Kaffekvarnen har ingen inverkan på smaken!

Lucifer

Well-known member
Priset för en espressokvarn ligger på 3000 kr och uppåt,
Du kommer inte känna skillnad på smaken om du håller dig till maskiner som anses bättre än Rancilio Rocky, vad det beror på kommer jag gå in på längre ned.

Det som däremot kommer skilja är:
Hur mycket maskinerna grisar ned.
Hur mycket de låter.
Hur lång tid de tar på sig för att mala kaffet.
Hur snygga de är bredvid espressomaskinen.
Hur många dubbla de kan mala innan de blir överhettade.
Hur lätta de är att rengöra.

Jag har under några veckors tid kikat runt på forum och diverse tester för att försöka bestämma vilken kvarn jag ska uppgradera till, påståendet om obefintliga smakförbättringar är baserat på det enda test jag kunnat hitta som ens gjort en ansats till att försöka bedöma smakskillnader.
Länk till smaktest.
http://badcoffee.com/?p=28

Nästan alla mina synpunkter är högst ovetenskapliga och baseras på andras erfarenheter, med undantag för Rockyn,
Rätta mig gärna om ni vet något jag missat eller uppfattat fel.
Skulle gärna göra ett blindtest så småningom, andra nyfikna i Stockholm kan ju anmäla sig i den här tråden tillsammans med notering om vilken kvarn de har så kanske vi kan få till en koppning.


Här är de kvarnar jag kikar på.

Rancilio Rocky

Den varar för evigt,
Ser ok ut på bänken,
Inställningarna är inget problem förutsatt att man använder färskt kaffe.
Den maler ojämt pga att dom har för dålig precision i konstruktionen som håller malskivorna,
Detta ger ett lite opålitligt resultat i koppen, det klassiska är att vattnet forsar igenom pucken efter några sekunders bryggning trots att skotten innan och efter blir perfekta, detta påverkar dessutom smaken, olika för olika skott.

Ett enkelt test du kan göra är att starta kvarnen skruva ned malningsgraden tills skivorna precis tar i, sätt fingret på hoppern och tryck den åt något håll, bakåt höger vänster framåt i ett eller två lägen kommer det att tystna när skivorna är paralella.
Det går att bättra lite med gängtejp runt gängan som håller malskivorna, men kommer aldrig försvinna helt eftersom man bara dämpar dess rörelser och egentligen inte rätar upp dem.

Mazzer Mini

En av de snyggaste kvarnarna, det var den här jag var inställd på att köpa som ersättare åt min Rocky,
begagnad naturligtvis eftersom den är lika stabil som rockyn eller kanske bättre ändå?
vad jag förstått så är den trots sin stora uppsamlare inte helt rumsren.
Den är gigantisk men får plats precis under köksskåpen, påfyllning av bönor går inte där den står med orginalhoppern.
min slutsats om den här är att den är överskattad.

Vario Home.

Liten kvarn som fått gott omdöme, ingen wow faktor när det gäller utseende.
Maler bra men grisigt.
Det stora orosmolnet är att utländska butiker vägrar sälja den här kvarnen till oss svenskar eftersom de inte tror den kommer att hålla, det är enligt de butiker jag talat med den kvarn (i den här prisklassen) som de har mest reklamationer med, de är inte lönt att sälja den för att reklamations fraktkostnaderna äter upp vinsten.


Compak k3 touch

Ska tydligen vara ordningsam med att få ned alla kornen i portfiltret.
Det här är inte vara den snyggaste kvarnen på marknaden,
Inte så snabb som mazzer mini kvarnen
Omöjlig att växla mellan singel och dubbel espresso med autodosseringen.
Billig jämfört med Mazzer och Vario Home
 

svartvest

Well-known member
Vilket underbart inlägg, och badcoffee...deras blogg kan man sakna.. Det som är skillnaden är snabbheten, när jag skaffade K30 var det en sak som slog mig, pang så var det klart. Den andra skillnaden mellan Rockyn och de andra är on-demand, där tycker jag att mina shots blev mer lika. Det som har hänt på kvarn fronten är även att mala ner i en burk, det borde minska skräpet. Baratza tycker jag har gått ett steg vidare med sin inbyggda våg. Tråkigt att höra att Varion har deklarationer, har inte hört om det tidigare.
 

LP

Member
Så du har inga egna erfarenheter utan baserar din åsikt att kvarnen inte har någon betydelse för smaken på ett test som kommer fram till att "Kvarnen har stor betydelse och spelar stor roll för smaken!" Du verkar ju vara lite bakom.
 

later

Well-known member
Så du har inga egna erfarenheter utan baserar din åsikt att kvarnen inte har någon betydelse för smaken på ett test som kommer fram till att "Kvarnen har stor betydelse och spelar stor roll för smaken!" Du verkar ju vara lite bakom.

Olämplig ton i detta forum LP !
 

hne

Well-known member
Lucifer, du har uppenbart inte hittat http://www.bellabarista.co.uk/downloads/dl/file/id/6/grinder_comparison_closer_look.pdf

Vad gäller dosering av singel/dubbel med timern i K3 Touch så är det hel eller dubbel dosering med timern. Inte så att jag någonsin gör singlar, men har man andra proportioner mellan singel/dubbel än 1/2 så får man nog problem med fler kvarnar. Min K3 är precis lagom snabb för att mala till dubbel, tampa, borsta av och sedan är min silvia på rätt ställe i tempcykeln. Så... kanske 15-17s för malningen?
 

Lucifer

Well-known member
Så du har inga egna erfarenheter utan baserar din åsikt att kvarnen inte har någon betydelse för smaken på ett test som kommer fram till att "Kvarnen har stor betydelse och spelar stor roll för smaken!" Du verkar ju vara lite bakom.

Det här inlägget var ju gjort för att vara lite uppkäftiga och kontroversiellt, om du läser hela inlägget och hela testet klarnar nog en del av dina frågetecken, testet jag länkade till säger faktiskt inte att det är någon större smakförbättring mellan kvarnar så länge dom bättre än rocky
 

Lucifer

Well-known member
Lucifer, du har uppenbart inte hittat http://www.bellabarista.co.uk/downloads/dl/file/id/6/grinder_comparison_closer_look.pdf

Vad gäller dosering av singel/dubbel med timern i K3 Touch så är det hel eller dubbel dosering med timern. Inte så att jag någonsin gör singlar, men har man andra proportioner mellan singel/dubbel än 1/2 så får man nog problem med fler kvarnar. Min K3 är precis lagom snabb för att mala till dubbel, tampa, borsta av och sedan är min silvia på rätt ställe i tempcykeln. Så... kanske 15-17s för malningen?

Doseringen ser jag inte som ett stort problem även om den är fel, en enkel är ju inte halva mängden av en dubbel., jag tror de flesta gör en dubbel, ser ingen egentlig anledning till varför en skulle bemöda sig att byta portafilter och kaffemängd, tid för att kanske få ut något som smakar kaffe när dubbeln redan är intrimmad till perfektion genom provsmakning ett hundratal gånger.

Jag tackar för testet skummade igen det lite fort med telefonen, mycket teknik och lite om smak, skulle hemskt gärna läsa eller delta i ett blindtest För att få lite bättre klarhet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp