Köpråd bryggare (och kvarn?) av bra standrard

johan12

Member
Hej!

Är ny här på forumet och tänkte kolla om nån skulle kunna hjälpa mig angående inköp av kaffebryggare.
bor fortfarande hemma och vi har i dagsläget en Moccamaster CD som används rätt flitigt med färdigmalet zoegas. jag dricker alltid nån kopp innan träning och på morgonen när man är ledig. Övriga kaffekonsumtionen intas på jobbet.
tycker ju kaffet hemma är bättre än det vi får på jobbet men antar att det borde gå att få strået vassare kaffe om man lägger manken till?

Prylgalen som man är och inte vill köpa nån skit så har jag kikat runt lite varstans på nätet och det verkar ju som att köra färdigmalet i en bryggare av bättre modell är som att köra ferarri med plåtfälgar?

så därför har jag nu även börjat snegla på Kvarn och den som verkar vara favoriten är Rancilio Rocky Doser. Den ser ju onekligen robust ut och vikten på 8kg talar även för det men frågan är om detta är en överdriven maskin för vanligt bryggkaffe?

i bryggarväg skulle jag i varje fall designmässigt vilja ha en moccamaster och det känns även som det är bland dom bättre på marknaden? kikat lite på deras toppmodell KBGC982 men är den värd den extra 1000 lappen jämfört med tex. KBC741?
 

svartvest

Well-known member
Jag skulle titta på en kvarn med behållare, som Wifan. Baratza har en, och med våg insatsen så har du en drömkvarn. Vad gäller kaffebryggare vet jag inte vad skillnaden är mellan modellerna.
 

henrik82

Well-known member
Wilfas kvart är en bra kvarn till ett bra pris, har en och är väldigt nöjd med den, sen skulle jag antingen välja MM eller Wilfa WSP-1, troligt vis Wilfan för den tycker jag är snyggare plus att Tim Wendelboe har varit med och utvecklade den.
 

johan12

Member
Tack för alla svar!

Är det alltså tigern och varning för avkalkning som skiljer modellerna? Får nog ta en funderare över det men en moccamaster kör jag gärna på pga designen :)

Angående kvarnen låter ju det där med behållare inte så dumt, baratzan ligger i samma prisklass som Rocky men den där deluxe Wilfan låter ju också intressant!

Fördel om även kvarnen är snygg så man kan ha den framme och då ligger baratzan högt upp med rockyn.
det här med massa olika malningsinställningar är overkill om nu inte det är en espresso maskin man maler till?
 

TTobbe

Well-known member
Var hittar man den uppdaterade wilfan? Det är dags att byta ut min Hugin då det börjar bli lite för mycket fint med den när jag maler.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp