Le Creuset grytor billigt?

BloodyMezzo

Well-known member
Suktar lite efter en snygg järngryta att baka bröd i. Gillar utseendet på Le Creuset och så vill typen jag bor med ha en emaljerad gryta och inte en ren gjutjärnsgryta "för det är snuskigt".

Kaffemaskiner sparar man mycket pengar på att köpa på utländska sidor. Finns det nån bra butik för annan köksutrustning?
 

hne

Well-known member
Är det snuskigt med gjutjärn? Visst, om man steker fisk och sedan inte kokar ur och oljar in igen ordentligt innan man steker pannkakor kan första smaka fisk men med rätt rengöring och underhåll har då mina gjutjärnsprylar överlevt fyra teflon-, två rostfria och en emaljstekpanna. 12 år, ser ut (och smakar) som ny, så när som på en mörk missfärgning på trähandtaget på stekpannan av att någon ställt den med skaftet över en varm platta.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kan jag be min sambo ringa dig så får du förklara för henne? :) Alvarligt, jag har försökt ta den diskussionen och det gick inte riktigt fram. Sen kan jag väl tycka det är rätt skönt att kunna diska ur utan att behöva bränna in ny olja.
 

Xenon

Well-known member
Gammal tråd, men hittade du någon bra sida? Är också intresserad.

Annars vad det gäller gjutjärn vs emaljerad(Le Creuset) så kan sura ingredienser(tex tomat, vin) fälla ut järnet i en gjutjärnsgryta vilket kan ge oönskad smak.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Sen här tråden hade jag glömt för länge sen.

Jag hittade en oanvänd oval svart le creuset på blocket för 800 spänn. Det var ett bra pris men det går att hitta liknande. Skapa en bevakning med en blocket-app. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp