Vattentank Jura Ena, passar den under köksskåpen?

bonk

New member
Jag funderar på att skaffa antingen en Jura Ena 7, eller en Jura ENA Micro 9 One Touch.
Den kommer placerar i köket under "över" köksskåpen, och det innebär att det inte blir speciellt mycket plats kvar i höjdled. Måste man sätta dit vattentanken uppifrån från toppen av maskinen och ner, eller kan man glida in den bakifrån på nätt sätt? Jag vill ju inte flytta runt på maskinen varje gång jag ska fylla på vatten. Sen om någon kan tipsa om vilken av maskinerna man ska välja så vore det fint, Ena 7an är utgående, men har bra pris. Micro 9an är mindre, men jag inbillar mig att den kanske är enklare. Input där önskas. Många tack.
 

svartvest

Well-known member
Lite svårt att hänga med, skall den stå på kakburken med ett överskåp ovanför? Eller i ett överskåp...Jag har min maskin på köksbänken och jag får vrida på maskinen för att fylla på vatten... Vad väger en jura maskin?
 

rannagarden

Well-known member
Bägge maskinerna både väger och ligger nära varandra storleksmässigt (micro 9 är 4cm lägre än era 7 - 32 kontra 36cm). Bägge maskinerna fylls på genom att antingen lyfta ur vattentanken uppåt, eller att man fyller på genom att lyfta av locket och hälla i med tex en kanna. Överskåp kan vid dessa moment vara i vägen. Även kaffe fylls på ovanfrån. Manöverknappar sitter på ovansidan. Maskinerna är mindre än vad man först tror - 9kg och dryga 30cm borde inte vara några jättebekymmer att hantera även om överskåpen sitter lågt.
 

bonk

New member
Den ska stå på köksbänken med vanliga överskåp ovanför. Så med andra ord måste man vrida den då för att få i vatten på den, det var ju lite synd? Vilken maskin ska man välja då? Ena 7 eller Ena micro 9 one touch?
 

petrho

Member
Även jag är intresserad - behöver man lyfta upp vattetanken ovanför hela maskinen eller räcker det med några centimeter för att sedan ta den bakåt?
 

maartyn

Active member
På en Ena 5 som har ca 5 år på nacken räcker det med att lyfta upp tanken 2-3 cm och sedan kan man skjuta ut den bakåt och åt sidan. Det ser ut att vara samma princip på de maskiner som säljs idag.
 
Topp