessert-liknande" kaffet ni testat?
http://johanochnystrom.se/produkter/etiopien-aricha/

Någon som testat Arichan och har några tips om liknande upplevelser?

Jag tänkte testa ett antal olika natural bönor, från etiopien t.ex. för att se ifall jag kan få till något liknande.

Mottager även tips på hur ni gör för att framhäva söta smaker i er espresso? Min goda Aricha hade jag ungefär 18g bönor och fick nog runt 25-35g espresso på runt 25 sekunder. Den blev extremt söt och behaglig i min mening :)
 

stefanbo

Well-known member
Jag har också fattat tycke för Arichan, men har vara provat den som brygg (porslinsfilter). Blir sugen på att testa den som espresso men det kanske blir svårt om den börjar ta slut. Innan Arichan var en favorit J&N Harfusa, tror att bönorna finns hos andra rostade också. Lite lik i smaken tycker jag nog att dessa två kaffen har varit.
 

Faltpihl

Member
jag ska beställa den, tack för tipset!
har testat hafursan i aeropress men den blev sådär, tror att den var för gammal.
ska försöka hitta en färsk hafursa framöver med!
 

Faltpihl

Member
da matteos beskrivning av den blenden låter inte överdrivet söt, men då jag bor i Göteborg måste jag nog prova den framöver :)
square mile ska snart få sin sweetshop tillbaka, den låter otroligt söt.
sedan väntar jag på en beställning aricha som börjar dyka upp igen. hoppas jag får till en sådan magisk shot igen :)
 

peather

Active member
Om du gillar Aricha så har väl J&N släppt Pineapple Brothers, en natural från Panama. Borde funka typ likadant?
 

Faltpihl

Member
ska testa den med! rapporterar så fort jag fått händerna på arichan och provkört den! just nu är det en per nordby, etiopien natural tror jag, som agerar nödlösning :)
 

stefanbo

Well-known member
dugese8u.jpg


Hämtade ut Sandbys Aricha och klassikern Svarta Bomber igår. Det blir en bra helg...

Ps. Notera nya koppen som förhöjer bryggningen :) ds
 
Senast ändrad:

Faltpihl

Member
Jag fick två påsar Aricha från sandby samt annanas från J&N, fått till helt Ok skott men inte så fantastiskt och sött som jag önskat..
Ska testa lite i chemexen i veckan, samt testa lite olika malgrader i espresson.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp