Hur tillverkas koffeinfritt kaffe?

Kaffediarré

New member
Det finns lite olika metoder för att tillverka koffeinfritt kaffe. Dock vet jag inte vilket som är bäst och hälsosammast. En metod är att använda etylacetat. Det låter inte helt riskfritt om ni frågar mig. Ett kaffe som tillverkas på det sättet är J&N Colombia Decaf.

En annan metod är CR 3-metoden vilken går ut på att råkaffet fuktas med vatten och läggs därefter i en tank där det utsätts för flytande koldioxid under högt tryck. Flytande koldioxid låter lite som något från Terminator 2. Löfbergs använder denna metod. Fördelen är att processen är miljöskonsam och att endast harmlösa ämnen används, enligt dem själva.

Jag har försökt ta reda på hur Gevalia koffenfritt tillverkas men det har de inte beskrivit på sin hemsida. En annan metod är att enbart använda vatten under högt tryck. Kommer inte ihåg vad metoden heter men det finns i USA. Nackdelen är att kaffebönorna kostar mycket mera.
 

asharidu

Well-known member
Väldigt intressant, bra inlägg. Dricker själv aldrig koffeinfritt kaffe har aldrig smakat koffeinfritt men bra o veta om processen/metoderna som används för att framställa kaffet.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Vet att det finns 1 sort som är helt koffeinfri naturligt..
men har för mig att de nyss hittat den och vet inte om den går att köpa än.

tror om jag inte minns fel, att Leroy greentip Bourbon har lite lägre koffeinhalt än "vanliga" bönor med,
men den är då inte helt koffeinfri. :)
 

rannagarden

Well-known member
Är marknaden stor för koffeinfritt kaffe? Nån här som dricker koffeinfritt och kan vill f örklara varför? Jag är nyfiken. :)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Är marknaden stor för koffeinfritt kaffe? Nån här som dricker koffeinfritt och kan vill f örklara varför? Jag är nyfiken. :)

Bra fråga.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara trevligt med koffeinfritt kaffe lite då och då just bara för att kaffe är gott,
om man dricker mycket kaffe är ju koffeinfritt bra att variera med.

Själv har jag inte hittat något koffeinfritt kaffe som smakar som bra kaffe,
men skulle annars vara intresserad då det ju i mina sorter i vilket fall,
är ganska hög halt koffein och är lite dumt att dricka mycket av. :)
 

martink78

Well-known member
I sverige är väl marknaden liten men i USA verkar det vara poppis, och så konstigt är det väl inte, det är ju rätt praktiskt om man t.ex vill dricka kaffe sent eller bara är känslig för koffein. Sedan finns det väl åsikter om hur hälsosamt koffeinet är så det kan ju vara ett skäl att många vill ha utan.
Jag har kvar koffeinfria gröna bönor jag beställde från Sweetmarias för några år sedan, det funkar ju, speciellt till mjölkdrinkar, men det är ju inte som riktigt bra kaffe..
 
Jag skulle hålla mig borta från varianten med ethyl acetat (EA), den tar bort mycket av smakerna och det är osäkert om verkligen alla spår har sköljts bort ordentligt (även om det må finnas analys krav etc). I och för sig är EA en ganska harmlöst kemikalie, men ändå, en kemikalie.

CO2 varianten är nog den bästa varianten som jag vet iaf. Den är bla mycket mera selektiv och tar inte bort lika mycket annat i jämförelse med EA varianten. (för att vara petig, det är inte flytande CO2 (finns inte), det är super-kritiskt CO2, men idéen är förstås samma).

Vatten varianten är antagligen den mest hälsosamma, dock vet jag inte tillräckligt mycket om denna variant. Misstänker att den är bäst, men dyrast från en ekonomiskt (energiförbruknings) perspektiv.
 
Senast ändrad:

robbowan

Well-known member
Tjejen är gravid och smått kaffetorsk numera - jag tar på mig skulden - men vill hitta ett bra decaf. Lätt off topic, men tips uppskattas.
 

hne

Well-known member
Tjejen är gravid och smått kaffetorsk numera - jag tar på mig skulden - men vill hitta ett bra decaf. Lätt off topic, men tips uppskattas.

Grattis! Ni blir mer pragmatiska med kaffet nästa barn. Jag har fått till helt acceptabel (och då är jag nörd-skadad) espresso från J&Ns decaf-blend och den är ju relativt lätt att få tag på.
 

robbowan

Well-known member
Grattis! Ni blir mer pragmatiska med kaffet nästa barn. Jag har fått till helt acceptabel (och då är jag nörd-skadad) espresso från J&Ns decaf-blend och den är ju relativt lätt att få tag på.

Tackar! När vi fick första knodden var hon inte lika hooked (fast hon jobbat som barista :-D ) men tror återhållsamheten i konsumtion kombat med att mitt kaffeberoende smittat av sig lite fått henne mer "behövande".
 

hne

Well-known member
Ah. På den nivån. Säg till om du hittar bra koffeinfri espresso-blend, min fru är också gravid för andra gången och jag har en ny maskin den igår kväll...
 

mokasalinger

New member
Ett svar så här tio år senare, eftersom den här tråden dök upp vid en webbsökning på "koffeinfritt kaffe metod".

 Gevalia koffeinfri mellanrost. En blå förpackning med röd bård.

Jag skrev till Gevalia och frågade vilken metod de använder för att framställa sitt koffeinfria, färdigmalda bryggkaffe, alltså den förpackning som i dagsläget ser ut som på bilden ovan. Jag fick följande svar:

Man tillsätter vatten till råkaffet och placerar det i en behållare för att sedan tillsätta pressad flytande koldioxid. När detta ämne cirkulerar genom kaffet drar koldioxiden gradvis ut koffeinet ur kaffet. Detta fortsätter tills en tillfredsställande extraktion av koffein i råkaffet har uppnåtts. Därefter torkas kaffet noggrant så att det inte tappar något av sin arom och smak. Slutligen är kaffet klart för att rostas. De komponenter av kaffe som är ansvariga för de gröna bönornas smak och arom och cellstruktur påverkas inte av denna process. Koffeinet släpps ut men smaken i kaffebönan kvarstår. Det finns ingen hälsorisk i processen eftersom det som tillsätts bara är 100% rena ämnen som finns i vår naturliga miljö (CO2) och vatten (H2O). Processen är certifierad som organisk och "koscher" av de korrekta organisationerna.

Koffeinfritt kaffe är inte 100% koffeinfritt. Det är 97-98% som tas bort, annars försvinner också smak. Den färdiga produkten kontrolleras för att bekräfta att koffeininnehållet är inom de godkända ramarna.

Av detta sluter jag mig till att Gevalia använder den metod som, på engelskspråkiga Wikipedia, beskrivs som supercritical CO2 process, och som alltså inte ska lämna efter sig några ohälsosamma kemikalierester. Det kan man ju tycka att de också kunde skryta med på förpackningen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,629
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp