Köpes: Utrustning för entusiastisk nybörjare

Anaii

Member
Jag är intresserad av att köpa en bra espressomaskin och kvarn. Jag letar efter något i stil med Rancilio Silvia eller bättre.
Övrig utrustning måste självfallet också inhandlas och om något medföljer eller bakas in i något erbjudande till ett bra pris är det så klart en bonus.

Jag bor i Örebro och kan tänka mig att åka en liten bit för rätt affär, men resekostnader kommer tas med i beräkningen.
Billigare är självklart bättre, men min budget för maskin och kvarn kan ligga uppåt 8k. Om rätt maskin och kvarn dyker upp, eller om kringutrustning ingår kanske den kan gå upp något.

Mvh Jonas
 

hajpojken

Member
Du kan få en Rancilio silvia och Rocky för fyra till fem tusen och det är ett bra startpaket. För pengarna du har kan du får mycket mer till maskin men om du är i startgroparna så kan det vara bra att inte satsa för högt och ett set Rancilio ligger kvar bra i pris. Så kör på det och testa dig fram i några månader eller ett år så kan du besluta ifall du vill nörda in ännu mer i ett senare skede utan att behöva förlora så mycket pengar.
 

Anaii

Member
Det är ungefär det jag också kommit fram till.

Att jag satt budget till 8k är för att det var det jag budgeterade när jag tittade på att köpa Silvia, Rocky och lite annat nytt. Så antingen letar jag efter samma grejer till lägre pris eller bättre grejer för max 8k.
 

Mathias

Well-known member
Jag har en Mazzer Jolly, kraftigt modifierad till doserless. Tunneln ut till doseraren är modiferad så att den saknar botten. Om kaffet inte laddas statiskt vid malningen stannar mindre än 0.5gr i kvarnen. Malskivorna är original Mazzer som gått mindre än 100kg varav en hel del för bryggmalning, dvs många kg kvar innan byte. Pris 1500:-. Kan finns i Örebrotrakten fr.o.m 1 dec.
 

Anaii

Member
Tack för visat intresse! Maskin är nu inhandlad av Fjell.

Ett första försök blev inte helt fel. Nu krävs bara lite övning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp