surt sa kafferisten om finkaffet

hne

Well-known member
Jag håller med om att lite robusta sällan skadar i en espressoblandning. Jag håller också med om att en espresso bör ha åtminstone lite crema, om inte annat för att det är snyggt eller för att hålla uppe värmen någon eller ett par sekunder extra. Med detta sagt: jag har aldrig smakat crema som för sig smakar annat än ungefär som en välanvänd askkopp luktar. Inte så trevligt.
 

onkelA

Well-known member
helheten är mycket större än summan av delarna, fast jag erkänner gärna att espresso utan crema kan vara gott...
(om än inte i samma svindlande nivå som med-)
...medan crema utan kaffe inte är det
 

rannagarden

Well-known member
Det får med crema tycker jag är intressant. Personligen anser jag att det finns mycket att hämta smakmässigt i crema.
Visst kan jag också råka på ett par skott i veckan som drar åt askfat, men långt ifrån varenda kopp. Exakt vilken parameter det är som gör att det blir askfat av creman har jag ännu ej listat ut.
För mig ligger ofta de lätta flyktiga och första subtila smakerna i creman.
Först doftar man och får en första föraning om vad man kan förvänta sig av koppen. Första sippen crema är ofta lätt, mjuk, rund och gräddig. Väldigt flyktiga smaker. Andra sippen drar ofta från chokladtoner, beska och en djupare kaffesmak. Rostat. Tredje sippen går över i själva espresson. Man träffar på kaffet och smakerna blandar sig. Lika väl som själva espresson och dess uppdelade smaklager så har creman det också. Skulle inte vilja missa den för allt i världen då den för mig är minst lika fin i sin upplevelse som resten av koppen. Creman är också en riktig tell-tale om hur väl du lyckats med skottet. Utseende och smakmässigt. Det är lätt att hitta olika drag i rostningar och bönsorter. Crema är gott.
 

Jacob

Well-known member
Jag tycker nog mixen är det som är grejen. Gillar inte att zippa crema oavsett hur bra skott jag fått till. Brukar snurra kaffet i koppen lite som en vinprovare, vilket blandar kaffet litegrann (det skiktar ju sig i början), och får även ner temperaturen lite. Tycker att det är svårt att känna smakerna när det är supervarmt. Sen slurpar jag i mig kaffet, sprayar gommen liksom. Vet inte varför, det har diskuterats i en annan tråd, men jag tycker det lyfter smaken en aning. Ger mer utrymme att känna nyanser. Men crema för sig… nja..
 

pojoel

Well-known member
Jag har aldrig blivit så besviken på "finkaffi" som när jag handlade mig ett svindyrt paket ananastjuv från Johan & Nyström. Finns en tråd om det här. Äckelpäckelsuuuuurt. Jag gav bort det till en bryggkaffepimplande rökare som blev nöjd.

Å tredje sidan älskar jag numera Musettis mörkbruna halvkilospåse för 46:50 på Willys, med en dos Robusta i. I mitt tycke är det gott och gott och väl i klass med fyra-fem gånger så dyra finkaffen. Det är knappt så jag bryr mig längre om att nyfika mig på estater hit och dit.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp