Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 11
    Loranga
    Guest

Nybörjare, gör jag "lätt rätt"? Eller "missförstått fel"

Hej och välkommen säger jag till mig själv som snokat runt utan att skriva något.
    Skaffade mig igår en Gaggia Classic och MDF kvarn, tycker hittills att det har gått lite för lätt, om jag inte gör fel?
    Har gjort 3st espresso-laddningar och en americano, typ. Med gott resultat i mina ögon o har då bara gått på känsla efter vad jag sett på andras klipp.
    Filmade försök nr.3 i lärosyfte.... så frågan är om det är så här man vill ha resultatet?
    Kommentera gärna då jag som sagt dragit mina tre första skott i en "seriös lekmannamaskin".

http://youtu.be/hzY_RBO6w_I
    Senast redigerat av Loranga den 2013-11-05 klockan 21:36.

Jag kan inte se det första klippet men väl det andra. Jag tycker det ser helt ok ut. Man har ju sett värre tredjeförsök, om man säger så.
    När det väl ser ut på rätt sätt och känns rätt återstår bara smaken. Smakar det även rätt så är man i stort sett framme. Nästa steg är att skaffa referensramar för att hitta de små variablerna för att sätta några riktigt magiska skott.

Jag är verkligen inte någon expert på de finare detaljerna i espressomakeriet men jag tyckte det såg helt ok ut.
    En sak som jag själv har lite problem med just nu och som jag la märke till för dig också är dosering. Vad jag såg hade du ingen särskild teknik förutom ögonmåttet för att få samma dos som vanligt. Kanske vägde du bönorna innan men det syns ju inte.

Sen ett tips gällande sned tampning. Jag håller tampern som ett man håller ett "knopp-dörrhandtag" som finns utomlands, så att du med tummen och pekfingret har kontakt både med tampern och pf. Snurrar du lite grann på tampern då märker du snabbt om du ligger snett eller inte. Tänk på att vara snabb när du gör det bara. PF är ju trots allt ganska varmt.
    ECM Giotto, Compak K3, Mahlkönig Brasilia, Gene Cafe

Loranga
    Guest
    Tack för svar! Skönt att veta att man inte är ute o cyklar... vilket vore helt galet med tanke på att det hela handlar om en massakerad böna som misshandlas av skollhett vatten. :-/
    Smaken känns nog ok i de flesta fall. Så vi får väl se när det magiska kommer

Det där med väga ger jag inte så mycket för, inte med den digitala våg jag har, måste ha med en decimal för att det ska vara värt det.
    Har testat att gå på känn och sen vägt efteråt för att se hur jag ligger, oftast 15g (kan ju vara 15,0 eller 15,9) men aldrig utanför 14-16g så känslan får duga som mitt mått. Kommer nog från jobbet...
    Tipset om snedtampning kändes väldigt givande, används flitigt nu så tack för den!

Ska nog modda classicen en del senare, har knappt hunnit använda den men känns som man hittat en del grejer som går att förbättra.
    Får se hur många som blir verklighet bara, återkommer om det.
    Har även skaffat riktiga italienska espressokoppar, ala 70-80tal :-)
    De känns mer äkta än glöggmuggar, i första klippet som strula hade jag mina svarta espressokoppar så där ser man ju ändå inget av bryggeriet så det får vara.

Citat Ursprungligen postat av MattiasL Visa inlägg

Sen ett tips gällande sned tampning. Jag håller tampern som ett man håller ett "knopp-dörrhandtag" som finns utomlands, så att du med tummen och pekfingret har kontakt både med tampern och pf. Snurrar du lite grann på tampern då märker du snabbt om du ligger snett eller inte. Tänk på att vara snabb när du gör det bara. PF är ju trots allt ganska varmt.
    Det där är ta mej fan det bästa tips jag hört.

Tack, tack men kan tyvärr inte ta åt mig äran för tekniken. Youtubade mycket när jag precis fått min första espressomaskin på olika tekniker och tips kring espresso. Det här tipset är det Gwylim Davies som vann barista VM för några år sedan.

http://youtu.be/327q2csmH4g
    ECM Giotto, Compak K3, Mahlkönig Brasilia, Gene Cafe

Loranga
    Guest
    Spela roll
    Du som upplyste oss :-)
    Leker för jämnan... Synd att man inte har ett sällskap att bjuda.

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2013
    Ett tips från en annan nybörjare.
    Jag har ett öppet PF och fick microjetstrålar överallt (du kan ju inte se dem men de kan ju finnas där ändå) och fick ine bukt med dem. Ända tills jag snubblade över en tråd som diskuterade felet i att tampa för hårt. Minskade mitt tryck och vips försvann nästan alla microjetsen!

Tipset är alltså att prova olika tryck! Det är lätt att trycka för mycket. Jag har hört om de som övar på toavågen, men det har jag inte gjort ännu...

Jag tar dock gärna emot rekommendationer om vilket antal kilo som är lämpligt.

Liknande ämnen

1. "Kapa i plast" eller "modda hopper"
    Av GLC i forum Guider, tips och tricks
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 21:25
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 09:38
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 19:24
  4. Hur gör jag "vanligt kaffe" i min Gaggia?
    Av mr335 i forum Mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 09:26
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 09:22

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •