Vilken extraktionsgrad kör ni?

Delicious

Member
Att väga kaffe med en bra våg är trendigt, men vad ska man sikta på för att få gott espressokaffe?

Tryck, temperatur och extraktionstid är ju inte de enda faktorerna som styr resultatet...

Smaken är individuell och därför finns säkert ingen exakt vikt som är rätt för alla, MEN, genom att skapa sig en bild av hur andra föredrar sitt kaffe, och varför, så kan man ju kanske bredda sig och ifrågasätta om det finns något man gillar bättre vid olika tillfällen!

Därför, - Hur många gram malet kaffe använder DU och hur många gram färdig dryck får du av detta?
- Vilka kvaliteter känner du och värdesätter med den extraktionsgraden?

Själv är jag nybörjare med ny kvarn så jag har ännu inte "hittat hem" smakmässigt och testar runt lite.

Imorse blev det tex två goda chokladiga latte på totalt 14gr kaffe som blev 120 gr espresso, som sedan späddes med totalt 4dl mjölk (mätt innan skumning).

Extraktionsgraden på 12% ovan, (14/120), räknas säkert som underextraherad Lungo eller nått....men å andra sidan spädde jag med så mkt mjölk att kaffets egen smak försvinner rätt mkt??

Har hört att en del siktar på 50% extraktionsgrad, andra som säger att 20% av kaffets vikt ska ha gått ut i drycken men som sagt, hur ser det ut hemma hos dig och varför?
 

Lucifer

Well-known member
Spännande tråd, jag har inte tidigare mätt hur mycket mer vikt jag får ut av kaffet, vågen har bara används till att se till så att jag maler lika varje gång.

Här malde jag upp 17gr kaffe "Yard Dog 5.5" som blev 48 gr espresso, som sedan späddes med totalt 3dl mjölk (mätt innan skumning). jag hamnade på 35% extrationsgrad, det här är den andra espresso jag gör på det här kaffet efter ett rätt långt uppehåll, jag mindes en tydlig smak från fermentering "Yarddog 2.1" men den hittar jag inte riktigt nu, är det en ton av sötlakrits jag känner istället?
 

Cykelmartin

Well-known member
Svårt ämne att jämföra mellan varandra då det skiljer sig ganska mycket mellan olika sorters kaffe. Men ändå intressant att se hur andra gör!

Jag har bryggt allt från 14g kaffe som resulterade i 70ml espresso på mindre än 25 sekunder till 19g kaffe, 35ml espresso/ristretto på 35sekunder.
 

MachoDemon

Active member
Själv pressar jag i så mycket jag kan i mitt restauranghandtag med stora filtret
och sprutar ut 3/4 Té/Chokladkopp (mer än en dubbel espressokopp) - det står
Nescaffe på den nuvarande eller en stor Michela D¨ORO-kopp - uten blir det
75/80% full dubbelespresskopp - jag lägger i mer kaffe hemma
 

later

Well-known member
Om man häller i så mycket mjölk i espresson att smaken försvinner varför gör man en espresso då?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp