Köpa ny maskin. Några kriterier. Vad tror ni?

Henrik S

Member
Uttjatat ämne jag vet -

Men såhär tänker jag om den instegsmaskinen jag vill ha, typ gaggia, silvia, ascaso, whatever:

1. Relativt snabb uppvärmning. Jag vill inte vänta 30 minuter på att göra en latte.
2. Relativt snabbt att skumma mjölken. Ascaso verkar ta låååång tid på videorna. Jag kommer i princip bara göra latte.
3. Backventil hörde jag precis talas om. Verkar bra att ha.
4. Storlek på brygghuvet pratade någon om. Där verkar först ECM Casa IV ha rätt storlek, men 7000 är lite mer än jag hade tänkt.
5. Gärna sehr praktisch när det gäller att fylla på vatten.
6. Ljudnivån! Ascaso verkar låta fruktansvärt vid skumning! Jag har redan tinnitus thank you.

Detta är sådan saker jag vet kan sabba nöjet för mig om det ej klaffar (storlek brygghuvet kanske inte så mycket, men det lät som det kunde vara viktigt ur kvalle-synpunkt.)

Kanske finns det nån annan praktisk aspekt jag inte tänkt på?

Göra kaffe är praktik för mig. Man gör två-tre koppar om dan. (Då funkar inte 30 minuters uppvärming. 30 x 3= 1,5 timmar.)
Design-bögeri och hang-ups klarar jag mig utan.
 

Henrik S

Member
Nja, blir ju ändå att byta vatten, om man i princip lämnar på den alltid, och då bytar man när man ska göra en kopp.
Jag antar att maskiner är olika i tiden att värma upp
 

Davil

Well-known member
Om snabb uppstart önskas så är nog Bezzera maskinen för dig (bz10 eller 07) då de har ett inbyggt värme element i grupphuvudet. Bezzera säger att den är good to go på under 10 minuter.

Det är en hx-maskin (värmeväxlare) som gör att du slipper vänta på att få upp ångtryck varje gång du ska skumma mjölk till latte.

När det gäller ljudnivån så tror jag att kaffekvarn låter mer än espressomaskin.

Men ska du ha en "tystare" espressomaskin så finns det de med vibrationspump, men då är det runt 15000 kr och från Tyskland eller Holland som gäller.
 

Henrik S

Member
Tack!
Good points!
Oljudet jag tänker på är mest att just ascason tycktes ha ett väldigt intensivt väsande ljud, typ jet-ljud, skär in. De kommenterade det i en video.
Tusen tack igen
 

Davil

Well-known member
Detta väsande ljud är alltså när de kör ångan?
Det brukar väsnas så som du beskriver om man har en liten kokare då ångtrycket är på väg att ta slut.

Jag var själv nyligen helt okunnig angående allt som har med espressomaskiner att göra och tänkte att 5000 kr skulle räcka för mina behov...

Men efter många, många timmars läsande, tittande på Youtube och snack med en super sjyst kille som finns här på forumet har jag kommit fram till att en singelkokare skulle göra mig och frun frustrerade och snart åka ut genom fönstret :).

Dricker man mest espresso så räcker nog en singelkokare.
Men jag och min fru dricker dagligen latte och har man då dessutom besök och ska få fram 4 st latte/cappuccino på rad...hehe...då tar det tid om man har en singelkokare som måste gå upp och ner i temp mellan espresso / ånga.

Så mitt tips är att öppna plånboken lite tilloch satsa på en HX eller dual boiler. Kolla och jämför priser på tex stoll-espresso.de, moba coffee.de, kaffemekka.dk och http://www.koffiewarenhuis.nl (sistnämnda har jag precis gjort en beställning ifrån).
Tyvärr, så får man helt enkelt mycket mer för pengarna utomlands...
 

Henrik S

Member
Detta väsande ljud är alltså när de kör ångan?
Det brukar väsnas så som du beskriver om man har en liten kokare då ångtrycket är på väg att ta slut.

Jag var själv nyligen helt okunnig angående allt som har med espressomaskiner att göra och tänkte att 5000 kr skulle räcka för mina behov...

Men efter många, många timmars läsande, tittande på Youtube och snack med en super sjyst kille som finns här på forumet har jag kommit fram till att en singelkokare skulle göra mig och frun frustrerade och snart åka ut genom fönstret :).

Dricker man mest espresso så räcker nog en singelkokare.
Men jag och min fru dricker dagligen latte och har man då dessutom besök och ska få fram 4 st latte/cappuccino på rad...hehe...då tar det tid om man har en singelkokare som måste gå upp och ner i temp mellan espresso / ånga.

Så mitt tips är att öppna plånboken lite tilloch satsa på en HX eller dual boiler. Kolla och jämför priser på tex stoll-espresso.de, moba coffee.de, kaffemekka.dk och http://www.koffiewarenhuis.nl (sistnämnda har jag precis gjort en beställning ifrån).
Tyvärr, så får man helt enkelt mycket mer för pengarna utomlands...

Tackar!

Jepp, jag har börjat förstå att mina "krav" på maskin sammanfaller med plånboksöppnande.

Det var den här ascason som lät som tusan som fick mig att tänka på oljud som eventuellt problem http://www.youtube.com/watch?v=MeW_zgM8TzM

Men tror som sagt att även det är ett problem man köper sig från.

Jag ska genast dyka i på de sidor du tipsat om.
 

TTobbe

Well-known member
en begagnad hx-maskin kan vara billigare än en ny silvia och då kan även kvarnen följa med men risk för att maskin och kvarn kan vara stor
 

Henrik S

Member
en begagnad hx-maskin kan vara billigare än en ny silvia och då kan även kvarnen följa med men risk för att maskin och kvarn kan vara stor
Kör sedan flera år med Monteriva-kvarn och aeropress... Tyckte det kunde vara hög tid med en riktig maskin. Fattar inte riktigt vad jag tänkt i – tre och ett halvt år, tror jag det är nu. .-(
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp