Fortsätta rosta en för ljust rostad batch

bauta

Well-known member
I min Behmor hamnar jag ibland lite för kort vad gäller rosttider, vilket resulterar i en (för) ljus rost (trots max adderad tid via +/-).
Vad jag förstår är detta en kombination av vikt & programinställning? Skillnaden på A, B, C, & D är olika tid?

Lösningen på detta är att alltid välja ett snäpp högre viktinställning (tex 0,5 lb för 0,25 lb kaffe).

Nåväl, min huvudfråga är: vad tror ni om att fortsätta rosta på (delar av) en batch trots att den är kyld?
 

rannagarden

Well-known member
Utan att vara expert på området, men som ändå vill vara med och tycka, känns det lurigt. :blush: Lite som att försöka koka om ett ägg? Och omkokta ägg, kan jag säga, blir inte roliga.
 

bauta

Well-known member
Jag tror inte heller på det utan att ha testat. Funkar överhuvud taget 1 & 2 crack vid vidarerostning?
Eg. lätt att testa, får se om jag testar nån dag.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag gjorde det några gånger i början, innan jag lärt mig hela processen.
Det blir lite som att rosta koffeinfritt, man får håla koll hela tiden,
och då såklart även avsluta vid "1a crack".

...Vad jag minns blir resultatet bra, förutsatt att man vill ha mellan - mörkrost.
Ljusrost --> ljusrost vet jag inte enns om det kan vara värt att försöka..

:D


Btw. det med olika rosttid på behmor kan skilja från batch till batch om det är lite ostadigt väder..
Snabbare rostning vid högtryck och slöare vid lågtryck, vet inte varför, men förmodar att det har med konstruktionen att göra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,470
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp