Köpråd av kaffebryggare med blå display önskas

peterw

Member
Först och främst ska jag varna känsliga: Ja, jag bryr mig om utseendet av kaffebryggaren

Och som vi alla vet är utseende något ytterst subjektivt. Därför ska jag beskriva vad jag söker; En bryggare i rostfritt stål med en rektangulär blå display. En genomskinlig kanna med svart handtag.

Ni som kan kaffebryggar-marknaden förstår säker nu att det är kaffebryggare med inbyggd kvarn jag kollat mest på. Det är nämligen dom som ser ut så som jag beskrev. Jag gillar dessutom när man ser kaffebönor uppe på maskinen. Det förstärker hela upplevelsen.

Men utbudet av sånna bryggare är inte jättestort. Och ibland misstänker man att det faktiskt är samma maskin men med ett annat namn på sig.

I min ändå noga research jag gjort verkar det som att Philips är uteslutet. Folk nämner att den är krånglig, går sönder snabbt och dessutom inte brygger gott kaffe. Jag är ingen super-finsmakare av kaffe och behöver inte det absolut bästa kaffet som går att få. Men det bör ändå uppfylla minimikraven som 92-96 grader och att man inte måste tänka om så extremt när man mäter upp kaffet. Den ska hålla måttet helt enkelt.

Är det någon som har några erfarenheter av dessa bryggare eller vet om någon som ni kan rekommendera? Det är så svårt att veta om de som är på marknaden är bra eller inte. Hittar inte så många omdömen och de man hittar vet man inte vad det är för personer. Här tänker jag mig att det finns folk kunniga på kaffe.

Här är tre jag gärna vill veta om någon är bra:

http://www.lykka.se/kaffebryggare-med-kvarn-princess?configid=4854
http://www.tretti.se/hushallsappara...c&utm_campaign=kaffebryggare&utm_term=kz-1228
http://www.siba.se/product/13879528/cem-3-2-kaffebry

Dom är ju inte helt billiga. Därför jag vill ha gjort så bra research innan som möjligt. Man kan ju inte lämna tillbaka när man använt den.

Edit: Skulle även gärna höra era åsikter om Philips Grind & Brew.
 
Senast ändrad:

peterw

Member
Det glömde jag bort att nämna. Jag känner till ECBC men ingen bryggare med det utseendet jag önskar har fått det märket. Däremot finns det bryggare med rätt temperatur men som inte fått den utmärkelsen.

Okej, jag ser i alla fall att dom har rostfritt stål på sig. Kom gärna med förslag på bryggare ni tror kan vara det jag söker!
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Misstänkt lika... Köpte en sån fast Philips som åkte tillbaks till butiken efter en vecka, mycket dålig kvallite på plastdetaljerna, köpte en MM och en Wilfakvarn som gör betydligt bättre kaffe,
 

peterw

Member
Jo Moccamaster är ju omåttligt populärt. De få negativa saker jag hört är; Att många köper MM endast av säljuttrycket "handgjord". Och att det mått som medföljer en Moccamaster är något större än vanliga mått. Att det därför inte är så konstigt att kaffet smakar mer karaktäristiskt. Dom menar på att om man bara tar lite extra i en annan bryggare får man liknande smak.

Hur som helst. Jag förstår att det finns bryggare som gör godare kaffe än de bryggare jag söker. Men jag vill gärna ha den där snygga displayen. Det måste väll finnas någon av dom maskinerna som gör endast okej kaffe i alla fall. Det viktiga är att maskinen håller. Jag har läst många klagomål på maskiner som lagt av efter bara nån vecka eller att displayen blivit defekt efter första bryggningen osv. Å andra sidan kanske dom som är nöjda inte går in och skriver omdömen.

Jag undrar vilken som är minst dålig bland kaffebryggare med display.

Edit: Tips till den som söker MM: http://www.netonnet.se/art/hem-och-...yggare/moccamaster-kb741polished/176560.3420/ verkar vara nedsatt pris på.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Det viktiga är att maskinen håller. Jag har läst många klagomål på maskiner som lagt av efter bara nån vecka eller att displayen blivit defekt efter första bryggningen osv.
Jag undrar vilken som är minst dålig bland kaffebryggare med display.

Edit: Tips till den som söker MM: http://www.netonnet.se/art/hem-och-...yggare/moccamaster-kb741polished/176560.3420/ verkar vara nedsatt pris på.

MM lämnar 10års garanti... Fundera en gång till....
 

peterw

Member
Ärligt talat, jag känner inte så stor skillnad på kaffe. Jag är inte sån finsmakare. Jag vill mest att bryggaren är lätt att använda och håller ihop. Ska jag ändå inte köpa en med display kan jag lika bra köpa en billig bryggare för några hundralappar. Då har ju t ex Melitta en billigare ECBC-märkt modell.

Men eftersom jag inte känner så stor skillnad i smak och råkar värdesätta rätt design rätt mycket så hoppades jag att jag skulle kunna hitta en bryggare med display som bara håller kvaliten bra. Men det verkar svårt att få reda på helt enkelt.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Ville bara säga att jag har dåliga erfarenheter av den bryggare du föreslog för att hjälpa dig att köpa en bra kaffebryggare, i all välmening.
 

peterw

Member
Phiilips-bryggaren? Jo det stärker ju i alla fall den bild jag fått av den bryggaren som inte så bra. Hade kanske hoppats att någon skulle ha en bra erfarenhet av någon bryggare med display. Finns säkert modeller jag inte känner till. Kanske inte skulle sålt min förra kaffebryggare så fort. Känns som det kan ta ett tag innan jag hittar en ny...
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
lite svårt att avgöra vad du vill ha, som jag förstått det vill du ha en plastig bryggare som på lite avstånd ser ut som polerat stål som samtidigt skall vara billig men göra kaffe som en lite dyrare mskin.
och så var det något med utseende och blå display..

Bortsett från pris och kunskap om vart den går att köpa i europa, är det enda vettiga tips jag kan komma på
Joes Brazen.

finns tex här: http://coffeeproject.com/shop/magento/BrazenCoffeeBrewer?___store=default
annars kan du fråga här: http://behmor.com/brazen.php

men så vet jag ju inte riktigt om du gillar utseendet, vilket verkar vara viktigast för ditt köp. :coffee:
 

peather

Active member
Om ditt enda krav är blå display och rostfritt, köp en sån. Är ditt krav gott kaffe, köp moccamaster eller Wilfa Svart Presisjon och lägg till en kvarn. Du är på ett kaffeforum, inte ett designforum.

Gällande din faiblesse för displayer: varför du vill ha det? Vad är det som gör att en lcd-display förhöjer upplevelsen av kaffebryggaren? Den hjälper ju på intet sätt bryggningen vad jag vet? Snygg kanske om man nu gillar displayer, men om du ska lägga de pengarna skulle jag välja att lägga dem på en maskin som gör bra kaffe. En display gör inte kaffet bättre.
 

TheDude

Well-known member
Om ditt enda krav är blå display och rostfritt, köp en sån. Är ditt krav gott kaffe, köp moccamaster eller Wilfa Svart Presisjon och lägg till en kvarn. Du är på ett kaffeforum, inte ett designforum.

Varför inte välja båda alternativen. Om man gillar designen på en bryggare så kan man ju köpa den och låta den stå framme och glänsa, medans man normalt sätt brygger kaffe på en annan. Har man mycket folk på besök kan det ändå vara praktiska att ha två bryggare.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp