Första espressomaskinen

jngn83

Member
Jag går och funderar på att skaffa min första espressomaskin. Hittills har jag varit nöjd med bryggkaffet från min älskade Moccamaster kompletterat med en kopp mocka då och då. Utgångspunkterna för min första espressomaskin är att den ska vara liten och smidig samt att den inte ska kosta skjortan. Jag tänkte höra om det finns några rekommendationer eller tankar kring några av de jag har tittat på. Förslagen just nu är följande:

1) http://www.kaffegrossisten.se/espressomaskiner/isomac/isomac-viper
2) http://www.kaffegrossisten.se/espressomaskiner/la-pavoni/la-pavoni-caffe-espresso-cfe-halvautomatisk
3) http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/espressomaskiner/severin-ka-5990

Nu inser jag att dessa kanske framstår som simpla för er konnässörer men i någon ändå måste man ju börja och jag vill som sagt ha en som inte tar för mycket plats. Som sagt, tankar och rekommendationer välkomnas.

Jag har läst mig till att det i huvudsak är kvarnen som spelar roll, men det får bli en senare fråga.

Mvh,

Johan
 

svartvest

Well-known member
Kvarn är det viktigaste. Sedan kan jag tycke att gå på gaggia classic eller Rancillo Silva. Där har du instegsmaskinerna. Spara till en bra kvarn för espresso och sedan en maskin..
 

jngn83

Member
Tack för svaret, det uppskattas. Jag har sett att det här forumet vimlar av såna här frågor från oss okunniga men jag tyckte ändå det var bäst att fråga själv. Svaret var väl ungefär det jag väntade mig, det verkar vara den allmänna uppfattningen här. Du har ingen uppfattning alls om de modellerna jag nämnde eller? Har faktiskt kikat på Gaggian också men det är det där med storleken.

Hur långt kommer man med en kvarn för runt 1000 kr? Man frestas ju att köpa Wilfa-kvarnen som får goda omdömen, men bland folk här verkar åsikten vara att den inte duger för espresso.

Sen måste jag fråga en sak till, när folk här pratar om instegsmodeller, syftas det då på insteg till kaffe som hobby med allt vad det innebär eller bara insteg till att överhuvudtaget kunna göra espresso hemma?
 

_Dave_

Active member
Du har ju ett bra "instegspaket" här på forumet som fortfarande ligger ute. Silva v3 med en rocky. Är nog runt ditt pris. Skulle jag rekommendera alla dagar. Det här är med instegsmodell är ju också att det finns maskiner för väldigt stora summor, så en maskin för ca 3000-4000:- blir då i relation en "instegsmodell" . Men dessa kan absolut göra en värdig espresso, var inte orolig.
 

jngn83

Member
Ja ett sånt begagnat paket kanske vore en idé.

Skulle du/ni säga att en helautomatisk med inbyggd kvarn är att rekommendera istället för det jag har nämnt ovan?
 

svartvest

Well-known member
Om du inte har en bra kvarn rinner kaffet rätt genom filtret och det blir inte espresso, inte ens gott kaffe.. Rockyn är en bra kvarn, jag skulle 1700 minimum Baratza Ibertal ex fr baristashopen.

Instegmodell visst kan man göra en espresso på dessa maskiner dock tror jag att i längden blir du nöjdare med en stabilare maskin..har en kompis som köpte en billig maskin och frågade hur han skulle göra, jag lånade ut kvarnen till honom men malde han för fint så orkade inte maskinen med att pumpa malde han grövre så rann det igenom. Jag var på maskinen men den var för klen helt enkelt..det var våran slutsats..
Kolla även begagnat marknaden regelbundet kommer det ut bra maskiner och är de avkalkade och fått lite kärlek är det en bra affär..
 

jngn83

Member
Tack för intressanta svar! Jag ska även kolla upp om det finns några intressanta helautomatiska alternativ.

Trevlig helg!

Over and out!
 

_Dave_

Active member
Skulle avråda dig från att köpa en gaggia pure. Var min första maskin och den lämnade tyvärr ganska mycket att önska. Det är värt att lägga till lite för en classic. Den har bättre byggkvalitet och ger bättre resultat mycket lättare. Har inte exakt koll på vad som skiljer dem åt mer än att classic har en opv vilket pure inte har. Men om du har möjlighet att se maskinerna i en butik så skulle du nog förstå vad jag menar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp