Månadens kaffe December 2013

Cykelmartin

Well-known member
Tycker det är hög tid att göra ett nytt försök att samla flera personers erfarenheter och åsikter om ett och samma kaffe i en tråd. Det gick väl hyfsat förra året så jag tycker vi kör igen :)

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?35122-M%C3%A5nadens-kaffe-November-2012&highlight=m%E5nadens+kaffe
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?35192-M%C3%A5nadens-kaffe-December-2012&highlight=m%E5nadens+kaffe

För att det ska vara enkelt att komma igång tar jag helt enkelt ton och bestämmer att vi även i år testar julkaffet från J&N. Årets utgåva kommer från Indonesien och heter "Blue Batak".

Så här beskriver de själva dess smak:
Vi har rostat kaffet lite mörkare, vilket lyfter fram en karaktär av kryddor, mörk choklad och mogen frukt. Här finns också toner av fikon, tallbark och mullig skogsmylla.

Nu är jag lika förväntansfull på själva kaffet som på era reflektioner!
 

awol

Well-known member
Typiskt, jag som i sista sekunden passade på detta kaffe till förmån för deras Kenya AA Kagunyo igår. Men det kan nog bli ett inköp om ett par veckor, då ska jag försöka återkomma till denna tråd.

Bra initiativ!
 

MattiasL

Well-known member
Trevligt!

Ska ta och förskaffa mig en påse.

Förra veckan var Mattias från J&N uppe och höll i en koppning där han bl.a. hade med den här bönan. Smaken var sådär spännande och lite säregen som man förväntar sig från Indonesiska kaffen men utan den jordiga/leriga smaken som jag ibland upplever kan komma med.
Låg syra, stor kropp och otroligt kryddigt är de upplevelser jag kommer ihåg när den koppades. Ska bli spännande att testa den i lite olika bryggformer och se hur det påverkar smaken.

Spontant tror jag att pressokanna alt. cleverdrip (som jag tyvärr inte har) verkligen kan plocka fram kryddigheten och kroppen i bönan.

Spännande! Låt surplandet börja! :coffee:
 

Cykelmartin

Well-known member
Genomförde själv en enklare koppning idag där jag testade och jämförde Julkaffet från J&N och Aricha från Sandby.

Började med en "vanlig" koppning där jag malde 10g av båda sorterna och lät dra med 1,5dl vatten i 2min.
Det var rätt stor skillnad mellan dem. Arichan doftade väldigt fruktigt/blommigt, precis som mina favoritkaffen doftar.
Julkaffet däremot luktade som trä. Ungefär som att gå och lukta på vedkorgen i vardagsrummet. Inte för att det är illa, men inget jag hade väntat mig.

Smaken skiljde sig ungefär lika mycket mellan dem. Här förvånades jag över den snälla smaken på julkaffet. Det var smakrikt men på en lagom nivå, och i stort sett helt utan beska. Kryddigt är väl kanske den bästa beskrivningen, även om jag inte kan placera några exakta smaker.
Arichan var väldigt söt och åt jordgubbshållet i smaken. Jämfört med Julkaffet var det lite som att dricka te.

När jag tröttnat på att skedsörpla gjorde jag varsin espresso av bönorna. Båda på 17g kaffe och 25sek extraktion. resultatet i koppen skiljde sig bara några ml i mängd, ca 35-40ml.

Som espresso kom Julkaffet verkligen till sin rätt tycker jag. Det hade en påtaglig syra till en början och efter några sippar smakade det väldigt tydligt av mörk choklad. För mig som nästan uteslutande dricker ljusrostade & fruktiga kaffen så var det här en riktig överraskning. Mycket gott!
Arichan som liknar de sorter jag normalt har hemma var även den mycket god. Sötare och syrligare än julkaffet.

Om jag hade tvingats välja en av sorterna hade jag valt julkaffet som espresso och Arichan som brygg.
 

Cykelmartin

Well-known member
Cortado på julkaffet var riktigt gott! Tvärtemot espresso tycker jag smaken gick från kraftfull i början till len och syrlig i slutet, har aldrig riktig lagt märke till det tidigare. Fortfarande mycket chokladtoner även om jag tycker att det dämpades av mjölken.

Är det någon mer som testat julkaffet ännu?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp