Ebay rost!

Coffea-Arvensis

Well-known member
Maila Joe Behm och be om en trumma (från 1600:an),
köp en motor till teknik lego och lite mecano eller liknande..
...Mycket billigare. :D
 

Stefan78

Active member
Maila Joe Behm och be om en trumma (från 1600:an),
köp en motor till teknik lego och lite mecano eller liknande..
...Mycket billigare. :D

Ja hej du.... Såna roliga personer som dej verkar då finnas på alla möjliga forum.... Men jag förstod redan efter första svaren att det inte funkade men tack ändå för ditt vuxna svar jag skall ha det i åtanke när jag bygger lego!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
tack ändå för ditt vuxna svar jag skall ha det i åtanke när jag bygger lego!

jo för motorn är ju ganska lego..
Mecano är långt från plast.
..och själva trumman kan du få ganska nära gratis.

bygger du ihop grejerna och använder till spisplatta på samma sätt som den du länkat till,
borde duha en stabil rost, det enda jag är lite osäker på är varvtalet på teknik legot.

(sen att motorn inte ska vara i kontakt med plattan utgår jag från att du fattar själv. :p )
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Jag har faktiskt byggt något liknande själv, som jag håller på att trimma in. MHA en begagnad ugn, en rosttrumma från coffeeroastersclub.com, en vindrutetorkarmotor samt lite VVS-delar från Biltema, har jag byggt en trumrost i en ugn. Tog lite tid men den funkar faktiskt.
 

TheDude

Well-known member
Jag har faktiskt byggt något liknande själv, som jag håller på att trimma in. MHA en begagnad ugn, en rosttrumma från coffeeroastersclub.com, en vindrutetorkarmotor samt lite VVS-delar från Biltema, har jag byggt en trumrost i en ugn. Tog lite tid men den funkar faktiskt.

Nu när du sagt A, så får du visa bilderna på B.
Vi vill se bilder på ditt bygge!
 

TheDude

Well-known member
Det är enkelt, kolla på mina tre bilder nedan:
1) Klicka på ikonen inringat med röd penna på första bilden. Då öppnas ett nytt fönster
2) Klicka på "Välj filer" (inringat på bild 2). Då får du upp en filväljare. Hitta bilden du vill ladda upp och tryck "Open". Om du vill ladda upp mer än en bild, repetera steg två.
3) Klicka på "Ladda upp fil(er)" inringat i bild 3. Då laddas bilderna upp på riktigt kaffe och så står det i textfältet där du normalt skriver text. Låt detta står kvar för det är själva infogningspunkten för bilderna. Om du vill skriva någon text om dina bilder så gör det antingen innan eller efter. Posta sedan ditt inlägg på vanligt sätt.

bild1.JPGbild2.JPGbild3.JPG
 

Coriander

Well-known member
image.jpg
Rosttrumman. Köpt från www.coffeeroastersclub.com, ska rymma 2,5kg men jag har bara rostat upp till 500g hittills.

image.jpg
Electroluxugn med tillhörande trumma. Har monterat en köksfläkt över och leder ut oset via ett ventilationsrör genom en ventil.

image.jpg
Ett kopparrör håller upp trumman på den sida som motorn inte sitter. Mha ett specialgjort sköta rör, kan jag gå in i trumman och fånga upp bönor under rostningen.
 

Coriander

Well-known member
image.jpg

En mer överskådlig bild. Ni får ha överseende, första gången jag bifogat bilder...
Till höger på ugnen syns en stektermometer som jag via ett litet hål i sidan, fört in själva proben. Då har jag koll på ugnens temp och kan styra mha termostaten.
 

Coriander

Well-known member
Det funkar faktiskt helt ok, behöver trimma in den. Har några huvudbryderier.
Jag kan inte se/höra när 1:a crack sker. Det syns dock när silverhinnan släpper från bönan. Hörde dock häromdagen när 2:a crack skedde. Det har jag haft svårt att se förr när jag rostat "vanligt" i ugnen.

Jag har långa rosttider, 20-23min är standard. Kaffet smakar bra men jag har förstått att många aromer försvinner vid för långa rosttider. När jag ökat tempen och då minskat rosttiden ner till 15-18min, blir bönorna lätt brända inuti men fin färg utanpå. Skulle kanske behöva en termometer inne i trumman för att kunna avgöra bönans temp. Kom gärna med tips till förbättrade resultat!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp