Gaggia classic tips

Matserik

New member
Har just klivit ur nespresso träsket och beställt en Gaggia Classic på amazon. Vilka prylar behöver jag komplettera med? Förutom kvarn såklart. Och vilka bönor ska man börja med. Tacksam för tips!
 

edde1

Active member
Gjorde samma köp för nån månad sen. Glöm ej att du måste byta ut elkabeln som inte passar.

Jag började med att köpa nya filterkorgar som inte är pressurized så du kan göra riktig espresso.

Sedan en riktig kanna typ motta via amazon.

Bya ut mjölkskummaren av plast till rancilio version.

Jag har testat olika billighetsmärken av kaffe men musetti brun påse på willys slår allt än så länge.

Kvarnen jag kör med är Graef cm800. Löjligt fin tysk kvalite som köptes för 1200kr från amazon.de
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
De har billiga nätsladdar på kjell&company i varierad längd och vinklad kontakt i apparatändan.

Glöm inte en vettig tamper på 58mm. :)
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Kan någon förklare lite mer om filterkorgar.....
Gjorde samma köp för nån månad sen. Glöm ej att du måste byta ut elkabeln som inte passar.

Jag började med att köpa nya filterkorgar som inte är pressurized så du kan göra riktig espresso.

Sedan en riktig kanna typ motta via amazon.

Bya ut mjölkskummaren av plast till rancilio version.

Jag har testat olika billighetsmärken av kaffe men musetti brun påse på willys slår allt än så länge.

Kvarnen jag kör med är Graef cm800. Löjligt fin tysk kvalite som köptes för 1200kr från amazon.de
 

rannagarden

Well-known member
Det är de där filterkorgarna som Gaggia införde för nåt, eller ett par år sedan tillsamman med den där lilla plastpipen man stoppar i portafiltret för att få fejk-crema. Istället för en normal filterkorg med en massa hål i så ser de nya ut mer som ett blindfilter fast med ett enda litet hål i. Detta för att få upp ett helv... tryck i korgen och spruta en tumm stråle ned i plastpipen under, vilken då börjar snurra och "skummar" upp ett skum som skall påminna om riktig crema. Man kan till och med få "crema" ur riktigt gammalt kaffe. Smakar fortfarande skit, men nåt som likar crema blir det. :nowink:

Köp en riktig korg/filter istället och dumpa det "nya filtret" och plastpipen. :)
 

later

Well-known member
Tack för svaret,jag har haft Classic under den senaste 10 åren, så jag slapp nyheterna.
 
Senast ändrad:

edde1

Active member
Fick också värdelöst resultat med fejk filtret. Kaffet var omöjligt att knacka ut efteråt vilket var frustrerande. Sedan en crema som bubblar ut och ser sämre ut än vad min dolce gusto presterade.

Kan lägga till ett tips om att väga kaffe i början för att få till det. jag köpte en våg som mäter gram med 2 decimaler som är extremt precis på ebay för 50kr. Då vet jag när jag misslyckas att det var rätt mängd kaffe i alla fall=)
 

tailfeather

Active member
Jag har också de filtret med den lilla plastpluppen. Nån som vet vart man kan köpa normala filter i Stockholm? eller om nån kan posta en länk.
Måste det vara Gaggia filter eller funkar det med vilka som helst?
 

holk

Member
En fundering som jag har gällande min Classic är varför det går ner två plastslangar till vattentanken? Fyller de samma funktion, alltså suga upp vatten till kokaren eller finns det någon annan vits med den ena?

Eftersom ena röret är kortare måste man fylla vattentanken onödigt mycket om båda rören ska vara under ytan
 

TheDude

Well-known member
En fundering som jag har gällande min Classic är varför det går ner två plastslangar till vattentanken? Fyller de samma funktion, alltså suga upp vatten till kokaren eller finns det någon annan vits med den ena?

Eftersom ena röret är kortare måste man fylla vattentanken onödigt mycket om båda rören ska vara under ytan

Nej, de fyller inte samma funktion. Den ena av slangarna är returslangen från OPVn.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp