Nykomling (Lång)

Handoman

New member
Hej alla!

Är väl som alltid på sin plats med en presentation, speciellt om man kan glädja någon med en lite annorlunda historia.

Jag heter Christian Sandberg, är 37 år ung, och här är en liten sammanfattning av hur jag hamnade där jag är idag i kaffets underbara värld.

Har så länge jag kan minnas vart storkonsument av kaffe, med varierande grad av intresse och kvalitet beroende på vart i livet jag vart. Arbetade under IT-boomen som nätverkstekniker, där vi med den då bristande tillgången på tekniker snittade 80-100 timmars veckor, med följden att abnorma mängder dåligt kaffe konsumerades. Det är inte alltid en välsignelse att ha fri tillgång till kaffemaskin, hehe. Efter kraschen 2000 så stod man där med 400+ sökande till varje tjänst och en mycket trasig mage. Kunde inte längre dricka kaffe utan 50/50 mjölk.

IT-marknaden var milt sagt något turbulent och arbetsgivarna kunde välja och vraka mellan oss tekniker. Efter 6 månaders sökande gav jag upp och började se mig om efter antingen ytterligare spetskompetens eller helt enkelt omskolning. Dessa 6 månader förde dock det goda med sig att jag kom underfund med att jag aldrig någonsin ville arbeta som tekniker igen, haha.

Efter lite kompletterande av betyg så hamnade jag på Ekologiprogrammet vid Högskolan på Gotland. När det var dags för magisterexamensarbete så följde jag med min botanik-professor ner till Ecuador för att försöka hitta något kul att göra. Vilket i sin tur ledde till att jag våren 2010 tillbringade 3 månader i Ecuador arbetandes med "Nyttjandet av ärtväxter inom det småskaliga lantbruket i Ecuador". Vid denna tid fick jag provsmaka det lokala kaffet och min panik var total när familjen jag bodde hos inte hade mjölk. Jag såg framför mig en dags lidande med magsmärtor. Så döm om min förvåning när förutom att kaffet var löjligt gott även fungerade med min mage. Utan att överdriva så kan man lugnt säga att jag var i himmelriket.

Hemma igen så sprang jag på två killar som sålde kaffe från en kaffemoped (Ape50) under Almedalsveckan och en tanke började ta form. Började maniskt leta efter en dylik eller instruktioner på konvertering. Efter mycket letande ramlade jag på den Brittiska firman Coffee Latino i Newcastle som konverterade det mesta. Efter en stunds bläddrande av deras projekt så föll den första stenen på plats, jag ska inte ha en kaffemoped, jag ska ha en kaffecykel!

Kontakt togs med företagets underbara ägare, Barbara, och biljett bokades till Newcastle nästa dag. Efter ett mycket lyckat och trevligt besök så kände jag att en del av planen var helt klar. Man ska även ta i beaktande att jag vid detta tillfälle endast hade ett entusiast-intresse kring gourmetkaffe och noll vana/kunskap som Barista. Man kan helt enkelt säga att jag vände på hur man bör göra och lät inspiration och övertygelse vägleda mig. Något som i slutändan utföll mycket positivt.

Så, då var tanken om plattform klar och nu saknade jag bara mitt älskade kaffe. Ett samtal senare till mina vänner i Ecuador resulterar i min nya kunskap om att deras släkt är 7:e generationens kaffeodlare. Ekologiskt odlat i södra delen av Ecuador, nära Peruanska gränsen, uppe i Anderna. Snabb bokning av ny flight till Ecuador och träffa bönderna och kooperativet. På väg ner försöker jag konkretisera vad jag egentligen vill med detta projekt, mer än se till att jag själv får tillgång till kaffet och att det når ut till gemene man. Kort sammanfattat så var ett par grundstolpar självskrivna: Endast handla med kooperativ eller små producenter, och direkt med dessa. Det enda sätt jag kan garantera ursprung till våra kunder och kan garantera ett bra pris till producenterna, samt att hela mellanskillnaden när producenten och inte hamnar hos otaliga mellanled. Samt att vi inte handlar med någon/några vi inte personligen har träffat och känner, samt ekologiskt/hållbart odlat/producerat.

Efter en underbar vecka med kooperativet El Colmenar i den lilla byn las Aradas var jag åter på väg mot Sverige.

Som alla vet så går inget fort eller helt smärtfritt när nya verksamheter skall igång, speciellt inte med alla tillstånd som skall sökas och kompletteras. Detta ledde bland annat till att vi inte kunde starta cykeln sommaren 2012 som planerat, utan blev start nu i somras. Detta dock bara positivt, då det gav oss mer tid att planera och fila på upplägg, samt ett par grundkurser som barista.

Nu är sommaren över och det har varit en mycket lärorik sommar/höst. Då det som sagt var en helt ny sektor för oss alla inblandade så har vi lärt oss oerhört mycket under resans gång, och de flesta fallgropar ska vara besökta och åtgärdade inför nästa sommar. Detsamma gäller baristayrket och kunskapen om kaffe. Det bästa med att komma som hyffs novis är att man lär sig nya saker hela tiden och leder till många glädjande aha-upplevelser.

Vi är på inget sätt experter eller påstår oss kunna allt om marknaden, vi är däremot ödmjukt öppna för att lära oss mer.

Jag planerar att skriva mer om projektet och dess utveckling här och med lite tur tycker någon det är intressant. Även kring de sidospår vi är involverade i nere i Ecuador så som kakao och choklad mm.

För den som vill läsa lite mer så rekommenderar jag i första hand vår hemsida Sandberg & Santana, och svarar gärna på frågor/funderingar, samt hoppas i slutändan på att kunna inspirera fler att våga prova saker. Man behöver inte kunna allt eller ens något, allt handlar om att vilja lära sig och brinna för det man gör. I värsta fall går det inte som man hoppas, men då har man iaf försökt.

Med vänliga hälsningar
Christian Sandberg
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
jag skulle kunna inflika att det där med magen, påverkas av garvsyran som efter ett tag bildas i alla bönor..
...men kan tänka mig att du lärt dig att färskt kaffe inte kräver mjölk för att vara snällt för magen vid dethär laget. :coffee:

kul projekt, hoppas allt går bra. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp