Temperaturer vid rostning?

TheDude

Well-known member
Som jag skrev i en annan tråd så har jag PID:at en popcornmaskin. Så nu kan jag ställa temperaturen på luftflödet i popcornmaskinen.

Nu kommer frågan vilka temperaturer som gäller. Jag har läst lite på nätet och testade med detta:

Initial temperatur ställd på PIDen 165 grader. Det tar några minuter för popcornmaskinen att komma upp i 165 grader, sedan ökar jag sakta i steg över några minuter till 195 grader, ungefär där verkar jag få first crack (vid ca 8-9 min). Jag låg kvar på 195 grader någon minut och sedan ökade jag sakta och slutade på en temperatur runt 217 grader efter ca 12 min.

Alla rostare med temperatursensor mäter givetvis på lite olika sätt, så det är svårt att jämföra temperaturer rakt av, men om man utgår ifrån vid vilken temperatur first crack sker så borde man kunna jämföra lite. Har ni någon känsla för hur det är bäst att göra? Är 12 minuter lagom rosttid? Bör jag ligga kvar längre vid 195 grader (vid first crack)? Är en sluttemperatur på 217 grader lagom (jag skiktar på ungefär Full City Roast tror jag)? När jag tittat på de rostade bönorna så ser det ur som jag fått en mörkare rost än vad jag tänkt mig. Bönorna ligger nu och vilar då jag rostade dem tidigare idag, så jag har inte smakat än.

Denna första gång så rostade jag några noname gröna bönor som jag inte alls vet vad det är (det stod Brasilien på paketet). Tanken är att mest få en känsla för hur det fungerar att rosta själv. Jag har en påse med bra gröna bönor (köpta ifrån http://www.hasbean.co.uk) som jag ska testa då jag känner att jag har fått kläm på det hela. Jag har inte rostat själv innan, mer än någon enstaka gång innan i popcornmaskinen (innan jag modifierade den).
 

Coriander

Well-known member
Jag har läst någonstans på nätet, att man ska försöka pricka 1:a crack runt 8-9,5min. Sen bör rostningen vara klar ca 5 min efter 1:a crack. Det är väl ett riktvärde som allt annat, men jag har det som utgångspunkt och upplever att jag generellt lyckas bättre.
Henrik
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Denna första gång så rostade jag några noname gröna bönor som jag inte alls vet vad det är (det stod Brasilien på paketet)..

Oj va missnöjd du kommer bli.. :/
brukar oftast smaka typ, jord kasnke till och med toner av sand och lera,
om det är en sån man kkan köpa på olika "östeuropeiska" affärer.

Brukar inte kosta så mycket iof så för att bara testa hur själva rostaren funkar är det ju dock bra allternativ.

Angående grad och så, jag brukar avsluta direkt när själva bönan ligger runt 220 grader för fullcity..
...men det är ju kanske inte helt lätt att avgöra i en popcornmaskin.

eventuellt kan man använda en IR thermometer för att avgöra,
men tror det är svårt att hitta ett mätbart fält. :D
 

bauta

Well-known member
Är det nån som mäter temp i sin Behmor? Skulle det funka m en trådar termo el en IR-genom luck öppningen? Nackdelen m det senare är såklart värmeläckage.
 

TheDude

Well-known member
Coriander, bra riktvärde. Precis sådan information jag var ute efter. Det är ju bra att utgå ifrån något som har funkat för någon annan och sedan bygga vidare på det. Ingen ide att uppfinna hjulet varje dag själv. :)

Coffea-Arvensis, du hade rätt. Det blev inte så gott kaffe, jag testade nu på morgonen. Jag får nog gå över till mina finbönor och fortsätta utvärderingen. Jag har testat med IR termometer och, som du säger så är, det inte helt lätt att få konsistenta mätningar då temperaturen hoppar ganska mycket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp