Espresso house bönor

Jay

Well-known member
OT
men jag föreställer mig robustan inte som alternativ till arabicorna, utan som en kraftig bas för dem att stå och stajla på, och det kan ju förstås vara den föreställningen som med någon analogi till placebo gör att jag tenderar uppskatta dem...
(fast jag ogillar skarpt det föraktfulla "robustatomtar" avfärdandet)
...å andra sidan gillar jag rökig whisky och har aldrig testat ett öl med för stark humlebeska!

jag tror inte du är långt ifrån din analogi om placebo.
många gånger när man pratar med italienare om espresso så framhärdar de munkänsla och kropp, inte sällan över smak (alltså, smaken av espresso tycks närmast vara generisk i deras uppfattning, vilket jag förstår på sätt och vis). för mig är det märkligt, eftersom inte sällan så får man en "sån därninga italiensk espresso" som är både vattnig men sträv och smakar mycket (inte nödvändigtvis en god smak) vilket jag skulle uppskatta är vad man ibland pratar om när man pratar om robustautfyllt kaffes "förtjänst".

det där med bas köper jag inte, eftersom du kan få till minst en lika bra kropp och munkänsla på 100% arabica. att det skulle få arabicorna att skina känner jag inte heller är någon logisk följd, dels eftersom robustan tar så mycket utrymme av smaken, dels eftersom robusta blommar ut mycket senare än vad arabica gör, så ibland är ju arabican gammal när robustan är som bäst, så något skinande blir det ju inte då...

jag tror helt enkelt det har att göra med smakpreferenser. jag gillar bourbon för det är sött, jag gillar blaskig öl för den kan jag dricka mycket av. däremot skulle jag aldrig få för mig att kalla Åbro för kvalitetsöl eller säga att den är missförstådd, även om jag hellre dricker det än hela Mikkelers sortiment.
 

Jay

Well-known member
Exakt hur kom vi in på grönt/råkaffe?? :huh:


förlåt, skit trött nu, så svarar på helheten i morgon/senare i dag.
ingen fara. tror vi pratade om varandra och helt enkelt syftade på helt olika saker. jag pratade past crop och färskt råkaffe, jag utgick från att du gjorde detsamma, men det blev förvirring där emellan... vi skyller på HTML helt enkelt ;)
 

normende

Well-known member
Jag tycker inte att man ska dissa espressohouse kaffen. Jag kan börja med att nämna att jag har bara erfarenhet av deras espressoblandning.
Denna blandning har jag köpt ett flertal ggr och varit nöjd med. Dom ggr jag har köpt har bönorna i snitt varit rostade för 2veckor sedan.
Detta tycker jag är rätt färskt i alla fall. Jag kan tänka mig att en del tycker att kaffet är lite svagt om man köper en latte på plats. Men det handlar nog mer om dom envisas med att ha så mycket mjölk i. Om man köper hem en påse espressokaffe så tycker jag i alla fall att kaffet smakar bra. Bäst tycker jag den är som ristretto. Och till priset 179:-/kg ( med kaffekort ) så är det faktiskt ett fynd
 

Jay

Well-known member
tack för svaret Jay! och nu ska jag inte OTa mer..

Här är en intressant artikel om robusta från den här veckan. Tänk på att kontexten är amerikansk, vi har ju närmare till den italienska traditionen än vad de har där, och specialkaffet har betydligt många fler år på nacken där.
 

Jay

Well-known member
Jag tycker inte att man ska dissa espressohouse kaffen. Jag kan börja med att nämna att jag har bara erfarenhet av deras espressoblandning.
Denna blandning har jag köpt ett flertal ggr och varit nöjd med. Dom ggr jag har köpt har bönorna i snitt varit rostade för 2veckor sedan.
Detta tycker jag är rätt färskt i alla fall. Jag kan tänka mig att en del tycker att kaffet är lite svagt om man köper en latte på plats. Men det handlar nog mer om dom envisas med att ha så mycket mjölk i. Om man köper hem en påse espressokaffe så tycker jag i alla fall att kaffet smakar bra. Bäst tycker jag den är som ristretto. Och till priset 179:-/kg ( med kaffekort ) så är det faktiskt ett fynd
Nej, dissa är dåligt, men om man på sin ort bara fått dåliga resultat så bör det ju trots allt påtalas, även om man av 110 ställen (eller hur många det nu är) kanske haft en rejäl otur. Vissa städer/stadsdelar har ju bättre omsättning än andra och det spelar naturligtvis in.
 

normende

Well-known member
Nej, dissa är dåligt, men om man på sin ort bara fått dåliga resultat så bör det ju trots allt påtalas, även om man av 110 ställen (eller hur många det nu är) kanske haft en rejäl otur. Vissa städer/stadsdelar har ju bättre omsättning än andra och det spelar naturligtvis in.

Där har du en bra poäng. Man måste säga till.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp