Kan du förklara? (Saker som sägs påverka smaken....)

Light Head

Well-known member
Hoppas jag inte missförstått..


Men alla ni kaffenissar,, är ju rätt nördiga! Inget fel i det, egentligen..

Jag har en Silvia 2/3 och jag vet att filterskruven anses påverka smaken på kaffet.

Förklara gärna varför och hur, för jag förstår inte riktigt!



/Nörd-gonnawonnabe
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En sak, eftersom skruven inte är slät, kan ju vara att det skapas möjlighet för vattnet att snabbare ta sig ned där (om nu skruven tar i pucken) och vissa kaffen är ju känsligare än andra vad gäller extraktion. För övrigt gäller ju att resultatet i koppen är det som räknas. Är detta bra, spelar det ju ingen roll om skruven tar i? :coffee:

//Stefan (som nyss njöt en fin latte i sällskap av kanelbulle dagen till ära)
 

Light Head

Well-known member
Min tanke är att det finns extremt många andra saker som påverkar, på ett tydligt sätt dessutom, men skruven.. Finns det någon som vågar göra ett blindtest?
 

rannagarden

Well-known member
Misstänker att des inte är själva skruven som ger smak utan den variabel den kan medföra. Dvs att pucken spricker och du får ett kanaliserat skott. Och det borde många kunna ta med lite övning och provsmakning.
 

hne

Well-known member
Orginalskruven är sexkantig och har tjock skalle. Om man överdoserar ordentligt spräcker man pucken redan på väg in i maskinen och då är grov kanalisering oundvikligt. Med nättare och mindre rund skruv kan man pressa i något gram kaffe till. Att kaffet när det blir blött växer upp och tar i spridarfilter (och spridarfilterskruv) upplever jag som ett mindre problem. Jag har bytt skruven på min silvia just för att kunna överdosera mera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp