12 bars tryck vid backflush Expobar Brewtus 4.

Davil

Well-known member
Jag undrar om någon annan på forumet har en Expobar Brewtus / Leva dubbelkokare kan berätta vad ni får för tryck vid backflush?

Min tryckmätare på maskinen går upp till 12 bar och vibrationspumpen får jag upplevelsen av att den arbetar till sitt max för den slutar nästan att låta.

Jag undrar även om någon har möjlighet att kunna göra en jämförelse mellan maskinens inbyggda tryckmätare och en separat mätare direkt på brygghuset/portafiltret och se om de visar samma värde?

Jag läste någonstans att 12 bar på Expobar-mätaren = 10 bar på en extern mätare monterat på portafilter och att detta är ok vid en back-flush.

Jag har filmat och hoppas någon vill kolla och bedömma: https://www.dropbox.com/s/jl07i92l7s6x9kw/2013-10-16 07.44.17.mp4

Mvh. David
 

exxy19

Well-known member
Jag brukar få något bar högre tryck på min Bezzera vid backflush än vid normal bryggning. Pumpen låter också som om den är på väg att storkna. Iom att du brygger mot ett stängt utrymme är det inte så konstigt att maskinen beter sig så som du beskrivit.
 

Lucifer

Well-known member
Jag brukar få något bar högre tryck på min Bezzera vid backflush än vid normal bryggning. Pumpen låter också som om den är på väg att storkna. Iom att du brygger mot ett stängt utrymme är det inte så konstigt att maskinen beter sig så som du beskrivit.

Borde inte era OPV öppna och cirkulera tillbaka vattnet till tanken så att trycket stannar kring 9.5 bar och pumpen slipper storka, har ni en eller två slangar till vattentanken, kommer det något från returslangen?
 

Davil

Well-known member
Jag brukar få något bar högre tryck på min Bezzera vid backflush än vid normal bryggning. Pumpen låter också som om den är på väg att storkna. Iom att du brygger mot ett stängt utrymme är det inte så konstigt att maskinen beter sig så som du beskrivit.

Ser du om din OPV släpper ut något vatten när du back-flushar?

Borde inte era OPV öppna och cirkulera tillbaka vattnet till tanken så att trycket stannar kring 9.5 bar och pumpen slipper storka, har ni en eller två slangar till vattentanken, kommer det något från returslangen?
Detta var också min tanke!
Jag är ju en nybörjare, och min maskin är helt ny så jag har inte lärt mig allt om den än. Men jag tyckte det var märkligt att den gick upp så otroligt högt i tryck med blindfiltret och att OPV inte släppte ut något. På Expobar Brewtus släpper OPV ut överskottet ner i spillbrickan.

Jag startade en tråd på ett engelskt forum där jag fick rekommendationen att ställa ner trycket till 10,5 vid back-flush.
Detta har jag nu gjort och fått ett nytt mindre problem:

Vid vanlig bryggning kommer trycket nu bara upp till ca 8-8,5 bar. Kan det åtgärdas genom att ställa in kvarnen till att mala finare tror du?

Att det statiska trycket (d.v.s. vid backflush med blindfilter) är satt högre än 9 bar verkar vara normalt för maskiner med vibrationspump. Varjefall på Bezzera.
https://www.youtube.com/watch?v=E4y4-E2aL3U
(Det snackas en del tyska i böjan men det blir engelska efter ett tag)

Jag förstår att trycket bör vara högre med blindfiltret, men jag var orolig när det blev så pass högt som 12 bar och pumpen nästan slutade låta :-\.

Tur att ställskruven för trycket sitter på ett riktigt bra ställe på min maskin :).
 

bauta

Well-known member
Jag kollade snabbt på min Brewtus II och har knappt 10 vid renkörning mot blindfilter, och runt 9 vid normalt skott.

OPV'n strilar ordentligt vid körning mot blindfilter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp