Rancilio Silvia slutade värma. Så här gjorde jag:

Patrikm

New member
Hej! Eftersom som jag fått mycket hjälp här tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Min Rancilio Silvia av okänd årgång (=gammal) slutade plötsligt värma vattnet. Reset av röda knappen hjälpte inte. Trots visst överskott på antalet tummar tänkte göra ett försök att lösa saken själv.

På Coffeegeek hittade jag en bra steg för steg som genast ledde mig till ett inköp av en multimeter hos Jula. Kjell fick stå för instruktionen.

Därmed kunde jag konstatera att kokaren var död. Kaffesugen som jag är gick jag in på Kaffecompagniet men fick tyvärr felaktiga råd vilket jag upptäckte av en slump i butiken. Jag visade bild på min kokare och de ställde fram en kokare av nyare modell där uttaget till ångan sitter annorlunda så man också behöver en ny ledning av annan form. Efter vi hade rett ut det visade det sig att de inte hade den ledningen. Hem och en nätbeställning (Ett boilerkit och en packning) senare från Kaffegrossisten så satte jag igång med bytet. Jag följde instruktionerna på denna sida.

Ett viktigt tips tog jag med mig från en annan sida. Innan jag tog bort kokaren virade jag in botten av den i en handduk. När jag tog loss den fanns vatten kvar och handduken tog upp det mesta.

Ett annat tips från ytterligare ett annat ställe var att jag lät alla kablar sitta kvar i möjligaste mån. Jag drog aldrig ur alla kablar utan de fick sitta kvar i termostaterna.

Nä hörni, dags för en kaffe :lol: (helt otroligt att jag grejade det!:nowink:)

PS Viktigaste lärdomarna för att förhindra kokardöd i framtiden:
  • Flusha efter ångning
  • Se till att ångvredet är ordentligt av
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp