Beställ _aldrig_ "cappuchino" i Ungern!

pojoel

Well-known member
Om du beställer en "kaffe", så får du oftast en espressoliknande sak av hyfsad styrka och kvalitet, men deras variant av "cappuchino" får fantamig både änglar och djävlar att gråta, och då definitivt inte av glädje...

Jag var bland annat på ett termalbad där jag blev sugen på en cappuchino, delvis för att jag ville ha en, delvis för att tösen som stod bakom disken inne på badet både var kanonsöt och klädd enligt hur man bör vara klädd i ett mycket varmt badrum. :cool:

Det började puttra och lukta kaffe men när hon lyfte upp koppen med vänsterhanden och samtidigt greppade sprayburken med ettersötad fuskgrädde med högerhanden och la en rejäl kemikaliekorv i kaffet blev jag förskräckt och sa till henne att sluta och att det där möget inte var ät/drickbart! :eek:hmy:
Na, tyckte hon, det är ju bara att skyffla ur det då, och gav mig en tallrik att gegga på. Okej.

Så smakade jag på vätskan. Ja, "vätskan", för inte ens Ray Charles skulle trott på att det var cappuchino... En vidrigt sötblaskig tunn soppa med nån konstig chokladsmak i bakgrunden... Fiffan. Hur ska jag beskriva det... hmm... Ta amerikanskt dinerkaffe, spä ut det ännu mer, släng i lite O'boy och en centiliter tioprocentig supermegapastöriserad "kaffegrädde" och kräma på med en rejäl hundskit kemikaliegrädde på toppen. :( :wacko:

Och så ungefär verkar det vara på de flesta platser. Möjligen finns det finkaféer där de vet hur det ska vara, men jag var inte i några större städer så jag kunde kolla.
 

SirGrunge

Well-known member
Dom flesta platser som jag upplevt där nere har en stor maskin för syns skull men kör pulverkaffe och pulvermjölkslösningar. Har ännu inte hittat ett ställe som faktiskt använder sina maskiner varken i Ungern eller Rumänien.
 

Benno

Member
Jag är från Ungern HAHA jag känner till problemet, man ska säga till dom innan hur man vill! NO SUGAR och HUNDSKIT I!!! En gång jag beställde som kallas I Sverige "is-latte". Det var kul. Som tur jag frågade hur hon gör det innan hon börjades med helvetet. Det var att hela kaffet med socker i var som isbitar färdiga, som hon skulle lägga i något mjölk. Så man väntar ett tag att det ska smälta i. Jag sa stopp till henne i god tid och sa att fixa en espresso, lägga i mixern med mjölk och vanliga isbitar istället. Jag var ganska nöjd då, inte som min vän som tog halvfabrikatet, med socker i och islatte aromer i och massa hundskit i HAHA!!!

"még a nagyviziló sem?"
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp