Helautomatisk vs nespresso

köffe

Active member
Hej, Jag har haft några "riktiga" espressomaskiner förut, men det blev för mycket stök med sump, för omständigt och spill när man malt för mycket kaffe etc, så jag skaffade en Nespressomaskin för några år sen. Jag var ganska nöjd med hur smidigt det var, men kaffet blir aldrig tillräckligt hett, eller starkt nog. Har tittat på Jura och Gaggia Brera (lutar åt Breran). Vi gör nästan uteslutande espresso men det kan vara bra med mjölkskummare för gäster, den ska ha kapacitet för att göra 8-10 espresso snabbt när det är mycket folk. Jag vet om att man inte kan få en perfekt espresso med automatmaskin men det måste väl bli bättre än nespresso? Jag förstår att vissa gillar hantverket och pysslandet men jag vill bara få en acceptabel espresso snabbt och smidigt, är det möjligt eller ska jag behålla min Nespressomaskin? Alternativt, finns det nån kapselmaskin som gör en espresso i italiensk styrka och inte den urvattnade nespressovarianten?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag skulle säga nej på den frågan om det går att få en perfekt espresso. Något som liknar espresso ja det är väl möjligt.
 

köffe

Active member
Trodde att jag varit tydlig ... Nej jag vet att man inte kan få en perfekt espresso från en automat. Vad jag undrade var om det går att få nånting bättre än nespresso utan krångel?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Ett allternativ är att köp tomma kapslar och fylla dem med eget.
finns ju en del till Nespresso.
Då kan du ju styra styrkan på kaffet själv. :)
 

later

Well-known member
Till köffe.
Du bemöter välvillig hjälp på ett otrevlig sätt. Kanske har hamnat på fel forum
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Hur kan det vara smidigt?

(förlåt reklam nu, om det kan tolkas som det, men hittar ingen bättre länk.)

Du köper tomma kapslar som tex Capsulin , Fyller dem med den sorts kaffe, mängd och malgrad du önskar.
För mig kan det inte bli enklare.

Så, antingen kör du på detta, eller så köper du riktig maskin.

Detta eftersom gammalt kaffe i kapslar aldrig kan ge dig bättre smak än den du redan känner till.

klart, tycker du det blir smidigare att köpa ny maskin så visst, kör på.

Men vad jag förståt av vad du skrev,
gillar du ju redan nespresso maskinen men inte riktigt kaffet,
annars skulle du väll inte ens tagit upp det i tråden till att börja med.

Hoppas du blir nöjd med svaret och lycka till. :)

(..video på hur det funkar..)
 
Senast ändrad:

MrPlow

Well-known member
Enklast är nog att du behåller din nespresso. En maskin med de egenskaper du beskriver finns inte.
 

köffe

Active member
Tack för alla svar. Ursäkta om jag varit lite otrevlig. Det låter lite för omständigt att fylla egna nespressopoddar dessutom är ju ett problem med nespresso att kaffet blir för svagt vilket antagligen beror på att det är för lite kaffe i dom, varför jag antar att jag inte kan tvinga ner mer kaffe än man får i originalen. Har någon provat kaffet i en bean-to-cup maskin och kan jämföra dom med nespresso? Om man kan få nåt i nespressokvalitet men hett och starkt så duger det för mig. Alternativt, är exempelvis Lavazzas eller Illys podmaskiner bättre än Nespressos ur det perspektivet? Jag är alltså inte ute efter perfektion utan nåt smidigt som är ett steg upp från Nespresso.
 

köffe

Active member
Har efter lite efterforskning förstått att nespressokapslarna rymmer ca 5 gr, vilket jag förstått är för lite, antagligen på grund av att maskinerna främst säljs till andra än italienare. Om ni druckit några espresso i exempelvis Tyskland så förstår ni vad jag menar (man föredrar nåt väldigt blaskigt utspätt och fyllt upp till kanten). Så det hjälper kanske inte att köpa kapslar nån annan stans, nespresso har ju rätt mycket själva att välja på, och deras starkaste smakar bara bränt.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
"kaffet blir för svagt vilket antagligen beror på att det är för lite kaffe i dom"

Just därför jag tipsade om att fyllaegna kapslar, du kan använda vilket kaffe du vill och avgör även styrkan,
om du maler kaffet extra fint och fyller med det, bör du få något som i teorin är ett par steg över nespressos egen kvalitet.

Att smaken på deras kapslar är lite off beror till ganska stor del på dels mängden kaffe dels färskheten.

Hur som helst tror jag att det är din enda sjanns att få bättre kaffe än det du redan får ur din nuvarande maskin.

är det tänkt att bean-to-cup maskinen skall göra espresso??
 
Jag beställde precis min första helautomatiska, har dock inte fått den ännu. Jag är väl lite partisk då, men jag skulle nog satsa på en helautomatisk. Bara det är tillräcklig vattentank och sumplåda så borde den klara minst 8-10 koppar hyfsat snabbt. Angående kvaliten så är det väl enklast att leta upp nån butik och testa själv. Men skulle tro att det duger till de flesta även om det inte är riktigt lika bra som en "riktig" espresso-maskin.
 

MachoDemon

Active member
Ho Ho - Hii Hii - Haaa Haa.

Var på NK häromjulen när dom demonstrerade NESPRESSO - så smidigt
så gott o så bra - massor med sorter också osv

MachoDemonens fråga till demonstratrisen - HUR MYCKET KOSTAR KAFFET PER KILO
Då var jag inte rolig längre - för det är sjuuukaaa kilopriser på pods ha ha
 

köffe

Active member
Ok ni har vunnit ;) det blir en semiauto med separat kvarn. Har tittat på rocket giotto, isomac zaffiro ( eller tea/milennium), bezzera unica/magica/giulia, expobar brewtus IV eller la nuova era cuadra. Vet om att det är maskiner i lite olika prisklass, är det värt pengarna att köpa en av de dyrare? Har valt dessa maskiner med grund av testresultat men även snygg design, har inte sett dem i verkligheten dock så alla tips är välkomna. Har sett att många maskiner kan fås med PID, är det nåt man behöver? Tycker att det är brutalt fult med en digital display på dessa i övrigt snygga maskiner. Nån som vill ge mig lite tips innan jag beställer?
 

Anaii

Member
Jag köpte nyligen en begagnad Zaffiro här på forumet. Den var med pid och jag måste säga att det är så sjukt smidigt. Den värmer upp till 94 grader och stannar där. Kokaren slår på direkt om temperaturen börjar sjunka. Jag har förstått att det utan pid kan skilja rätt mycket i temperatur innan kokaren slår på igen.

I övrigt en trevlig maskin. Har inte använt skumfunktionen mer än att testa den. Har ingen mjölkdrickare i hushållet. All frustration jag har över morgonkaffet beror på min kvarn. Den maler bra men det är ett helvete att rengöra och det blir alltid rester kvar. Så oavsett vilken maskin du väljer ska du vara minst dubbelt så noga med att välja kvarn.
 

svartvest

Well-known member
Ok ni har vunnit ;) det blir en semiauto med separat kvarn. Har tittat på rocket giotto, isomac zaffiro ( eller tea/milennium), bezzera unica/magica/giulia, expobar brewtus IV eller la nuova era cuadra. Vet om att det är maskiner i lite olika prisklass, är det värt pengarna att köpa en av de dyrare? Har valt dessa maskiner med grund av testresultat men även snygg design, har inte sett dem i verkligheten dock så alla tips är välkomna. Har sett att många maskiner kan fås med PID, är det nåt man behöver? Tycker att det är brutalt fult med en digital display på dessa i övrigt snygga maskiner. Nån som vill ge mig lite tips innan jag beställer?

Se det som din egna insikt över livet...stor steg att gå till halvatomatiskt!!

Skall man gruppera maskinerna lite så har du Giotton, Isomac gänget och Bezzeran och La Nuova som har vi vibrationspump.

Brewtus har rotationspump och dubbla kokare.

Skall vi se till kvalitet så tror jag att Giotton Bezzeran, Brewtus, Isomac i den ordningen i kvalitet på bygget La nuova är inte vanlig och jag har aldrig sett någon. Isomac har haft en lågkvalitet på sin arbeten men har bättrat sig. Brewtusen har även varit stundtals sämre kvalite på grejerna.

Rätta mig om jag har fel.

Vad dricker du mest?
Espresso, latte?
Hur stor plats får maskinen ta?(utan att frun får ett bryt efter 4,5 månader...)

Dubbelkokare eller HX Heat exchange är frågan, jag själv gick för en dubbelkokare...och tystare gång som rotationspumpen ger.
Snyggast...ja det är svårt, jag kan tycka Bezzeran är modellmässigt snyggast. Jag har aldrig tänkt på om det är snyggt eller fult med pid...praktiskt oc roligt var det jag gick på..och så har vi även kvarnfrågan..kanske den viktigaste.
 

köffe

Active member
Tack för svaren! Vanligtvis blir det varsin kaffe (och grappa) efter maten, vi dricker aldrig latte men det är klart att har man en vettig maskin så kan det ju va gott med en capuccino till frukost, jag fruktar också att det kommer bli en massa mjölkpimplande gäster framöver, men vanligtvis är folk civiliserade och dricker espresso efter maten, som värst kanske jag behöver skicka fram ett tiotal espresso åt gången så maskinen ska kunna hantera det om möjligt. Vi har väldigt gott om plats i köket så det är inga problem med storleken på maskin, ju större desto bättre. har förstått att en dubbelkokare är bättre än HX men kostar ju, kommer jag ångra mig med en HX? Tycker att "digital" PID inte passar in på dessa "mekaniska" maskiner men gör det mitt liv mycket enklare så får jag väl ha en. Har tittat på kvarnar också bla Baratza preciso och mazzer mini som båda verkar bra lutar åt Mazzer eftersom den är snyggare med rostfritt stål istället för plast som på Baratzan, lika viktigt att den maler bra som att den är lättanvänd och man inte behöver krångla med kaffe som fastnar i kvarnen, kaffe över köksbänken osv.
 
Senast ändrad:

maartyn

Active member
...lutar åt Mazzer eftersom den är snyggare med rostfritt stål...
Tänkte bara påpeka att Mazzern inte är i rostfritt stål utan i aluminium. Finns dock en (dyrare) i polerat alu som lirar bra med rostfritt. Polerat aluminium är dock svårare att hålla blankt än rostfritt för info.
 

köffe

Active member
Aluminium är också snyggt, vill ha en gedigen känsla i maskinerna. Tittade dock på priset för Mazzern på en svensk sida verkar galet högt, har mest kollat på amerikanska sidor innan, vad är nackdelarna med att beställa rubbet från USA? Är det så att det jämnar ut sig med tull och frakt kanske?
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,702
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp