Konstigt Ljud i Dalla Corte Super MIni

normende

Well-known member
Hej..

Jag har ett litet problem med min Dalla Corte Super Mini. Det är så att när jag kör ut vatten ur maskinen så uppstår det ett konstigt ljud. Detta ljudet fortsätter en stund efter att jag slagit av pumpen. Det låter som luft eller något. Jag har försökt lyssna var det kommer ifrån men kan inte riktigt komma på vad det kan vara.
Så om någon känner igen detta problem eller har någon ide på vad det kan vara så tveka inte att höra av dig.

Jag har gjort en ljud inspelning. Se länk nedan
https://dl.dropboxusercontent.com/u/81449468/espresso1.mp3


Tack på förhand

/Lars
 

normende

Well-known member
Det går bra att göra kaffe. Efter 2sekunder in i bryggningen så försvinner ljudet, likaså när man bakspolar. Den har inte gjort så innan, därav min undran.
Pumpen är ganska ny , inte ens ett år. Den är avkalkad, jag har kollat alla rör och kopplingar som leder upp till bryggkokaren. Det ser ok ut.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
om man går helt på hur det låter,
(ingen egen erfarenhet)
låter det som att mjölkskummaren "tjuvar".

Men som sagt, ingen egen erfarenhet. :)
 

weeklund

Active member
Konstigt. Låter som att det läker ut luft någonstans. Har du öppnat upp och kollat så du kan lokalisera var ljudet kommer ifrån?
 

normende

Well-known member
Jag har öppnat upp och håller på att gå igenom alla ledningar.
Jag är också på det spåret, med läckage alltså.
 

normende

Well-known member
Jag har kollat dom ledningar som går ifrån pumpen upp till kokaren. passade på att avkalka dom också. Satte tillbaka alla delar igen men tyvärr är problemet fortfarande kvar.
Börjar få slut på idéer nu.
 

normende

Well-known member
Jag tror inte att pumpen behöver bytas. Den är faktiskt rätt ny. 1år gammal. Men visst, allt kan ju gå sönder.

Jag gjorde en skiss på vattnets väg till kokaren. Hoppas att det kanske ger fler Idéer
Enkel_skiss_vattenflöde.jpg
 

normende

Well-known member
Jag provade med en annan pump idag , men tyvärr blev resultatet detsamma. Man kanske snart måste lämna in den.
Någon som har något förslag på vad nästa grej att kolla upp bör vara
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
image.jpg

Här ovan är en ny skiss. Igår så stängde jag av ångkokaren för att jag skulle avkalka bryggkokaren och sköljde ur den ordentligt
Det gick bra. Idag satte jag igång maskinen som vanligt med båda kokarna igång. Efter en stund när maskinen var varm så körde jag ut vatten ifrån ångkokaren för att värma en kopp. Döm om min förvåning när det kommer ut blått/grönt vatten ur kranen. Som jag ser det så har en del av citronsyralösningen som jag använde för att avkalka bryggkokaren hamnat i ångkokaren. Det bör ju inte hända om inte vattennivån i ångkokaren är för låg och att solenoidventilen öppnas för att fylla på ångkokaren med vatten. Men i och med att ångkokaren inte var igång under avkalkningen så bör ju inte detta vara möjligt.
Kan det kanske vara så att att denna ventil inte kan hålla tätt när man kör ut vatten ur bryggruppen. Om ni lyssnar på ljudfilen igen så tycker jag att det låter som om det läcker någonstans ( vilket fler har varit inne på . Om jag sätter örat till ångkokaren så tycker jag att ljudet är som starkast runt ångkokarens underdel.
Det jag har märkt är det tar längre tid för maskinen att komma upp i rätt bryggtryck.
En annan sak är att det det tar längre tid för maskinen att dosera ut inställd vattenmängd på dom programmerbara knapparna.
Kommentar på det!
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
Jag har verifierat en sak i alla fall. Att även om ångtanken är avstängd dvs värmaren så fyller maskinen på med vatten till tanken om vattennivån i tanken blir för låg.
 

normende

Well-known member
Nu är även teorin om solenoid ventilen testad. Det visade sig att den håller tätt. Så där rök den teorin.
Vad sjutton kan det vara.
Ingen som har några andra teorier?
 

normende

Well-known member
Har tittat på en sprängskiss idag. Kan det vara en GIGLEUR som spökar. Det sitter en sådan ( skall visst begränsa vattnets framfart ) efter volymetric countern i röret som går upp till bryggkokaren.
Jag provade att rengöra denna och det blev ett bättre vatttenflöde, tyvärr är en del av ljudet kvar.
Någon som har erfarenhet av detta?
 

normende

Well-known member
Jag har fortfarande inte fått rätt på maskinen. Letar fortfarande. Det verkar som om vattenflödet har minskat nu igen.
Får väl öppna upp och undersöka GIGLEURn igen.
Ingen som har någon annan ide?
 

normende

Well-known member
Gig1.jpg
Gig2.jpg

Jag har lyckats få ut GIGLEURN ur röret som sitter i röret som leder upp till bryggkokaren. Den blev lite misshandlad när jag skulle få ut den. Jag har rengjort den igen och nu kommer det vatten genom bryggruppen igen. Men ljudet i maskinen finns fortfarande kvar, inte lika tydligt. Jag tror jag bli knäpp snart.
 

normende

Well-known member
Längesedan man postade här.
Följande är gjort...
Bytt gigleurn,OPV,Backventil,vacuumbrytare,slangen som går ifrån trevägsventil i bryggkokaren till spillbrickan.
Nu känns maskinen som ny igen.
Tack alla er som har brytt er och försökt hjälpa mig.:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp