Köpråd, Bryggkaffe i espressomaskin?

Stefan Böna

Mr Microtext
Bryggmalet kaffe är för grovt för att fungera i en espressomaskin. Det som kommer att ske är att kaffet kommer att bli väldigt underextraherat och beskt.

Tänk på hur vattnet passerar kaffet i en filtertratt: det sjunker långsamt och under självtryck genom kaffet och filterpapperet. I en espressomaskin byggs det upp tryck mellan spridarfiltret och det malda kaffet och, därigenom, pressas igenom kaffet.

Skillnaderna är för stora för att kunna ge bra resultat med två olika malgrader...

Enklast är ju, i ditt fall, att skaffa en kapselmaskin (ändå) till espresso och en bra brygare (alt CleverDrip, Aeropress el likn) för bryggkaffet. Och, givetvis, en kvarn...

//Stefan (som uteslutande gör bryggkaffet med CleverDrip; maler med min trogna Hugin Coffeea)
 

peterw

Member
Vänta, vadå "och, givetvis, en kvarn"?

Okej då får det nog bli så att jag skaffar en bryggare istället. Dricker oftast bryggkaffe men vill ibland ha annat. Men gillar inte kapselmaskiner där man är bunden till dom kapslarna och så. Hade önskat det fanns en maskin där man kan göra både espresso och bryggkaffe.
 

peterw

Member
Jag skrev till ECBC och frågade om dom testat alla bryggare på marknaden och bl a dessa med blå display. Testansvarig Ole J. Sønstebø svarar att dom inte testat bryggarna jag länkade till men att dom testat tre äldre modeller med kvarn. Sedan skriver han följande angående just kvarnmaskiner:

Ideen med innebygget kvern er god, men utfordringene er flere.
Kaffen er som oftest for grov (du får ikke stilt kvernen riktig), eller evt for finmalt.
I tillegg blir det fuktighet i "utløpet" fra kvernen og ned i filterholdere.

För min del är det ju dock inte själva kvarnen jag är intresserad av. Det är mer av estetiska skäl eftersom man ser kaffebönorna på huvudet av maskinen. Det bidrar till känslan. Maskinen måste ha filterbryggning och det är den jag kommer använda mest. Däremot måste ju kaffet i slutändan smaka okej. Men framför allt; Maskinen ska inte gå sönder, och kaffet ska inte smaka sämre efter bara några månaders användning. Det är kommentarer om sånt bland omdömena på sajterna som skrämmer mig mest.
 

peterw

Member
Som sagt, är inte intresserad av en kvarn. Är intresserad av en blå display, gott kaffe och hållbar konstruktion.

Edit: Eventuellt en liten superbillig bryggare som gör gott kaffe, som jag kan ha tills det jag tänker på kommer ut på marknaden.
 

liturgius

Well-known member
Som sagt, är inte intresserad av en kvarn. Är intresserad av en blå display, gott kaffe och hållbar konstruktion.

Märk väl: Intresse av gott kaffe medför per definition intresse av en bra kvarn.

Om den nu skulle vara ett estetiskt–haptiskt–lokativt problem för dig kan du ju ha den stående utom synhåll, väl medveten om dess fördelar på det organoleptiska planet. Ingen eller undermålig kvarn »bidrar till känlsan« av undermåligt kaffe, vilket väl inte kan vara målet.
 

peterw

Member
Gott kaffe för mig innebär inte en kvarn. Jag har druckit många goda koppar kaffe i mitt liv som inte bryggts direkt från kvarn. Så vad som är gott är i högsta grad en subjektiv fråga. Skulle gärna se att tråden slutade handla om kvarnen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp