Nybörjarutrusning, tacksam för hjälp & tips

Hej

Jag är ny på forumet och en novis i kaffevärlden!! Men nu har jag iallafall skaffat mig lite utrustning för att, förhoppningsvis kunna brygga lite gokaffe :)
Detta har jag införskaffat:
- wilfa CGR-1
- bodum kaffepress modellen mindre
- aeropress
- nespresso pixie
- capsul'in fyllsjälv-kapslar
- nå billiga zoegasbönor för experimenterande

Så nu hoppas jag att det finns några hjälpsamma experter som har lite tips & råd på hur man får fram ett riktigt gott kaffe :)

Försökte idag att brygga lite presskaffe och hade på malningsgrad "medium". Tyckte att pressen gick lite väl lätt ner och kaffe var ganska smaklöst. Har jag för fin malningsgrad då eller?

Tack på förhand//kaffekapseln
 

henrik82

Well-known member
Jag har en Wilfa CGR-1 och för press så vrider jag till grövsta och sen tar jag 2-4 set tillbaks, för aeropress ligger jag runt medel, testa att gå lite finare om du brygger åt "rätt håll" och gå lite grövre om du kör "upp och ner".
 

johey

Well-known member
För press tycker jag det ska vara rätt grovmalet. Vet inte vad medium minus 2-4 set på Wilfa ger, men tänk grov sandlådesand ungefär. Bra mycket grövre än vanlig bryggmalning.

Viktigt är däremot att du låter kaffet dra innan du pressar. Slå på vatten, sätt på pressen som ett lock men vänta med att pressa. Hur länge? 3,5 minuter sägs det, men experimentera med allt från 3 till 4 minuter. Beror på kaffe, malningsgrad, vattentemperatur, personliga preferenser, och.... Och allt annat. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp