Varmluftsugn kontra "vanlig ugn", tempskillnader

Jacob

Well-known member
Hej!

Testade nyligen för första gången att rosta i vår nya varmluftsugn. Grym skillnad i hur jämnt den rostar jämfört med över/undervärme, och man slipper röra om. Det gick däremot lite snabbare än jag räknade med, därför undrar jag hur jag ska tänka med temperaturen. Jag vet att man ska sänka temperaturen ca 25° på varmluftsugnen om man kör efter vanliga recept, för att den är effektivare. Men gäller detta bara viss sorts bakning/matlagning, eller gäller det även för kaffebönor? Om jag ställer in 220° så är det väl 220° i ugnen oavsett ugnstyp (såvida vredet stämmer med verkligheten), bara att varmluftsugnen distribuerar bättre?

Läste att nån satte in bönorna tidigt och lät dem långsamt värmas upp tills ugnen nått önskad temperatur. Är det bättre, i stället för att chocka dem?

(Resultatet den här första rosten med Costa Rica blev lite väl bränt, men ändå drickbart efter några dagars vila.)
 

Jacob

Well-known member
Ah, hittade Tobiemmes guide nu... Jag kör på den! Men om någon har input till mitt inlägg så skriv gärna ändå :)
 

Coriander

Well-known member
Hej. Jag rostar en del i ugn och använder en stektermometer. Då ser man exakt temp och kan styra bättre genom att öppna luckan mm.
Henrik
 

martink78

Well-known member
Temperaturen på ungsvredet brukar stämma rätt dåligt på de ugnar jag har erfarenhet av (de är iofs inga dyra historier) så jag instämmer verkligen med att det är bättre att använda stektermometer.

För långa rosttider brukar inte bli bra, bla så är ju många av smakämnena rätt flyktiga så rostar man långsamt så kokar/bränns mycket smak bort. 10-15 min är väl ett rätt normal intervall, själv gillar jag ljusa rostar så jag är ofta under 10 min..
 

Coriander

Well-known member
Intressant det där med rosttiderna! Senast jag rostade kaffe från Guatemala, hade jag en tid på nästan 24 minuter. Kaffet blev välsmakande men jag ska testa att korta ner tiden/Henrik
 

Jacob

Well-known member
Hittade till slut termometern, så den får det bli nästa rost.

Under min andra rost försökte jag hålla nere temperaturen mellan 200 och 210° (enligt vredet) efter CR1 för att det inte skulle bli klart efter fem minuter... Har för mig J&N kör på längre rostar under lägre temperatur, ofta runt 15 min, och att det skulle vara bra för smaken på nåt sätt. Som du skriver, Coriander, så är det intressant med tiderna. Vet inte om det är samma böna dock, bara ursprungsland.

Vore gött med en bok om rostning, kaffets kemi och olika exempel på rosttider/temperaturer hos olika, vanligt förekommande bönor.
 

Coriander

Well-known member
En del rosterier brukar sänka tempen efter 1:a crack, för att få en annan profil på kaffet, har jag läst mig till. I en "professionell" rostmaskin borde iofs bönan också torka ur/brännas. Bönan kan ju inte veta om den rostas i en ugn eller mha gasolbrännare. Problemet borde alltså uppstå även för yrkesrostaren. Bara spekulerar lite men jag ska definitivt testa kortare/snabbare rosttid
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp