Mjölk temperatur vid skummning!

Stefan78

Active member
Fundering angående skummning, det sägs ju man skall hålla handen på kannan och när den är så pass varm man inte kan hålla den där längre så är temperaturen bra, problemet är att kannan blir mer än stekhet och kollar jag temperaturen med en termometer så är den bara uppe i ca 40 grader enligt denna men är omöjligt att ens hålla i kannan förutom i handtaget då.. har jämfört termometern med andra och den visar rätt!

Är felet i själva skummkannan eller vad?
 

MattiasL

Well-known member
Låter skumt! (ursäkta ordvitsen)

För mig är det så att när mjölken är tillräckligt varm i kannan (också kollade med termometer) så är det för varmt att hålla i kannan i mer en en halv sekund. Så jag har tolkat tumregeln om hur varm kannan ska vara är inte att den blir för varm att hålla konstant i utan för varm att ta i.

När jag tar i kannan och känner att det bränner till så att det känns någon sekund efter det att jag släppt kannan vet jag att mjölken har rätt temp.

Så tänker jag iaf.
 

hne

Well-known member
Jag tycker det är bättre med lite för kall mjölk än lite för varm mjölk, för jag vill inte ha bismak av välling i mitt kaffe som det lätt blir om man värmer mjölken för mycket. Hellre hälla ner i en ordentligt förvärmd mugg! Jag värmer mjölken tills kannan är varm som en lagom avsvalnad kopp te. Det är väl kanske snarare 45 än 60 grader, men hellre för svalt än för varmt, tycker jag.
 

MattiasL

Well-known member
Använder termometer ibland, när jag orkar, men borde använda den mer. Även om man tycker att man får in känslan för hur varm kannan ska vara vid en given temperatur märker jag ibland när jag väl kollar att jag antingen har gått för kallt eller för varmt.

Termometer absolut, om man orkar! :)
 

Rajtin

Member
Jag tycker det är bättre med lite för kall mjölk än lite för varm mjölk, för jag vill inte ha bismak av välling i mitt kaffe som det lätt blir om man värmer mjölken för mycket. Hellre hälla ner i en ordentligt förvärmd mugg! Jag värmer mjölken tills kannan är varm som en lagom avsvalnad kopp te. Det är väl kanske snarare 45 än 60 grader, men hellre för svalt än för varmt, tycker jag.

Håller helt klart med, skippar "rätt" temp coh kör lite svalare för bättre smak. Välling e ej gott.
 

Lucifer

Well-known member
Jag använder termometern ibland för att kallibrera så att handen säger till vid rätt temperatur!

Tidigare skummade jag inte till varmare än 55 grader, Ändrade det här beteendet efter en J&N Homebarista kurs, nu är det 60 grader i min kanna, anledningen är att jag tyckte skummet blev mer konsistent och lättare att hälla vid lite varmare mjölk, är det någon mer som har tankar kring detta?
 

Furioso

Active member
Kör inte ner ångröret så långt så det kommer åt metallen. Då blir det hett...fast bara där.
 
Senast ändrad:

Furioso

Active member
Låter konstigt tycker jag. 55 grader och bra teknik räcker. 60 grader ger fel smak och får inte mjölk och kaffe att gifta sig smakmässigt.
 

onkelA

Well-known member
det ska nog till över 60º för att kräppa smaken, enligt min något ohumbla opinion
Ang teknik är det i mitt fall bra att ha längre tid på mig att få till skummet, just genom att tekniken är bristfällig. Det kommer den sannolikt att förbli under överskådlig tid, med tanke på hur sällan jag skummar
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp