En fråga till er med köksvåg/kaffevåg.

straati

Member
Skulle någon snäll själ vilja mäta vad ett strykt matskedsmått nymalet kaffe väger? Jag har nämligen under en lång tid doserat mitt kaffe med en matsked extra kaffe kontra deciliter vatten. Dvs, maler jag så jag får 7 matskedar kaffe så doserar jag med 6 deciliter vatten, osv.

Har kollat lite på internet och här på forumet, och det sägs att man ska ha allt från 60-80 gram kaffe per liter vatten, så jag har blivit lite nyfiken på vad en matsked kaffe väger. Tack på förhand!
 

Lucifer

Well-known member
Kontrollmätte en ny matsked för din skull, 4.83, det beror ju på hur hårt packat det är om det är färskt och hur fint det är malt, vi kan ju konstatera att en matsked inte är ett exakt mått. skaffa en knarkvåg från dx.com, jag maler direkt i ett glas som står på vågen brukar slå på högst ett halvt gram när jag gör kaffe, men nu vet jag åtminstone hur mycket kaffe jag har i filtret.
 

straati

Member
Kontrollmätte en ny matsked för din skull, 4.83, det beror ju på hur hårt packat det är om det är färskt och hur fint det är malt, vi kan ju konstatera att en matsked inte är ett exakt mått. skaffa en knarkvåg från dx.com, jag maler direkt i ett glas som står på vågen brukar slå på högst ett halvt gram när jag gör kaffe, men nu vet jag åtminstone hur mycket kaffe jag har i filtret.

Okej. Hur brukar du dosera ditt kaffe? Ska nog ta att införskaffa mig en våg till mig, känns som att det kan behövas. Tack för din hjälp!
 

Lucifer

Well-known member
Jag siktar på 17gram i mitt trippelfilter och 23 sekunders rinntid, vet inte om det är rätt enligt regelboken men gott blir det.
Hur donerar du?
 

Davil

Well-known member
Kontrollmätte en ny matsked för din skull, 4.83, det beror ju på hur hårt packat det är om det är färskt och hur fint det är malt, vi kan ju konstatera att en matsked inte är ett exakt mått. skaffa en knarkvåg från dx.com, jag maler direkt i ett glas som står på vågen brukar slå på högst ett halvt gram när jag gör kaffe, men nu vet jag åtminstone hur mycket kaffe jag har i filtret.

Ursäkta om jag kapar denna tråd men är det någon speciell våg från dx.com som du kan rekommendera?

Jag skulle själv vilja ha en våg för att se hur rätt eller fel jag ligger i mina doseringar :).
 

lennart

Well-known member
DX.com har en digital scale som väger 500 gram 0.1 gram upplösning som kostar 9.60 us dollar inklusive frakt , det är en bra våg.
 

TTobbe

Well-known member
Jag kan rekomendera att hitta en våg som kan ta upp till 2 kilo och är ganska stor för då kan du väga vattnet på den ochkså
 

UbbeK

Well-known member
Jag tröttnade rätt omgående på min våg som bara kunde väga max 100g. Blev en uppgradering till en Tomapol M2000.
Mycket nöjd med den.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp