Köpes: Kvarn för espresso & brygg

gabriel b

Well-known member
Jag har idag en Ascaso IMini, men frugan önskar köpa mig en tystare kvarn då jag väcker hela huset på morgnarna...

Krav:
- EJ steglös (skall vara lätt att växla mellan espresso, brygg)
- EJ dosator
- Pris ca 3000kr (oavsett ny eller beg.)
- Skall vara WAF vänlig, får ej se för ful ut för att ha i köket (frugan är en enhällig jury)

Någon som har tips eller kanske rentav någon till salu?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
det enda jag spontant kan komma på såhär på rak arm är Wilfan..
...kanske intejätte snygg, men klarar brygg och endel espresso,
beror på hur bra maskin man har. :)
 

gabriel b

Well-known member
Tanken om Wilfa har slagit mig. Då tänk som komplement till befintlig kvarn. Dvs Ascaso för espresso och Wilfa för brygg. Men hustrun vill endast ha "en" kvarn och ej flera ståendes på diskbänken.
 

svartvest

Well-known member
Nu har du läge, skall det vara snyggt, ja då frun då kostar det en slant...så är det älskling...Wario eller Forte kvarnen från Baratza. Mahlkönig har samma frågan om om vem som gjort den orginal. En snygg kostar mer än två fula...stå på dig!!!
 

gabriel b

Well-known member
Såg att det fanns en Macap MC4 (med stegade inställningar). Är det något att ha eller blir det otympligt att ha "manuell" knapp (on/off på sidan) för malning?
 

gabriel b

Well-known member
Tanten kom fram idag och undra om jag ville ha en Compak K3 Touch, hon hade fått en rekommendation av kollega på jobbet som var nöjd sin. Googlade lite och fann den på coffee24.com för € 345,50 vilket känns som en överkomligt pris. Den borde väl anses som ett lyft över Ascaso IMini?

Ni som har Compak K3 Touch, nöjda? Passar den enbart espresso eller funkar det med den steglösa "men markerade" inställningsringen för annat än espresso?
 

gabriel b

Well-known member
Grattis hoppas du blir nöjd med kaffekvarnen
Tackar!
Första intrycket är mer än förväntat. Trodde den skulle vara mer plastig, men känns gedigen och leverans från Tyskland till dörren på 4 dagar = imponerande!
6anyzuge.jpg
 

asharidu

Well-known member
Mycket bra köp det lönar sig köpa utomlands bättre priser o bra leveranstid. Har alltid tyckt att vario är för plastig. Funderat på att uppgradera din espressomaskin?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp