Tyda rostningsdatum på Zoegas

jenstarning

New member
Jag har precis fått svar på hur man tyder rostningsdatumet på Zoegas förpackningar. Vid bäst-före angivelsen finns också en annan sifferkombination. Det är de fyra första av de åtta siffrorna som anger rostningsdagen.
Första siffran är året: 3 = 2013
Nästa tre anger dagen: 001 = 1 januari, 365 = 31 dec.
 

hne

Well-known member
Om de skriver ut rostdag på påsen kan det väl ändå inte vara så svårt att ange den på ett format som folk kan läsa?
 

b_enedict

Member
Det är inte rostningsdatum, det är datum för packning av kaffet
Inte så stor skillnad, men eftersom dom flesta här lägger väldigt stor vikt vid just rostningsdatum, och inbillar sig att dom kan känna skillnad på kaffe med olika rostningsdatum, så bör infon vara korrekt i alla fall
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
"..men eftersom dom flesta här lägger väldigt stor vikt vid just rostningsdatum, och inbillar sig att dom kan känna skillnad på kaffe med olika rostningsdatum, så bör infon vara korrekt i alla fall"

Mede en sån kommentar, kan jag bara utgå från att du aldrig någonsin rostat kaffe eller druckit nyrostat kaffe alls. :/
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Ett helt felaktigt antagande från din sida
Har en del erfarenhet vad gäller kaffe, alltifrån rostning till koppning


Okey, låter konstigt för mig.

Om du säger att du både koppat och rostat,
men ändå inte kan känna skilnad måste det vara fel på dina smaklökar.

Alltså vad jag menar är att om man inte känner skillnad på rostdatum,
skulle alltså ett kaffe rostat för 6 månader sedan smaka på samma sätt som ett nyrostat för dig.

är det faktiskt är så att du inte känner skilnad på smaken
bör ju då alla Macrorosterier göra kaffe som smakar riktigt bra?!.
 

b_enedict

Member
Nu läser du in lite mycket i min kommentar, står ingenstans att mina smaklökar är helt körda.
Sen om ett kaffe smakar bra eller dåligt är ju ganska individuellt.
Har druckit mycket, i min mening, äckligt, dåligt och smaklöst kaffe från mikrorosterier.
Det där är också mest trams, fighten mellan mikro och, som du kallar det, makro. Eller som det ofta benämns här, fin respektive fulkaffe.
Men nu börjar det spåra ur lite, tråden handlar om rostningsdatum hos Zoégas och vad som är märkt på påsen.... Och det är som sagt packningsdatum och inte rostningsdatum, kan skilja några dagar
 

svartvest

Well-known member
Som du skriver:
"Har druckit mycket, i min mening, äckligt, dåligt och smaklöst kaffe från mikrorosterier.
Det där är också mest trams, fighten mellan mikro och, som du kallar det, makro. Eller som det ofta benämns här, fin respektive fulkaffe".

Hur tänker du?
 

b_enedict

Member
Precis.....jag skiljer inte på mikro och makrorosterier
Båda typerna levererar både bra och dåligt, både gott och mindre gott kaffe
Fighten mellan mikro o makro, fin respektive fulkaffe är trams!

Jag ratar mindre gott kaffe, inte rosterier

Bra och gott kaffe är bra och gott kaffe oavsett vem som rostat det!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Precis.....jag skiljer inte på mikro och makrorosterier
Båda typerna levererar både bra och dåligt, både gott och mindre gott kaffe
Fighten mellan mikro o makro, fin respektive fulkaffe är trams!

Jag ratar mindre gott kaffe, inte rosterier

Bra och gott kaffe är bra och gott kaffe oavsett vem som rostat det!

Förlåt om jag kanske blir lite personlig nu,
men har varit medlem på forumet ett tag och minns hur det var här i starten..
...måste därför fråga;

Är du politiker??
Vandrar liksom runt och bort från varje fråga genom att lämna över ett orelevant svar.

(var några mullvadiga skattmasar här för några år sedan)
 

robbowan

Well-known member
Varför gör ni en så stor grej av detta? Faktum är ju att de flesta människor (kanske inte alla medlemmar här då'rå) inte skulle känna skillnad på nyrostat eller 6 månader gammalt kaffe om man inte gav dem förutsättningarna i förväg...

De flesta gillar en schysst kopp java och vet vad de gillar eller inte.

Personligen har jag - vad gäller stora märken - generellt svårt för Arvid N, Löfbergs, klarar Gevalia lite bättre men gillar Zoega's bäst. Generellt eftersom det är svårt att dra stora företags hela produktionslinje över en kam. Antingen gillar man husets stil eller inte.

Likadant med öl, vin, whisky, cognac etc.
 

gabriel b

Well-known member
Kan vara fördel att veta rostningdatumet i lärosyfte. Om tex ingen crema på espresson kan en orsak vara gammalt kaffe. Sen finns det väl ingen anledning till att köpa gamla råvaror om man kan få färska till samma pris. Gäller inne bara kaffe utan även bröd, ost....
 

b_enedict

Member
Förlåt om jag kanske blir lite personlig nu,
men har varit medlem på forumet ett tag och minns hur det var här i starten..
...måste därför fråga;

Är du politiker??
Vandrar liksom runt och bort från varje fråga genom att lämna över ett orelevant svar.

(var några mullvadiga skattmasar här för några år sedan)

Nej, är inte politiker

Har varit kaffeintresserad sen runt 2004 ungefär, har hällt i mig hundratals olika sorters kaffe tillagat på alla möjliga vis.... Vanlig brygg, espresso, aeropress, v60, Don Pedro, fransk press....
Har gått igenom sortimentet i vanliga affärer, det mesta hos j&n, koppi, en del hos love coffee mfl
Importerat från bla usa och Etiopien.
Äckligaste kaffet någonsin var något dansk som smakade så mkt mögel att jag klöktes, men inte ens den sorten kommer jag ihåg namnet på.

Ett annat riktigt äckligt var en egen blandning av mycket fina olika råkaffe, men som blandning uselt.

Min bästa espresso någonsin fick jag serverad av Charles på Koppi men jag minns inte vad den blandningen heter heller

En riktigt fin och pepprig Zoégas skånerost som vanlig brygg är precis det man behöver ibland

Jag borde fört bok kanske....?
 

svartvest

Well-known member
Om du skall föra bok är upp till dig. Min åsikt är att det är skillnad mellan nyrostat och gammalt kaffe. När man serverar nyrostat kaffe för folk så märker folk skillnad. De stora rosterierna skriver inte ut rostningsdatum och inte heller vad för böner som blandningen innehåller vilket jag tycker är dåligt. Sedan har vi drakar som gärna påskina att de väldigt spec kaffe vilket jag tycker är hyckleri. Om det är så skriv vad det är för bönor och rostdatum.
 

Lucifer

Well-known member
Kan vara fördel att veta rostningdatumet i lärosyfte. Om tex ingen crema på espresson kan en orsak vara gammalt kaffe. Sen finns det väl ingen anledning till att köpa gamla råvaror om man kan få färska till samma pris. Gäller inne bara kaffe utan även bröd, ost....

Ost och vin köper jag gärna gammalt, 48 månaders parmesan är en mäktig känsla att tugga i sig, vad gjorde du för 48 månader sedan?
När det gäller bröd, kaffe och köttfärs så anser jag att den inte vinner på lagring på samma vis!
Vill du köpa lagrade varor så tänker inte jag hindra dig, men vill bestämt råda nybörjare att åtminstone bilda sig en egen uppfattning om vilket de tycker är godast och mest lättarbetat istället för att ta råden i denna tråd för en sanning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp