Trasig Termostat, Gaggia Classic

addow

Active member
Jag köpte en begagnad Gaggia Classic för ett tag sedan. Den fungerade bra i en dag, ungefär, men när jag slog på den igen började den lukta rejält bränt efter någon timme eller två. Öppnade upp den och upptäckte att den ena kabeln som var inkopplad i bryggtermostaten var helt söndersmält (se bifogad bild).

Jag är student, så jag tror inte att jag har möjlighet att betala för en reparation av maskinen, så jag funderar på om jag skulle kunna ordna det själv? Är inte jätteduktig på elektronik, men att byta ut en termostat klarar jag nog. Men räcker det? Vad kan det vara som har gått fel? Och var hittar jag passande kablar att köpa?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Bilagor

  • 20131020_125110.jpg
    20131020_125110.jpg
    88.9 KB · Visningar: 41

Lucifer

Well-known member
Undrar om det inte blivit kortslutning för att kabeln skadats mot termostaten, det ser konstigt ut att allt är sådär bränt.
Kablar hittar du på Kjell och co eller clasolsson, en bra bilverkstad brukar ha presdverktyg för flststiftskontKterna om du har närmare till en sådan.
 

gabriel b

Well-known member
Silikonkabel, kabelskor från biltema och termostat från ebay. Tror inte det kostar dig mer än 250kr totalt men kommer ta några timmar att montera isär, rengöra, byta termostat/kablar och montera ihop igen. Ett tips är att du har en kamera nära till hans och fotograferar vid demontering, då kan du lätt bygga ihop maskinen igen.

Alternativet är om du skippar köpa ny termostat och piddar maskinen istället (blir några slantar mer).
 

addow

Active member
Åh, vad bra, jag hade ändå tänkt att åka förbi Biltema i veckan! Att beställa en termostat från Kaffecompagniet låter som en utmärkt idé. Om det inte finns någon i Göteborg (Kaffemaskinen verkar inte ha någon)?

Hoppas att ett byte löser problemet. Bäst att byta ut de närliggande kablarna också, tänker jag. Tack så jättemycket för all hjälp!
 

later

Well-known member
Köp kablar som används i bil och båtinstallationer,
dom är mångtrådiga, kabelskorna sitter säkrare
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp