Coffee professionals cup=Snabbkaffe cupen

svartvest

Well-known member
Ser i bloggarna har kommit igång igen efter sommaren, kul önskar mer kunde skriva blogga om kaffe.

Men nu har Mokkarama nått ett nytt bottenrekord. @ottoema ställer samma fråga i en tweet: "När går snabbmats-SM?"

Det som Nestlé gör är att urholka begreppet specialkaffe och förstöra uppbyggnaden av en god kaffekultur.
En espresso är en espresso och i en automat går det inte trycka ut en riktigt espresso. Hästkött är hästkött och kan inte bli något annat. Samma sak är det med espresso, du kan göra något som liknar espresso men är inte espresso.

Dåligt att ge sken att detta skall vara en god kaffekultur, utan att bara se till sig själva och pengarna...

snälla ta bort denna skitblogg som bara marknadför sig själva och inte en god kaffekultur.
 

idea

Well-known member
När man läser den får man känsla av en Monty Python parodi på Barista cup.
"Sju stycken av Nordens bästa servicetekniker steg in i lokalen tidigt på morgonen med maskiner, som många specialbyggt och modifierat tillsammans med maskin-tillverkarna för att kunna framställa framtidens kaffeupplevelser ". Låter mer som en motortävling men tyvärr är det väl på riktigt.
 

Jay

Well-known member
Ser i bloggarna har kommit igång igen efter sommaren, kul önskar mer kunde skriva blogga om kaffe.

Men nu har Mokkarama nått ett nytt bottenrekord. @ottoema ställer samma fråga i en tweet: "När går snabbmats-SM?"

Det som Nestlé gör är att urholka begreppet specialkaffe och förstöra uppbyggnaden av en god kaffekultur.
En espresso är en espresso och i en automat går det inte trycka ut en riktigt espresso. Hästkött är hästkött och kan inte bli något annat. Samma sak är det med espresso, du kan göra något som liknar espresso men är inte espresso.

Dåligt att ge sken att detta skall vara en god kaffekultur, utan att bara se till sig själva och pengarna...

snälla ta bort denna skitblogg som bara marknadför sig själva och inte en god kaffekultur.

Som jag förstår så är Mokkarama Zoega/Nestlé-ägt. Det är också en blogg som skrivs av bl a DC som varit flitig här, och som dessutom är delägare i Riktigt Kaffe om jag fattat det korrekt.

I sak håller jag med dig, att det skänker ett löjets skimmer över vad kaffekultur är och kan vara. Det är ett PR-jippo för ett företag ägt av ett av världens största konglomerat.

Men, jag tycker också det är intressant att se hur gräsrotskulturen gjort sig så stark att ett löjligt stort företag som Nestlé anser sig behöva fäbodifiera sina insatser för att nå ut till kund. Det är en vinst för "specialkaffet" (detta gräsligt söndertjatade uttryck) och visar nog faktiskt på att även om de ljuger om sin kvalitet/spårbarhet/smak, så erkänner även macromarknaden detta som väsentlig för kunden.

Personligen läser jag den roat och inspirerat. Det är om inte annat en jäkligt snygg blogg, även om innehållet i sig är en copy från en marknadsavdelning.
 

svartvest

Well-known member
Tänk om Nestlé kunde göra något vettigt istället för hittepåtävlingar. Löfbergs har i sommar turnerat med sin buss, tyvärr har jag inte möjlighet att träffa dem men idéen att åka ut och visa på en god kaffekultur är viktig. Även J&N har folk ute på vägarna, har hört talas om en eventuellt koppning i den kaffeöken som jag bor i.

Sedan vill jag passa på att bjuda in er, och Sveriges kaffeelit till:
Perculator-SM i Skellefteå den 30 feb 2014, medverkar gör förmodligen Nestlé. Vi tävlar i att på 15 min servera en espresso, en cappocino och en signaturdrink med så mycke garvsyra som går att uppbringa tävlingen hålls på Rönnskärsverkets blyavdelning vid masugnen 1. Varmt Välkomna!! och ställ inte någon fråga var kaffet kommer ifrån.
 

Molarin

Well-known member
Som jag förstår så är Mokkarama Zoega/Nestlé-ägt. Det är också en blogg som skrivs av bl a DC som varit flitig här, och som dessutom är delägare i Riktigt Kaffe om jag fattat det korrekt.

Kul att du fortfarande tittar in ibland, Jay! DC är inte längre delägare, då han inte fick ha andra kaffeprojekt när han anställdes på Nestlé.
 

Jay

Well-known member
Kul att du fortfarande tittar in ibland, Jay! DC är inte längre delägare, då han inte fick ha andra kaffeprojekt när han anställdes på Nestlé.
Tack ;)

Tråkigt att de är så rivalbenägna på Zoegas. Det underminerar ju än mer deras position som några som faktiskt bryr sig om kaffe-Sverige ;(
 

Jay

Well-known member
Tänk om Nestlé kunde göra något vettigt istället för hittepåtävlingar. Löfbergs har i sommar turnerat med sin buss, tyvärr har jag inte möjlighet att träffa dem men idéen att åka ut och visa på en god kaffekultur är viktig. Även J&N har folk ute på vägarna, har hört talas om en eventuellt koppning i den kaffeöken som jag bor i..

Även om Löfbergs inte är särskilt spännande, så har de med all säkerhet jackat upp kvaliteten på flera områden. Finns hotell i Stockholm som serverar deras grejor som inte är allt för oävet utan helt i Svenssons smakprofil. Där tror jag microrostarna har något att lära.

Perkulator SM i Norrland? Borde det inte vara kokkaffe?
 

svartvest

Well-known member
Löfbergs resturang och cafékaffe tror jag att många skulle gilla även bland oss nördar...tyvärr så säljs det inte till privatpersoner. Kommer ni över något av det prova.

Ja perculator är väl mitt största hatobjekt bland kaffebryggare...totalt omöjligt att brygga något gott och svårt att rengöra...ändå är det detta som är för många bryggaren nummer 1. tyvärr... Kokkaffe är en annan sak, dock är min känsla att du måste ännu längre norrut för att kokkaffe skall få mark...

Jag får väl kolla efter ett "riktigt datum" för en kokkaffetävlining...he he
 

Lucifer

Well-known member
Anmäler mig själv till kokkaffetävlingen, har under sommaren lärt mig lite om kokkaffe och måste förvånat medge att kokkaffe inte alls är så tokigt,
Jag kunde inte gärna lyfta med mig espressomaskinen till båten och pulverkaffe är inget alternativ.
Det klår perkulatorn med hästlängder och de billiga melittabryggarna blir också omspringna förutsatt att man har en stark platta "Induktion eller gasspis", och lite känsla för vad man håller på med.

Så nästa gång ni är på loppis grabba en snygg emaljerad kanna från kockums och gå hem och testa!


Löfbergs resturang och cafékaffe tror jag att många skulle gilla även bland oss nördar...tyvärr så säljs det inte till privatpersoner. Kommer ni över något av det prova.

Ja perculator är väl mitt största hatobjekt bland kaffebryggare...totalt omöjligt att brygga något gott och svårt att rengöra...ändå är det detta som är för många bryggaren nummer 1. tyvärr... Kokkaffe är en annan sak, dock är min känsla att du måste ännu längre norrut för att kokkaffe skall få mark...

Jag får väl kolla efter ett "riktigt datum" för en kokkaffetävlining...he he
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp