Sura shots??

mgmm

Member
Hej alla experter!
Har en Isomac Alba med Isomac kvarn. Tycker att alla shots med arabica blir sura, men har förstått när jag frågat i barer att dem ofta använder bara arabica, å inte tycker jag den espresson är sur....any ideas? Tycker att jag följer övriga "standarder" såsom hårdhet i tampning, mängd kaffe, malning, tryck, tid enligt vad som föreslås lite här å där.
Ciao
Mattias
 

rannagarden

Well-known member
Alla shots med alla sorters arabica blir sura? Har jag svårt att tro. Men du kanske bara testat lite för syrliga varianter för din smak? Men om du tycker dig ha koll på alla variabler du nämner så kan det vara värt att kika på tempen? Är vattnet eller delar av maskinen för kallt / kalla så kan det vara boven.
 

hne

Well-known member
Jag skulle också gissa på för låg temperatur, följt för grovmalet kaffe, för gammalt kaffe, följt av för lite kaffe i sjunkande sannolikhetsordning.
För att riktigt snabbt kunna hjälpa, prova posta en bild på din espresso, gärna på ett kopieringspapper eller något annat med hyffsat neutralt vit yta. Helst också lite utspritt kaffepulver i den malgrad du använt och lite strösocker eller nått som storleksreferens brevid.
 

mgmm

Member
Tack alla otack för svaren! Har testat några zoega (bellaezza, terassa), mateo (vet ej vilken sort). Just nu har jag lavazza (tierra).
Ska mäta tempen vid uppvärmd maskin.
Ska även testa lite finare malning.
"Hne", ska ta en bild o posta!

Tacksam om någon har ett förslag på en arabica som definitivt inte brukar vara sur:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp