NuRoast

onyman

Well-known member
Riktigt intressant projekt!

Är det nån som har nån åsikt om induktion och om det passar för rostning? Det BORDE ju funka riktig bra,energin kan spridas jämnt över trumman och man kan snabbt ändra tempen både uppåt och neråt. I kombo med processorstyrning och 100+ programmerade profiler så kunde detta vara en riktig "gamechanger", iallafall inom hemmarostning?
 

svartvest

Well-known member
Riktigt intressant projekt!

Är det nån som har nån åsikt om induktion och om det passar för rostning? Det BORDE ju funka riktig bra,energin kan spridas jämnt över trumman och man kan snabbt ändra tempen både uppåt och neråt. I kombo med processorstyrning och 100+ programmerade profiler så kunde detta vara en riktig "gamechanger", iallafall inom hemmarostning?

Jag såg detta kickstarterprojektet,
http://m.nbcnews.com/technology/cool-beans-new-coffee-machine-roasts-grinds-then-brews-2D11577469

Väldigt snarlika, men om man skall rosta, mala brygga skall man då vänta på kaffets att nå sin mognad...
 

idea

Well-known member
Verkar intressant men om jag förstod det rätt så var det någon slags kapsel som kaffet kom i. Kick-starterprojekt där hittills 11 st anmält sig. På 19 dagar vill de få in 182 k$ till för att starta.
Induktion som rostmetod - spännande, specialkapslar för kaffet och där processen sker - nej tack även om det är återvinningsbart.
 

hne

Well-known member
Om man hade kunnat diska nuroast-trummorna i diskmaskin och använda vanligt filterpapper till rökfiltret i dem för att kunna återanvända dem hade jag varit intresserad. Nu känns det mest som ett stort meh.
 

Mayhem

Well-known member
Om jag inte missförstår det hela så verkar det ju inte gå att pytsa i vilka bönor som helst i maskinen, utan det krävs bönor förpackade i deras speciella kassetter som säkerligen inte går att återförsluta/använda. Så även om själva maskinen inte blir särskilt dyr så verkar affärsmodellen lite som Nespresso att man antagligen kommer ta igen det på att vara den exklusiva leverantören av kaffet...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp