Brasilia Portofino Super/Dig

TheDude

Well-known member
Nu har jag gett mig själv en liten utmaning igen, för jag har lyckats få tag på en Brasilia Portofino Super/Dig och till den en kvarn (jag tror det är en Brasilia Tipo RR45). Jag kopplade in Brasilia Portofinon idag och startade och allt verkar fungera som det ska (varjefall vad jag sett än så länge).

Jag skulle tro att det behövs en rejäl service (byte av packningar, rengöring, etc). Kollar man inne i maskinen så ser kokaren, alla rör och slangar ut som om de är i hyfsat skick. Jag lossade dock på spridarfiltret och det var ingen vacker syn.

Under tiden jag går igenom maskinen så har jag kopplat in den i tvättstugan för där var det enkelt att koppla in både vatten och el (uttag med 16A säkring).

Vad bör man göra nu?
* Beställa brygghuspackningar (det som finns kvar av de gamla är någon svart stenhård gegga).
* Avkalka kokaren
* Bör man skaffa vattenfilter? Jag har mjukt vatten (ca 3 dH).

Vad tror ni om kvarnen? Är det en Brasilia Tipo RR45 (se bild)? Någon som vet något om den?

IMG_3571_small.jpgIMG_3572_small.jpgIMG_3573_small.jpgIMG_3575_small.jpgIMG_3568_small.jpg
 

TheDude

Well-known member
Nu är maskinen avkalkad, rengjord och så har jag bytt brygghuspackningar och spridarfilter. Samtidigt som jag beställde nya packningar så beställde jag en standard dubbel filter korg (14 grams) istället för de 12 grams filterkorgar som följde med.

IMG_3641_small.jpg
 

TheDude

Well-known member
Jag har fått problem med att kopplingen mellan ångröret och kokaren läcker lite. Ofta när maskinen står på, så pyser det ånga mellan gängorna i infästningen (se bilden nedan, området markerat med rött). I teorin borde det bara vara att lossa på muttern, applicera lite gängtätning (gängtejp, lin, loctite 55, loctite 577) och sedan dra åt igen. Enkelt. Tyvärr är inte alltid verkligheten så enkel. Muttern sitter hårt som berget (även när röret är varmt) och jag är rädd att ta i för hårt så jag drar sönder det hela.

Är det någon som har något tips?
DSC_0481_small.jpg
 

EnkelEnkel

New member
Kör 556 på muttern, låt dra in. Ta en nyckel och håll fast ventilen, där skappar du stabiliteten. Sätt en nyckel på muttern , lossnar den inte då knacka ner nyckeln med en hammare så kommer den till slut.
Lycka till
 

bauta

Well-known member
Och hitta en fast nyckel som passar bra. Annars risk för att runddra kopplingen. Lycka till
 

TheDude

Well-known member
Äntligen fick jag tid att fixa med min maskin igen. Denna gång har jag byggt ihop en hemmabyggd pre-infusion till min Brasilia Portofino. Eftersom maskinen har fast vattenanslutning så går det bygga en preinfusion genom att slå av/på pumpmotorn. Vad jag gjort är att jag har kopplat in ett tidsfördröjningsrelä på pumpmotorn så att man de första sekunderna bara får några få bars tryck (vattenledningstryck) och sedan när pumpen kickar in så går trycket upp i 9 bar. Jag har även kopplat in en knapp som kan vara i tre lägen: 1) helt avslagen pumpmotor, 2) normal pumpmotor d.v.s. det fungerar precis som innan 3) pre-infusion d.v.s. fördröjd pumpmotor.

Vad som återstår att göra är att:
* Justera hur många sekunder tidsfördröjningsrelät ska fördröja pumpmotorn. Just nu är den satt på 5 sekunder. Det gäller att hitta den optimala inställningen för att kaffet ska bli så bra som möjligt.
* Fundera ut hur jag på snyggast sätt ska montera knappen. Frågan är om man vill gömma undan knappen så att man inte ser att jag moddat maskinen. Det är ju alltid snyggt med original look.

En liten filmsekvens som visar resultatet:
http://www.flickr.com/photos/ka-ka/13008388735/
OBS Notera hur tryckmätaren går upp till 9 bar när pumpen går igång (tyvärr är det inte filmat helt framifrån så det är inte så lätt att läsa av mätaren)

Bild på pumpmotorn och relät:
IMG_3924_small.jpg
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Gillade filmsekvensen. Kan man få se den göra en kaffe och skumma lite mjölk också ?
 

TheDude

Well-known member
Gillade filmsekvensen. Kan man få se den göra en kaffe och skumma lite mjölk också ?

Filmsekvensen var från då jag precis hade monterat ihop det hela och ville se att funktionen med pump av/på fungerade. Jag har hittills gjort några espresso med pre-infusion och det fungerar bra. Jag har märkt att det blir mindre kanalisering. Visst, jag ska fixa några till videosnuttar då jag gör espresso med maskinen (kanske även mjölkskummning, men det är jag inte så bra på).

Det jag funderar över nu är:
* Vanligt vattenledningstryck (komunalt vatten) är ca 4-6 bar. Är det för mycket för pre-infusion?
* När man kör med pre-infusion, bör man förlänga extraktionstiden (enklast kanske bara är att testa lite och se vad som vilket som smakmässigt ger bäst espresso)?

Någon som har någon åsikt om detta?
 

hne

Well-known member
Jag brukar kolla efter när kaffet börjar blekna. Vid första tecknet på detta stänger jag kranen. Mät tidsskillnad för detta med och utan preinfusion och jämför.
 

ask2

Well-known member
Jag har en Brasilia portofino som jag moddat om med extern pump samt preinfusion mot vattenledningstryck. Tycker inte att preinfusion ger så mycket. Det blir minst lika bra om inte bättre om man skippar preinfusion. Dock är det skönt ur ljudsynpunkt att påfyllning av vatten till kokaren kan göras utan att pumpen slår på.
 

TheDude

Well-known member
Jag har en Brasilia portofino som jag moddat om med extern pump samt preinfusion mot vattenledningstryck. Tycker inte att preinfusion ger så mycket. Det blir minst lika bra om inte bättre om man skippar preinfusion. Dock är det skönt ur ljudsynpunkt att påfyllning av vatten till kokaren kan göras utan att pumpen slår på.

Intressant, jag har som sagt inte hunnit utvärdera min moddning så mycket än.
Har du mätt upp vad du har för vattenledningstryck? Jag tänkte försöka mäta upp vad jag har.
 

Coriander

Well-known member
Jag har inte vattenansluten maskin själv, men funderar starkt på att skaffa det och har kollat lite. En tryckregulator håller nere trycket så att maskinen kan fungera ordentligt. Har för mig att det ska ligga runt 1,3 bar. Googla på "water pressure regulator espresso machine" så har du en stunds tidsfördriv.
 

TheDude

Well-known member
Nu har jag googlat och det låter som om jag bör skaffa en tryckregulator. Jag har googlat lite efter tryckregulator för att hitta nätbutiker som säljer sådana, men det är svårt att se om de är tänka för vatten eller luft. Kanske är enklast att besöka närmaste VVS-butik.
 

TheDude

Well-known member
Igår monterade jag in en nyinköpt tryckregulator. Så nu ligger ingående vattentryck mycket lägre. När trycket på ingående vatten sjönk så var jag tvungen att justera upp pumptrycket i maskinen för att nå upp till 9 bar.

Idag blev det första koppen efter modifikationen. Det blev en kopp espresso med mjölk (5 sekunders preinfusion, bönor HasBean - Brazil Fazenda Cachoeria da Grama Pulped Natural Yellow Bourbon) som jag blev mycket nöjd med.
 
Topp