Nåväl tappert första men nån rek blandning?

Stefan78

Active member
Testade nu rosta första gången med sådär resultat svårt tajma in när det va klart osv!

Men blandningarna är ett mysterium, dom bönor jag fick rekommenderade va "Uganda the pearl robusta", "monsun malabar" och slutligen "Zimbabwe pezuru" vilka jag köpt, jag dricker huvudsak med mjölk i.

Och skall man dricka kaffe rätt och slätt svart skall det ändå blandas ihop olika sorter?

Nån ide på mix med dom bönor jag har eller behöver jag lägga till nån sort?

//total novis
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
max 1/4 Robusta
1/4 Monsun
2/4 pezuru

vet inte riktigt kvaliteten på monsunen,
men vet att den kan vara väldigt neutral.

Ska du ha det till mjölkbaserat, alltså kaffe med mjölk,
bör du iaf gå in på andra crack/mörkrost för att få en bra smak på ditt kaffe,
en ljusrost skulle bara förstöras av mjölk och andra tillbehör. :)
 

MattiasL

Well-known member
Det finns nog lika många åsikter om hur rostningen ska göras för bästa resultat som det finns personer som rostar.

Håller inte riktigt med Coffea-Arvensis att man måste in i second crack för att få en bra smak för espresso. Jag är absolut ingen expert men i mina egna strävanden efter en trevlig blandning för espresso, inkl. mjölkdrinkar ser ut så här

En böna som ger bra bas, oftast monsun malabar
En böna som är ganska neutral, ger fin kropp och balans mellan syran och det basiska.
En böna som är stor och syrlig i smaken. Gärna en kenyan, men många länder där omkring ger bra resultat. Ex kan bönor från zimbabwe ha en mer dämpad men relativt liknande smakprofil som en del kenyaner.

Mitt nuvarande recept:
33% monsun malabar (den rostar jag iof precis in i andra crack), basen.
43% El salvador finca (avslutar ca. 30 sek innan andra crack), ganska neutral i smak, "blandningsböna"
23% Kenya AA (kommer inte ihåg område just nu) avslutas också strax innan andra crack. Syra och stor smak

För mig ger den en fin chokladig och len smak som jag verkligen gillar men behöver dras ganska hårt, nästan åt ristrettohållet för att ge tillräckligt mycket kraft för att ge en fin cappucino.

Jag kan tycka robusta funkar bra i vissa blandningar men håller mig i regel borta från robusta. Å andra sidan finns det många som uppskattar ganska stor andel robusta i sin espresso. Enda sättet att veta vad du gillar är att testa.

Mitt förslag är nog att du testar
30-50% monsun malabar och precis går in i andra crack och fyller ut resten med Zimbabwen och tar den strax innan andra crack. Vad Sweet Maria skulle definiera som Full City.

https://www.sweetmarias.com/library/content/using-sight-determine-degree-roast

Sen skulle jag nog rekommendera att du köper en bra "blandningsböna" typ en trevlig brasilian (vilket iof kan vara svårt att hitta bra kvalitet på), mexikan eller kanske peruan.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp