Nybörjare, gör jag "lätt rätt"? Eller "missförstått fel"

L

Loranga

Guest
Hej och välkommen säger jag till mig själv som snokat runt utan att skriva något.
Skaffade mig igår en Gaggia Classic och MDF kvarn, tycker hittills att det har gått lite för lätt, om jag inte gör fel? :p
Har gjort 3st espresso-laddningar och en americano, typ. Med gott resultat i mina ögon o har då bara gått på känsla efter vad jag sett på andras klipp.
Filmade försök nr.3 i lärosyfte.... så frågan är om det är så här man vill ha resultatet?
Kommentera gärna då jag som sagt dragit mina tre första skott i en "seriös lekmannamaskin".


http://youtu.be/hzY_RBO6w_I
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Jag kan inte se det första klippet men väl det andra. Jag tycker det ser helt ok ut. Man har ju sett värre tredjeförsök, om man säger så.
När det väl ser ut på rätt sätt och känns rätt återstår bara smaken. Smakar det även rätt så är man i stort sett framme. Nästa steg är att skaffa referensramar för att hitta de små variablerna för att sätta några riktigt magiska skott.
 

MattiasL

Well-known member
Jag är verkligen inte någon expert på de finare detaljerna i espressomakeriet men jag tyckte det såg helt ok ut.
En sak som jag själv har lite problem med just nu och som jag la märke till för dig också är dosering. Vad jag såg hade du ingen särskild teknik förutom ögonmåttet för att få samma dos som vanligt. Kanske vägde du bönorna innan men det syns ju inte. :)

Sen ett tips gällande sned tampning. Jag håller tampern som ett man håller ett "knopp-dörrhandtag" som finns utomlands, så att du med tummen och pekfingret har kontakt både med tampern och pf. Snurrar du lite grann på tampern då märker du snabbt om du ligger snett eller inte. Tänk på att vara snabb när du gör det bara. PF är ju trots allt ganska varmt. :)
 
L

Loranga

Guest
Tack för svar! Skönt att veta att man inte är ute o cyklar... vilket vore helt galet med tanke på att det hela handlar om en massakerad böna som misshandlas av skollhett vatten. :-/
Smaken känns nog ok i de flesta fall. Så vi får väl se när det magiska kommer :D

Det där med väga ger jag inte så mycket för, inte med den digitala våg jag har, måste ha med en decimal för att det ska vara värt det.
Har testat att gå på känn och sen vägt efteråt för att se hur jag ligger, oftast 15g (kan ju vara 15,0 eller 15,9) men aldrig utanför 14-16g så känslan får duga som mitt mått. Kommer nog från jobbet...
Tipset om snedtampning kändes väldigt givande, används flitigt nu så tack för den!

Ska nog modda classicen en del senare, har knappt hunnit använda den men känns som man hittat en del grejer som går att förbättra.
Får se hur många som blir verklighet bara, återkommer om det.
Har även skaffat riktiga italienska espressokoppar, ala 70-80tal :)
De känns mer äkta än glöggmuggar, i första klippet som strula hade jag mina svarta espressokoppar så där ser man ju ändå inget av bryggeriet så det får vara.
 

Hubert

Member
Sen ett tips gällande sned tampning. Jag håller tampern som ett man håller ett "knopp-dörrhandtag" som finns utomlands, så att du med tummen och pekfingret har kontakt både med tampern och pf. Snurrar du lite grann på tampern då märker du snabbt om du ligger snett eller inte. Tänk på att vara snabb när du gör det bara. PF är ju trots allt ganska varmt. :)

Det där är ta mej fan det bästa tips jag hört.
 

MattiasL

Well-known member
Tack, tack men kan tyvärr inte ta åt mig äran för tekniken. Youtubade mycket när jag precis fått min första espressomaskin på olika tekniker och tips kring espresso. Det här tipset är det Gwylim Davies som vann barista VM för några år sedan.

http://youtu.be/327q2csmH4g
 
L

Loranga

Guest
Spela roll
Du som upplyste oss :)
Leker för jämnan... Synd att man inte har ett sällskap att bjuda.
 

Robinwa

Member
Ett tips från en annan nybörjare.
Jag har ett öppet PF och fick microjetstrålar överallt (du kan ju inte se dem men de kan ju finnas där ändå) och fick ine bukt med dem. Ända tills jag snubblade över en tråd som diskuterade felet i att tampa för hårt. Minskade mitt tryck och vips försvann nästan alla microjetsen!

Tipset är alltså att prova olika tryck! Det är lätt att trycka för mycket. Jag har hört om de som övar på toavågen, men det har jag inte gjort ännu...

Jag tar dock gärna emot rekommendationer om vilket antal kilo som är lämpligt.
 
L

Loranga

Guest
Jag har provat fram och tillbaka på vågen. På klippet där emot vill jag minnas att jag tog i lite väl mkt. Tar iaf i mindre nu. Får faktiskt öppet/naket idag så då kanske det blir ett klipp till på första skottet så får vi se hur man ligger till... :)
 
L

Loranga

Guest
Konstigt vad man är upptagen fast man "inte har något att göra".
Lägger upp klipp nu iaf, får se om det hinns klart ikväll. Hoppas någon finner det intressant, om inte, hade jag gjort det innan jag skaffade maskinen.
Vad jag upptäckt är att cappuccino och försök till latteart är underskattat om man egentligen "bara gillar kaffe".
Alla borde tvinga på sina nära och kära en riktig cappu.
Gjorde nänligen det på svärfar som egentligen bara tar med sig eget kaffe och kokar i kastrull hos oss (!!!) och sa efter första smutten att "Det här var ju riktigt gott!". När jag senare fråga min fru om hon ville ha sina dagliga koffeinfria sa han lite försynt, jag tar gärna en till annars.
Ungefär samma visa när svärmor och hennes nya gubbe var på besök, de har själva en hel-automatisk saeco(?) .
Det resulterar bara i att jag behöver en större maskin som klarar skummningen bättre... på gott och ont :)

Återkommer i alla fall med ett förhoppningsvis ett redigerat klipp senare då jag blir duktigt nervös med nya prylar och kameran framme måste de redigeras lite ;-)
Skummningen och channeling är fortfarande ett problem, ojämt resultat emellanåt, ett tag blir det "hur bra som helst", sen rätt var det är så skiter det sig.
Jobbigt att varje dag brygga tre olika sorters kaffe (två till mig o ett till frugan) då de kräver olika mängd kaffe för att få ihop det i filtret o tamptryck.
 
L

Loranga

Guest
Nu har jag efter många om och men fått upp klippet på mitt konto, tog för fanken tre månader. Bättre sent än aldrig.
Jag är väl inte den bästa på att få ihop ett flashigt klipp, så ni får ta det som det är... :)
Skrev i alla fall i infotexten vilka olika bönor jag körde på respektive.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1G2GrUHAL0
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp