Hjälp mig felsöka min Gaggia Classic så att kaffet blir gott!

tac2

Member
Hej!

Jag har sedan jag köpte min Classic för drygt sex år sedan haft problem med att den bara gör gott kaffe i sällsynta fall. Nu har jag bestämt mig för att gå till botten med problemet. Jag har således gjort allt som går för att elimenera felkällor.

Jag har:
* Avkalkat
* Backflushat
* Bytt spridarfilterhållare (som var så smutsig att den var bortom all räddning).
* Gått över till öppet portafilter
* Installerat en Auber PID

I förrgår hade jag en vecka gammalt kaffe (Johan & Nyström FTO) som jag testade att mala finare och finare i min Faema Family kvarn. Jag vägde kaffet och fick efter ett tag riktigt bra kaffe och extraktionstiden var 25 sekunder (som Auber PIDen har som default.) Värmde upp maskinen i 30 minuter igår och skulle brygga en kopp och trots att jag tamprade ungefär lika hårt och hade samma mängd kaffe så fick jag trots flera försök inte vattnet att ens tränga igenom portafiltret mer än med ett par droppar. Jag testade att öka grovheten på malningen med ett steg med resultatet att det öppna portafiltret började spotta kaffe över hela koppen, men rinntiden blev mer normal. Jag fattar ingenting. Jag börjar sakta misstänka kvarnen men det är svårt att se om malningen skiljer sig från gång till gång. Vad tror ni?

Hälsningar,
Mathias
 

holk

Member
Svårt att säga vad det kan vara...
Något du skulle kunna prova för att minska felkällorna ytterligare är att ta hjälp av en våg när du tampar. Då kan du få samma tryck varje gång. Kan ju vara värt att låna en kvarn av någon för att testa också.
 

stefanbo

Well-known member
Menar du att du med samma inställningar på kvarn och i övrigt, ändå fick totalt olika resultat från en dag till en annan? Jag skulle inte lägga allt för stor vikt vid tamptryck, om man tampar hyfsat lika från gång till gång spelar trycket mindre roll.

Har du möjlighet att testa en annan kvarn? Det kan få saker att hända där det annars känns stiltje och hopplöst.

Hur menar du att problemen med maskinen sett ut över tid? Du beskriver inte om dina ansträngningar fått resultat. Har något kaffe funkat bättre än andra?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag tycker det låter som att skivorna på kvarnen börjar bli märkbart slitna..
...men kanske inte är så enkelt problem som det låter. :coffee: :)


o_O Jo, föresten.. ...du har inte bytt kaffesort under tiden?? o_O
 

tac2

Member
Hej!

Jag tänkte från början att felet har med Gaggians temperatursvängningar under uppvärmning att göra och skaffade PID-kittet. Jag har testat med fem olika kaffesorter.

Sedan jag köpte maskinen så har kaffet ibland runnit igenom för snabbt eller för långsamt och allt för sällan perfekt. I början köpte jag färdigmalet men de senaste 2-3 åren har jag haft kvarn. Tilläggas bör att jag köpte kvarnen beggad. Jag har ingen egentlig aning om hur gammal den är men den kan ju mala kaffet så pass fint att jag får sump i koppen och uppenbarligen tillräckligt fint för att få vattnet att inte rinna igenom. Frågan är om den maler likadant varje gång...

Som sagt så hade jag satt kvarnen på en inställning och från att vara perfekt ena dagen så rann kaffet inte igenom nästa. Samma kaffemängd och eftersom jag blev så förbryllad testade jag att tampa kaffet olika hårt utan effekt. Det var då jag ökade grovheten med ett snäpp och då spottades kaffet ut över koppen istället. Så här har det som sagt alltid varit och det är otroligt frustrerande att känna sig som västvärldens sämsta barista. Jag ska till kaffebutiken idag och köpa kaffe så jag funderar på att be dem mala ett hekto eller två för att testa med.

Bortsett från kvarnen, kan det finnas andra felkällor egentligen? Det som talar för kvarnen/malningen är väl kanske att :

1) Skalan på kvarnen är från 1-10 men jag kör på "0,5", det vill säga jag har vridit förbi det lägsta. Grövre malning gav för korta rinntider.
2) Att alla andra faktorer är samma (?).

Edit: Googlade just lite.

"WORN BURRS. THINGS TO LOOK FOR.
1.Grind consistency. Are your grounds similar in size with very little variation?
2.Taste. Does your espresso taste flat no matter what you do?
3.Burr edges. Do they feel dull?"

Hmmm.....


//Mathias
 
Senast ändrad:

tac2

Member
Nu har jag provat med malt kaffe från butik. Det blev hur bra som helst. Således har jag nu beställt två malskivor till min Faema kvarn från Österrike av alla länder. 20€ gick de på ex frakt.
 

hne

Well-known member
En grej till: grind retention. När du ställer om kvarnen finns det alltid minskande mängder rester kvar från förra malgraden. Gör det lätt att i förtvivlan överkompensera med resultat liknande din beskrivning som följd.
 

tac2

Member
Hej! Ja, jag tror att jag fått hyfsad förutsägbarhet nu. Det jag lärt mig är att vänta en minut mellan kopparna och att aldrig skumma mjölken innan jag gör espresso. PID:en är till sjukt stor hjälp för att skapa konsistens i bryggningarna. Men Gaggian är verkligen fånigt känslig för hur många gram kaffe man har i filtret och hur hårt man tampar. Större maskiner jag använt är betydligt mer lättanvända. Även om jag gjort helt okej kaffe har jag inte lyckats återskapa känslan av en perfekt espresso. Då har jag ändå rätt rinntid, färska bönor och perfekt crema. Oftast är det godast i botten och lite bränd/besk smak i toppen av koppen. Mal jag finare så rinner det inte igenom. Det är verkligen svårt det här.
 

Jacob

Well-known member
Du kanske behöver fler steg på kvarnen, alt. steglöst? En bättre kvarn verkar i princip alltid göra stor skillnad, oavsett övrig utrustning. Sen är det ju så, Gaggia Classic är inte speciellt förlåtande. Men att förväta pucken (manuell fake-pre-infusion) kan göra att det inte blir riktigt samma chockstart när man slår på trycket, tänker jag mig i alla fall. För övrigt har jag känslan av att mitt kaffe blev bättre när jag slutade överanalysera tider, crema osv.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp