Köpråd La pavoni och kvarn, hjälp!!

Miamarrria

New member
Hej! Jag är helt och hållet färsking på det här med espressomaskiner då jag kört med min vanliga gamla hederliga mockabryggare fram till nu. Suget att lära mig espressons ädla konst har dock växt mer och mer så nu står jag precis i valet och kvalet av köp av maskin.

De maskiner som som fångat mitt intresse mest är La Pavoni Europiccola och La Pavoni professional. Prismässigt ligger professional cirkus två tusenlappar över europiccolan. Av det lilla jag lyckats läsa mig till är skillnaden mellan dessa maskiner inte helt enorm. Skulle gärna vilja veta mer om skillnaden på dessa maskiner och gärna få lite köpråd.

Jag har fått möjlighet att köpa en La Pavoni Europiccola från 2003 till ett mycket förmånligt pris. Maskinen har i princip stått sen 2007 och säljaren uppskattar att den har används cirka 300-400 gånger. Ytligt sett ser den ut att vara i toppskick men jag tycker ändå det känns lite läskigt att köpa en maskin begagnat ifall att packningar och annat småfix skulle behöva fixas då jag överhuvudtaget inte kan ett skvatt om espressomaskiner. Vad tänker ni om att köpa en begagnad maskin? Är det något speciellt man måste tänka på? Brukar man behöva byta packningar? Säljaren hade bytt packningen på mjölkskumamren en gång men annars inte.

Vad jag har förstått är kaffekvarnens kapacitet nästan viktigare än själva maskinen. Jag har hört mycket gott om Rancilio Rocky och det lutar åt ett köp av den. Om någon känner till en mer estetiskt tilltalande kvarn som presterar lika bra i samma prisklass skulle jag dock gärna vilja ha tips!

Jag kommer dock inte ha råd att investera i en riktig kvarn denna månad utan kommer behöva vänta tills nästa lön. Vilken tror ni är den bästa provisoriska lösningen, att köpa en handkvarn att använda första månaden eller köra på färdigmalet espresso kaffe? Har tittat lite på zassenhaus lima, tror ni att den maler tillräckligt fint för espresso? Varken färdigmalet eller handkvarn är är ju direkt optimalt, vilken tror ni är bäst att köra på första månaden? Färdigmalet blir väl gammalt efter typ tre dagar vad jag har förstått.

Haha, det här blev verkligen en hel uppsats men hoppas att ni kan svara på i alla fall några av mina hundra frågor. Uppskattar gärna också generella råd kring Pavoni och espressobryggning. Tack!
 

UbbeK

Well-known member
Jag skulle rekommendera att man byter packningarna. Men läcker den inte så kör på.
Har för mig att ett helt kit kostar 300-400kr med frakt, handlade det från England http://www.espressoservices.co.uk
Professional har en större vattenbehållare och en spexig tryckmätare. Större vattentank ger inget mervärde,
då man inte trycker ut mer än 2 skott på raken innan den börjar bli för varm.

Trevliga espressokvarna från kaféer bruka dyka upp rätt frekvent på Blocket för ca 1500:-.
 
Senast ändrad:

rfi99

Active member
Packningarna kan behöva bytas. Jag köpte också en begagnad europiccolla och den var packningarna slut på. Dock inte så jobbigt att byta dem.

Om inte jag misstar mig så har profesional ett större grupphuvud. Påverkar mängden kaffe som du kan få ut på varje shot. På Europiccolla blir det ristretto.

Slutligen så tycker jag att det här är roliga maskiner. Du och din färdighet styr hur espresson blir, vilket i sig är utvecklande och roligt!
 

RTO

Active member
Jag har en Minimoka Demoka M-203 som jag förstått är likvärdig med Rockyn men som jag tycker är rätt mycket snyggare. De har även steglös inställning vilket jag tror saknas på Rockyn. Kan tipsa om den. Kör den till min Europicccola och tycker det funkar rätt bra.
 
Senast ändrad:

wred_e

Member
Om de är från samma generation skall både europiccola och professional ha samma brygghuvud. Har själv också bytt packningar. Var inga problem där förutom lite ärgat inne i bryggruppen, men min e från 86..
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp