Säljes: Kaffekvarn Mahlkönig ProM

osks

Well-known member
Jag känner att jag inte har tid för espresso längre (det blir nästan alltid filterkaffe bryggt på något sätt), så därför tänkte jag sälja kaffekvarnen som jag använder till espresso.

Det är en Mahlkönig ProM Allround som jag köpte i februari 2012, så knappt två år gammal. Jag har inte malt speciellt många kilo kaffe med den, och Mahlkönig skriver att malskivorna ska hålla för åtminstone 500 kg kaffe, så de behöver inte bytas än på några år.

Den är snabb och det malda kaffet är alltid klumpfritt. Väldigt lättanvänd. Jag har bara använt den till espresso, men det ska gå att mala grovt nog till brygg/french press också (men precis som med alla kvarnar så är det inte så att man vill hålla på och växla mellan dom).

http://www.mahlkoenig.com/us_products/ProM-Allround-Grinder.html/?setLanguage=en_US

Jag köpte den härifrån: http://www.italiankitchenaids.com/proddetail.php?prod=Coffee_grinder_Mahlkonig_ProM
Nypris verkar vara kring 9000 kr.

Finns i Linköping.

Prisidé: 7000 kr. Kontakta mig i privat meddelande om du är intresserad.

Det är lite jobbigt att skicka den för originalkartongen var inte gjord för det, men kanske går det att lösa (jag är mest rädd för att hoppern i plast ska skadas). Det är också möjligt att det går att mötas på någon annan plats än i Linköping, så skicka ett PM så får vi se om det går att lösa.
 

liturgius

Well-known member
Mal kvarnen, trots att det är en allroundmaskin, bra för espresso ändå?

Och: när man växlar fram och tillbaka mellan espresso/grövre, är inställningarna reproducerbara, d. v. s. är ett malgradsvärde detsamma när du skruvar tillbaka dit, även om du växlat till en annan malgrad emellan?
 

osks

Well-known member
Mal kvarnen, trots att det är en allroundmaskin, bra för espresso ändå?

Och: när man växlar fram och tillbaka mellan espresso/grövre, är inställningarna reproducerbara, d. v. s. är ett malgradsvärde detsamma när du skruvar tillbaka dit, även om du växlat till en annan malgrad emellan?

Ja, den är i huvudsak gjord för espresso. Espressoversionen av kvarnen har samma malskivor, men lite annan elektronik och programmerbarhet.

Smakmässigt vet jag inte, men den var mycket bättre och lättare att använda än den Mazzer Mini-E som jag bytte ut. Okej att den kanske inte känns riktigt lika robust som Mazzern (få kvarnar gör det), men den är inte plastig (höljet är i tjock metall). Men framförallt så är den lättare ställa in, *mycket* snabbare, och inga klumpar.

Jag vet inte säkert om man kan återanvända inställningarna, har inte testat att mala grovt mer än ett par gånger.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp