Espresso house bönor

svartvest

Well-known member

henrik82

Well-known member
Jag trodda att det va Solberg og Hansen som rostade åt dem nu, vet att Johan och Nyström har rostat för dem tidigare, men jag vet inte om det blir specialkaffe bara för det, för visst har det med hela processen att göra, vill säga från bär till böna.

Men både S&H och J&N har bra kaffe så det kan ju inte bli fel.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
beror nog helt på vilken Espressohouse du handlar på.

vad jag erfarit av Espressohouse hitills är väldigt dåligt.

smakar lite sådär finskbastu-träigt och beskt när jag handlat från de Espressohouse som finns i min närhet (3 St.).


Överlag tycker jag espressohouse står för Beskt/vattnigt kaffe beroende på om man handlar espresso eller latte,
vilket iof funkar bra med deras alldeles för söta bakelser och kakor.


Hur som hellst, gillar du fina påsar,
stora ord och ett kaffe i nivå med typ löfberg/gevalia/ArvidNordquist är det helt klart ett bra allternativ. :)
 

martink78

Well-known member
S&H är Norges motsvarighet till J&N så det är säkert specialkaffe de använder, även om det förmodligen inte är det allra bästa så är det säkert bättre än de vanliga bjässarnas som är det vanliga på kaffer. Jag brukar köpa deras bryggkaffe eftersom de trots allt finns lite var stans och har högre ambitionsnivå än de flesta andra kedjor, men som vanligt med kedjor så varierar det väldigt, ibland bra, ibland dåligt.
 

onkelA

Well-known member
på tal om Espressohouse vill jag med emfas utbrista att det inte är någe fel på finskbastu :angry:
 

Jay

Well-known member
hej

snubblade in på ett espresso house idag och såg att de sålde kaffebönor från Kenya, är det någon som vet något om dessa bönor.
Tydligen rostas de av J&N.

Kan man räkna dessa bönor som specialkaffe eller ett alldagskaffe?

länk till bönorna:

http://www.espressohouse.se/vaart-kaffe/vaart-bryggkaffe/kagumo/

//m
vet inte vad du behöver veta mer än det som står på hemsidan?
se till att få ett färskt exemplar, priset är mycket bra för en generisk men bra kenyan som kanske inte är den mest spännande du druckit, men som håller måttet för daglig konsumtion och fortfarande känns lite elegant!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
på tal om Espressohouse vill jag med emfas utbrista att det inte är någe fel på finskbastu :angry:

Nej helt klart inget fel på finskbastu, jag är uppvuxen med det.
men tänk såhär engender smaken: Terpentin, tall, jord bränt trä och eventuellt lite tjära,
men marknadsförs som "röda bär choklad och vanilj"


vet inte vad du behöver veta mer än det som står på hemsidan?
se till att få ett färskt exemplar, priset är mycket bra för en generisk men bra kenyan som kanske inte är den mest spännande du druckit, men som håller måttet för daglig konsumtion och fortfarande känns lite elegant!

Oj, har aldrig hört någon tala så fint om något så dåligt. ;)

Fast klart, jag tycker ju inte om typ Gevalia/Löfbergs/Anton Nordquist och liknande heller så jag kanske har lite fel preferenser. :coffee:
 

Jay

Well-known member
Oj, har aldrig hört någon tala så fint om något så dåligt. ;)

Fast klart, jag tycker ju inte om typ Gevalia/Löfbergs/Anton Nordquist och liknande heller så jag kanske har lite fel preferenser. :coffee:
jag har fått intrycket på forumet att du är en sån där robustatomte, så det kan ju ställa till det med preferenserna.
att du buntar ihop gevalia, löfbergs och arvid nordquist i en och samma andetag, och samma som S&H dessutom, utan att specificera vad du menar av respektive rosteri gör inte det hela mer lättolkat.

En stor skillnad mellan de stora svenska rosterierna du nämner, och S&H är färskhet, rostgrad och inköpskvalitet på kaffet, precis som det var när J&N sålde tlll Espresso House. Så skilj gärna på dina egna smakpreferenser och vad som faktiskt är "dåligt".
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
jag har fått intrycket på forumet att du är en sån där robustatomte, så det kan ju ställa till det med preferenserna.
att du buntar ihop gevalia, löfbergs och arvid nordquist i en och samma andetag, och samma som S&H dessutom, utan att specificera vad du menar av respektive rosteri gör inte det hela mer lättolkat.

En stor skillnad mellan de stora svenska rosterierna du nämner, och S&H är färskhet, rostgrad och inköpskvalitet på kaffet, precis som det var när J&N sålde tlll Espresso House. Så skilj gärna på dina egna smakpreferenser och vad som faktiskt är "dåligt".

:D

Robustan har ingenting med saken att göra denna gång.

anledningen till att jag denna gång buntat ihop dem är för att alla rostar stora mängder bönor,
som sedan säljs av stora kedjor av olika slag, vilka sedan säljer dessa på samma sätt.

Alltså. kaffet kan säkerligen vara gott när det är färskt,
vilket det inte på något sett är när det säljs på dessa kaffeställen.

Om ett gott kaffe skall smaka beskt är jag helt på din sida vad gäller smak.
Själv tycker jag inte att just beskan är något att föredra, i vilket fall som helst bör den ju inte framhävas.

att dem rostar allt kaffet kaffe ljust till mellan betyder ju inte per automatik att det är bra efter flera månader.

de sorter jag sett på espressohouse har varit väldigt ljusa men endå med ett oljigt lager på toppen precis som en stresssad lite för hårt rostad eller för länge lagrad böna brukar få.

Just färska bönor förstår jag inte hur du kansäga då jag aldrig har sett det,
vilket även är anledningen till att jag inte ser någon märkbar skillnad på de S&H bönor som säljs på espressohouse och dem som säljs av gevalia/löfbergs och liknande.

Vist kan jag tycka att det saknas viss procent robusta i kaffet,
men detta är inget jag haft i tanke när jag kommenterat denna gång.

Sen kanske inte S&H bönorna är flera är gammla,
men inte hellerså pass färska att det känns någon större skilnad.

Nu har jag bara besökt 4 Espressohouse hittills,
men det har överlag varit samma beska kaffe och dåliga service på alla ställen.
Deras väldigt söta kakor och pajer funkar ju dock bra med det beska i kaffet.

Men nu får du ju ha deras värderingar i åtanke:
"Vi har inga små ambitioner. Vi vill helt kort förmedla världens bästa kaffeupplevelser till världens bästa gäster. Vare sig mer eller mindre."

Alltså grejen är att på ett blindtest skulle iaf jag inte kunna skilja smak mellan dessa olika rosterier jag tagit upp om de köpts från espressohouse och liknande kaffekedjor.

Jag säger inte att S&H i huvudsak eller över huvudtaget är dåliga på att rosta kaffe utan att de Espressohouse jag varit på sålt dåligt och ofärskt kaffe.

Men visst, bra bönor är bra bönor,
tycker bara det är trist att espressohouse mördar kaffet.

Hoppas du förstår lite hur jag tänker nu.
 

later

Well-known member
Vad menar Jay med "en sån där robustatomte" ? mitt intryck är att du jobbar i kafé branschen
så du borde kunna förklara.
 
Senast ändrad:

Jay

Well-known member
Robustan har ingenting med saken att göra denna gång..

som smakpreferens har den ju alltid med saken att göra, liksom vad för slags te, öl, vin etc. man föredrar.

anledningen till att jag denna gång buntat ihop dem är för att alla rostar stora mängder bönor,
som sedan säljs av stora kedjor av olika slag, vilka sedan säljer dessa på samma sätt.

det är klart de rostar stora mängder bönor. blir det per automatik sämre av det?

Alltså. kaffet kan säkerligen vara gott när det är färskt,
vilket det inte på något sett är när det säljs på dessa kaffeställen.
nej, det är ju ett problem om man aldrig får tillgång till färskt kaffe. (jag utgår ifrån att vi pratar om påsar med omalda bönor nu, och inte färdigbryggt kaffe). jag har för vana att fråga vilket som är färskast. ofta har kaféet ett kaffe som är under månaden (vilket de sällan hade i slutet när J&N rostade åt dem tyvärr). jag har bryggt det hemma och jämfört det med microrostade specialkaffen, och du får jämna och välsmakande resultat, även om halleluja-upplevelserna är betydligt färre än hos dem som kan plocka fram mindre partier av intressantare kaffen.
Om ett gott kaffe skall smaka beskt är jag helt på din sida vad gäller smak.
Själv tycker jag inte att just beskan är något att föredra, i vilket fall som helst bör den ju inte framhävas.
beskt? du pratar om att robustan inte har någon betydelse i fallet. Jag har inte upplevt någon av deras bryggkaffen som särskilt beska. Om du beskriver träighet som beska så vet jag inte riktigt vad du pratar om. En träig robusta kan ju upplevas som ganska söt. Överlag tycker jag de har ganska låg beska, medel syrlighet och hög sötma.

att dem rostar allt kaffet kaffe ljust till mellan betyder ju inte per automatik att det är bra efter flera månader
. nej, alltför ljusrostat har ju en tendens att hålla kortare. liksom alltför hårt rostat.

de sorter jag sett på espressohouse har varit väldigt ljusa men endå med ett oljigt lager på toppen precis som en stresssad lite för hårt rostad eller för länge lagrad böna brukar få.
Jag har en brasse rostad i Augusti och en Guatemala rostad i Oktober hemma, ingen av dem har olja på toppen. Brassen är lite avslagen men smakar fortfarande brasse (om än lite trist).

Just färska bönor förstår jag inte hur du kansäga då jag aldrig har sett det,
vilket även är anledningen till att jag inte ser någon märkbar skillnad på de S&H bönor som säljs på espressohouse och dem som säljs av gevalia/löfbergs och liknande.
Dels är jag ganska säker på att S&H inte jobbar med past crop kaffen som de stora svenska rosterierna gör ibland, dels tror jag du har otur eller är alltför infrekvent alternativt dålig på att fråga efter det färskaste de har. Jag är högst infrekvent besökare på espresso house, men för brukskaffe hem köper jag nere i mitt lokala centrum. Vad jag hört jobbar också S&H hårt med att få ned ledtiderna ut till butik, så det kommer nog bara att bli bättre.

Vist kan jag tycka att det saknas viss procent robusta i kaffet,
men detta är inget jag haft i tanke när jag kommenterat denna gång.
pratar vi espresso eller brygg nu? och på vilket sätt blir kaffe bättre med robusta menar du?

Sen kanske inte S&H bönorna är flera är gammla,
men inte hellerså pass färska att det känns någon större skilnad.
och var går brytpunkten menar du?

Nu har jag bara besökt 4 Espressohouse hittills,
men det har överlag varit samma beska kaffe och dåliga service på alla ställen.
Deras väldigt söta kakor och pajer funkar ju dock bra med det beska i kaffet.
jag är osäker på om du pratar om espresso eller bryggkaffe här, om drucket på plats eller medköpt hem i påse?
jag pratar uteslutande om bönor i påsar som jag själv brygger.

Men nu får du ju ha deras värderingar i åtanke:
"Vi har inga små ambitioner. Vi vill helt kort förmedla världens bästa kaffeupplevelser till världens bästa gäster. Vare sig mer eller mindre."
Att ha en vision är inte samma sak som att faktiskt göra det, men målet måste ju vara detta. Det finns ganska många mikrorosterier som antingen sägs eller säger sig själva leverera det bästa sen smör uppfanns, och det är väldigt sällan det är bättre än dugligt bra. Det beror på ganska många faktorer. Jag skulle säga att mikrorosterierna leverar de allra bästa upplevelserna när de är som bäst, när de är som sämst (alltifrån konsekvent skitdåliga till att ha en dålig batch) så är de sämre än Löfbergs. Tyvärr. Med det sagt så stöder jag så klart hellre mikrorosterierna för att de ska ha råd att bli bättre på att göra de kaffen de med omsorg köpt rättvisa.

Alltså grejen är att på ett blindtest skulle iaf jag inte kunna skilja smak mellan dessa olika rosterier jag tagit upp om de köpts från espressohouse och liknande kaffekedjor.
Det är ganska många som fallerar på blindtest, just för att ens fördomar sätts ur spel. Jag vet inte hur ofta och mycket du koppar, men med tillräckligt med erfarenhet skulle du nog kunna se skillnader.

Jag säger inte att S&H i huvudsak eller över huvudtaget är dåliga på att rosta kaffe utan att de Espressohouse jag varit på sålt dåligt och ofärskt kaffe.
om du har den erfarenheten är det ju tråkigt och ett misslyckande för dem. men jag tror att det är som med de flesta kaféer; låg omsättning för att kaffet hinner bli gammalt, hög omsättning skapar förutsättning för färskare kaffe. På mina påsar hemma står det att kaffets hållbarhet är 5 månader. Det är ju lite generöst i mina öron naturligtvis, samtidigt så är det ju så att kaffe inte blir "dåligt" enligt konsumentlagens definitioner, utan det handlar ju om en slags smakgaranti. Jag skulle jättegärna se en garanti på två månader, men det är ju fortfarande betydligt mer seriöst än de stora som sätter ett års garanti på färdigmalt kaffe.

Men visst, bra bönor är bra bönor,
tycker bara det är trist att espressohouse mördar kaffet
.
eller så är det så helt enkelt att deras stuk på kaffe inte är din kopp kaffe helt enkelt. Precis som jag tycker att de flesta "italienare" är ganska hemska, med några lysande få undantag (Bar Centro i Göteborg t ex), så har jag lärt mig att inte gå dit helt enkelt. De gör sin grej, på sitt sätt. En del lyckas i min mun bättre än andra, men generellt sett är det inget jag föredrar. Precis som dessa tunna syrabomber som aldrig tycks dö ut på marknaden inte heller är särskilt spännande längre.

Hoppas du förstår lite hur jag tänker nu.
jag vet ärligt talat inte om jag blev klokare ;)
 

Jay

Well-known member
Vad menar Jay med "en sån där robustatomte" ? mitt intryck är att du jobbar i kafé branschen
så du borde kunna förklara.
en sån där som tycker att robusta hör hemma överallt och ger en extra krydda och är en böna som i allmänhet är missförstådd o s v
 

Jay

Well-known member
"..en sån där robustatomte.."

ids inte säga vad jag tänker
håll inte tillbaka, det är inte nyttigt för själen. det är trots allt ett forum där man har olika preferenser. i min kontext är robustan en sämre sorts kaffe helt enkelt, men jag är inte livrädd för den heller. smakmässigt så finns det "intressantare" och mindre intressant robusta. vi kommer se en allt starkare frammarsch av special-robusta inom en fem- till tioårsperiod om analysen stämmer, men vi får se...
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
som smakpreferens har den ju alltid med saken att göra, liksom vad för slags te, öl, vin etc. man föredrar.

Om det varit så att robusta varit en smak jag kräver för att tycka kaffet smakar bra, skulle jag hålla med helt,
men nu är inte detta fallet, det jag rostar nu är 100% Arabica.

det är klart de rostar stora mängder bönor. blir det per automatik sämre av det?


Ofta tycker jag smaken försämras när man gör större batchar,
anledningen att jag alls tar upp det är för att mycket då även blir liggande tills det är dåligt.

nej, det är ju ett problem om man aldrig får tillgång till färskt kaffe. (jag utgår ifrån att vi pratar om påsar med omalda bönor nu, och inte färdigbryggt kaffe). jag har för vana att fråga vilket som är färskast. ofta har kaféet ett kaffe som är under månaden (vilket de sällan hade i slutet när J&N rostade åt dem tyvärr). jag har bryggt det hemma och jämfört det med microrostade specialkaffen, och du får jämna och välsmakande resultat, även om halleluja-upplevelserna är betydligt färre än hos dem som kan plocka fram mindre partier av intressantare kaffen.

Jag har provat Espresso, vanligt kaffe, Latte & Bönorna.
och såklart även kollat upp färskaste som funnits inne.
jag vill inte dömma ut någonutan att gett dem en ärlig chans.

beskt? du pratar om att robustan inte har någon betydelse i fallet. Jag har inte upplevt någon av deras bryggkaffen som särskilt beska. Om du beskriver träighet som beska så vet jag inte riktigt vad du pratar om. En träig robusta kan ju upplevas som ganska söt. Överlag tycker jag de har ganska låg beska, medel syrlighet och hög sötma.

Låter inte alls som det kaffe jag provat. (återkommer till robusta komentar längre ner.)

. nej, alltför ljusrostat har ju en tendens att hålla kortare. liksom alltför hårt rostat.

!.

Jag har en brasse rostad i Augusti och en Guatemala rostad i Oktober hemma, ingen av dem har olja på toppen. Brassen är lite avslagen men smakar fortfarande brasse (om än lite trist).

okey.

Dels är jag ganska säker på att S&H inte jobbar med past crop kaffen som de stora svenska rosterierna gör ibland, dels tror jag du har otur eller är alltför infrekvent alternativt dålig på att fråga efter det färskaste de har. Jag är högst infrekvent besökare på espresso house, men för brukskaffe hem köper jag nere i mitt lokala centrum. Vad jag hört jobbar också S&H hårt med att få ned ledtiderna ut till butik, så det kommer nog bara att bli bättre.

som jag svarade längre upp frågar jag efter färskt. bra att dem jobbar på det men tror mer det ligger på Espressohouse ansvar.

pratar vi espresso eller brygg nu? och på vilket sätt blir kaffe bättre med robusta menar du?

Jag tycker en viss procent bra robusta förhöjer alla sorters kaffe och ger någotmerkoffein utan att förstöra,
men då menar jag inte att man skall ha stora mängder, brukar kunna räcka med 10%.
finns ju helt klart katastrofala robustor, precis som det finns katastrofala arabicor.

och var går brytpunkten menar du?

oftast runt 2 månader, men det är så klart min personliga erfarenhet/smak.

jag är osäker på om du pratar om espresso eller bryggkaffe här, om drucket på plats eller medköpt hem i påse?
jag pratar uteslutande om bönor i påsar som jag själv brygger.


Som jag sa tidigare har jag provat allt både på plats och hemma.

Att ha en vision är inte samma sak som att faktiskt göra det, men målet måste ju vara detta. Det finns ganska många mikrorosterier som antingen sägs eller säger sig själva leverera det bästa sen smör uppfanns, och det är väldigt sällan det är bättre än dugligt bra. Det beror på ganska många faktorer. Jag skulle säga att mikrorosterierna leverar de allra bästa upplevelserna när de är som bäst, när de är som sämst (alltifrån konsekvent skitdåliga till att ha en dålig batch) så är de sämre än Löfbergs. Tyvärr. Med det sagt så stöder jag så klart hellre mikrorosterierna för att de ska ha råd att bli bättre på att göra de kaffen de med omsorg köpt rättvisa.

kan hålla med dig här, men skiljer på Vision och ambition.

Det är ganska många som fallerar på blindtest, just för att ens fördomar sätts ur spel. Jag vet inte hur ofta och mycket du koppar, men med tillräckligt med erfarenhet skulle du nog kunna se skillnader.

Jag har ganska svårt att se att det skulle vara så stor skilnad på olika sorters gammalt kaffe, då mycket av smak sitter i färskhet.

om du har den erfarenheten är det ju tråkigt och ett misslyckande för dem. men jag tror att det är som med de flesta kaféer; låg omsättning för att kaffet hinner bli gammalt, hög omsättning skapar förutsättning för färskare kaffe. På mina påsar hemma står det att kaffets hållbarhet är 5 månader. Det är ju lite generöst i mina öron naturligtvis, samtidigt så är det ju så att kaffe inte blir "dåligt" enligt konsumentlagens definitioner, utan det handlar ju om en slags smakgaranti. Jag skulle jättegärna se en garanti på två månader, men det är ju fortfarande betydligt mer seriöst än de stora som sätter ett års garanti på färdigmalt kaffe.

Jo, men kaffet är ju liksom stendött vid 6 månader och ligger i koma efter 2.
.
eller så är det så helt enkelt att deras stuk på kaffe inte är din kopp kaffe helt enkelt. Precis som jag tycker att de flesta "italienare" är ganska hemska, med några lysande få undantag (Bar Centro i Göteborg t ex), så har jag lärt mig att inte gå dit helt enkelt. De gör sin grej, på sitt sätt. En del lyckas i min mun bättre än andra, men generellt sett är det inget jag föredrar. Precis som dessa tunna syrabomber som aldrig tycks dö ut på marknaden inte heller är särskilt spännande längre.

Kan nog säkerligen stämma.. ...tycker nu när jag tänker på det att dem påminner lite om McD (fast kaffe istället för kött) och där har jag inte satt min fot sen någon gång förra milleniet av just den anledningen.

jag vet ärligt talat inte om jag blev klokare ;)
Får se vad som händer nu då. ;)
 

Jay

Well-known member
Nu ska vi se här, blir alltid sånt krångel med HTML-forum tycker jag :(

Om det varit så att robusta varit en smak jag kräver för att tycka kaffet smakar bra, skulle jag hålla med helt,
men nu är inte detta fallet, det jag rostar nu är 100% Arabica.
sorry, kanske byggde min föreställning på vad du skrivit tidigare. men sumatra-bönor är ju lite av robusta light ;)

det är klart de rostar stora mängder bönor. blir det per automatik sämre av det?

Ofta tycker jag smaken försämras när man gör större batchar,
anledningen att jag alls tar upp det är för att mycket då även blir liggande tills det är dålig
t.
Här hänger jag inte med alls. S&H rostar på Loring smart roasts (osäkert om de exklusivt använder dem, men jag har för mig det), som man kan rosta alltifrån 300g till 40kg i. Och vad menar du med blir liggande tills det blir dåligt? Liggandes grönt, rostat eller vad? Det här är ett företag med lång erfarenhet av kafferostning, logistik och planering. Jag tvivlar på att de låter kaffe ligga och skräpa. Om Espresso House beställer mer än de gör av med vet inte jag, men som jag skrev tidigare så jobbar man ju hårt med att korta ledtiderna vad jag förstår, vilket skulle göra det onödigt för EH att beställa alltför mycket på en gång.


Jag har provat Espresso, vanligt kaffe, Latte & Bönorna.
och såklart även kollat upp färskaste som funnits inne.
jag vill inte dömma ut någonutan att gett dem en ärlig chans.
det är ju bra! då skulle jag nog gissa att deras kaffen inte är i din smak helt enkelt.


Jag tycker en viss procent bra robusta förhöjer alla sorters kaffe och ger någotmerkoffein utan att förstöra,
men då menar jag inte att man skall ha stora mängder, brukar kunna räcka med 10%.
finns ju helt klart katastrofala robustor, precis som det finns katastrofala arabicor.

ja, en riktigt bra robusta kan ju slå en riktigt dålig arabica vid en blindkoppning, absolut. däremot håller jag inte med om att viss procent bra robusta förhöjer alla sorters kaffe. traditionellt sett så är robusta ett utfyllnadskaffe främst på pris. idag är riktigt bra robusta så pass dyr att den inte klarar att vara enbart bulkkaffe eller pressa priset. därför är de bättre robustablandade kaffena ofta ganska dyra, medan de sämre kan dra nytta av detta och ta ut överpris. Ungefär som vissa kan kränga pissdåligt kaffe som stått på pannan länge för samma pris som ett bra specialkaffe, för att "så är prissättningen"... jag har koppat en hel del robusta, och jag kan ärligt säga att det finns inget varken förhöjande eller värdigt alternativ till bättre kaffen i Sverige, inklusive dina favoriter på Espresso House. Men det är utifrån min smakpreferens. Jag gillar inte rökig whisky eller sour-öl o s v heller..


oftast runt 2 månader, men det är så klart min personliga erfarenhet/smak
. Två månader på grönt kaffe? Från när? Skörd? När de landar i hamnen i Sverige?

Jag har ganska svårt att se att det skulle vara så stor skilnad på olika sorters gammalt kaffe, då mycket av smak sitter i färskhet.
med tanke på vad du skrev ovan om två månader, så är det nog så att vi pratar förbi varandra. en del av de större använder äldre gröntkaffe. det gör inte S&H. om du koppar tillräckligt så kan du nog lära dig skillnaden mellan färskare kaffen och äldre kaffen. Grönt.

Jo, men kaffet är ju liksom stendött vid 6 månader och ligger i koma efter 2.
vanlig klyscha. jag har smakat Haugaard-geisha som vilat i 6 månader som precis börjat blomma ut då. det finns en föreställning om att det ska vara så, men det är inte så enkelt att avfärda genom en generalisering att så är det. butikskaffe som är malt är ju stendött redan från början. I bönform har de ju olika liv beroende på hur de förvaras.
.
Kan nog säkerligen stämma.. ...tycker nu när jag tänker på det att dem påminner lite om McD (fast kaffe istället för kött) och där har jag inte satt min fot sen någon gång förra milleniet av just den anledningen.
nja, McDonalds kaffe är ju mer att likställa med IKEA's. I Australien har man gjort storsatsning på McCafés med mazzerkvarner och träning av personal för att ta upp kampen med andra kedjor. Men det är ju kaffe på plats, inte att ta hem.
 

onkelA

Well-known member
OT
men jag föreställer mig robustan inte som alternativ till arabicorna, utan som en kraftig bas för dem att stå och stajla på, och det kan ju förstås vara den föreställningen som med någon analogi till placebo gör att jag tenderar uppskatta dem...
(fast jag ogillar skarpt det föraktfulla "robustatomtar" avfärdandet)
...å andra sidan gillar jag rökig whisky och har aldrig testat ett öl med för stark humlebeska!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp