Bra kaffekvarn?

Hejsan!

Tänkte investera i en kaffekvarn då jag blivit intresserad av att brygga godare kaffe här hemma ;)
Kvarnen ska klara av att mala allt från kaffet till skogspannan, till finmalet som jag ska fylla i egna kapslar...
Frågan är bara vilken kvarn jag ska köpa, jag har ingen större lust att lägga ut allt för mycket.
Två modeller jag kollat på är bodum bistro 10903 & wilfa CGR-1. Vilken av dom är bäst?
Kom gärna med tips :)

Mvh
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Wilfan klarar inte av att mala fint nog för espresso; vet inte hur det är med Bodumkvarnen, men misstänker att detsamma gäller den...

//Stefan (som kör Coffean - Wilfans föregångare - enkom till bryggkaffet)
 
Wilfan klarar inte av att mala fint nog för espresso; vet inte hur det är med Bodumkvarnen, men misstänker att detsamma gäller den...

//Stefan (som kör Coffean - Wilfans föregångare - enkom till bryggkaffet)

Okej det var ju tråkigt.. Vad behöver man för kvarn då?
Tyckte mig se nånstans att wilfan kunde mala ner till espresso...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet att det - åtminstone på Coffean - gick att ta bort stoppklacken (hur vet jag dock inte) för att få den att mala till hyfsad espresso. Huruvida detta går med Wilfan får jag låta vara osagt, om än troligt. Risken med att göra detta är dock att: (1) kvarnen går sönder och (2) att all garanti slutar gälla...

//Stefan (som nog hellre skulle lägga en större slant på en kvarn för syftet)
 

TheDude

Well-known member
Jag är ingen expert på detta område alls, men frågan är om du behöver espressomalen kvalitet? Du skrev ovan att du ska ha "finmalet som jag ska fylla i egna kapslar". Är det till Nespresso? Hur "brygger" Nespresso kaffet? Är det inte lite mer åt pressurized portafilter? I så fall borde väl en Wilfa klara jobbet eller ...?
 
Jag är ingen expert på detta område alls, men frågan är om du behöver espressomalen kvalitet? Du skrev ovan att du ska ha "finmalet som jag ska fylla i egna kapslar". Är det till Nespresso? Hur "brygger" Nespresso kaffet? Är det inte lite mer åt pressurized portafilter? I så fall borde väl en Wilfa klara jobbet eller ...?

Det är till en nespresso pixie. Jag har ingen aning om hur det kaffet bryggs. Men det vore ju suveränt om du har rätt :)
 
Nån som har en bodum bistro 10903 och som rekomenderar den? Ligger ju rankad 4 på prisjakt men finns varken betyg eller tester om man söker på internet. Skulle vara kul att veta om den är bättre än wilfan eller inte ;)
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Absolut bästa hemmakaffekvarnen jag haft hittills är Mahlkönig Vario. Toppenkvarn på alla sätt; tyst, snabb och precis.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp