"Nybörjare" här, behöver tips!

mim

New member
Jrkdsm!

Söker en maskin som maler bönor, fixar en bra espresso och latte. Prisklass runt 1500-2500, inga kapslar (duh?). Usch.

Behöver tips och liknande. Hjälp en i nöd? c:
 

mim

New member
Dock så kan man nog köpa en kaffekvarn om det skulle hjälpa, suggestions appreciated, yes. Woo!

Godspeed y'all~ <3
 

mim

New member
Båda om det funkar bättre för prisklassen; dvs, en espressomaskin utan inbyggd kvarn/bönhållare med en separat inköpt kvarn på sidan, eller en espressomaskin med en kvarn.

Mig gör det inget vilket som. But no capsules.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Blir nog svårt att hitta någon maskin/kvarn i den prisklassen. Med (mycken) god tur kan du få tag på något begagnat, kanske. I min mening går det inte att nå de hyfsade och/eller riktigt bra skotten med mindre än minst den dubbla budgeten.

Kanske en helautomat kunde vara något, men även där kan det bli tajt med den peng du nämnde. Tror att en tusing eller två måste till. Om du ska ha nytt, i alla fall... :coffee:

//Stefan (som gått vägen från helautomat till dubbelkokare; utan och med kvarn)
 

svartvest

Well-known member
En bra kvarn Mahlkönig Vario home, klarar alla sorters av malningar. Sedan kan du skaffa bryggare eftersom. Bryggmetoderna skiljer sig åt, en bra kvarn är det bästa ingången till gott kaffe.
 

Cykelmartin

Well-known member
om man prompt vill ha espresso (och kanske en cappuccino eller latte emmellanåt) och inte ännu kan motivera en budget på 4000+ för begagnade maskiner är mitt förslag ändå att köra nespresso och mjölkvisp tills dess att pengarna finns. En nespresso pixie finns att köpa för 600kr och levererar godkänd espresso med tanke på priset.

Det är visserligen en kapselmaskin, men i mina ögon en bra sådan. Jag har själv gått från en Nespresso Lattissima+ via en Rancilio Silvia till den ECM Giotto Premium jag har idag.
 

Klingberg

Active member
Instämmer med cykelmartin. En hygglig kapsel gör nog ett bättre jobb än en tveksam "vanlig" espressomaskin". Tips är att spara någon månad extra och köp en något dyrare så kommer du få det roligare och godare. Som också skrevs, du får vara beredd på att lägga minst samma peng på kvarn som på espressomaskin. En bra kvarn är viktigare än vad man tror i början!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp