Uppgradera från Rocky DL?

BloodyMezzo

Well-known member
Hej på er allihop! Längesedan sen jag var inloggad.

Jag går i uppgraderingstankar. Eftersom staten vägrar sluta kasta pengar på mig (pappaledig), så funderar jag på vad jag kan bränna dem på. Har en Rocky doserless (till en Izzo Duetto). Gör nästan enbart espresso men vill kunna använda den till brygg och bistro osv.

Skulle framförallt vilja ha en snabbare kvarn som får plats på en sumplåda under överskåpen (Rocky går bra även om det är lite svårt att fylla på bönor). Gärna med en spilbricka som går att ta loss och skölja av likt dagens Rockymodeller.
Vad är det för kvarnar som anses bra och prisvärda idag?

Edit:
Hört gott om Compak k3 (finns väl nån till modell har jag för mig) och Mahlkönig Vario. Är nån av dessa ett bra alternativ eller finns bättre? Var flera år sen jag tittade på kvarnar sist. Var köper man billigast? Stoll espresso?
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
K3 är inte så kul att ställa om mellan espresso och grövre malningar.

Tack för den infon! Värdefull synpunkt. Har du nåt förslag på kvarn då? Jag förvånas mest över hur fula alla kvarnar är (tycker Rocky är bland de snyggaste faktiskt). Konstigt när det finns så många snygga Kaffemaskiner.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag vet att jag läst i forumet här nånstans om en nederländsk nätbutik som hade bra pris på kvarnar, men kan inte hitta den.

Annan idé. Finns det nån Macap-kvarn som är bra till både espresso och grövre malning eller är de renodlade espressokvarnar?
 

hne

Well-known member
Det går att ställa om en K3 från espresso till brygg på några sekunder. Tillbaka är värre, det verkar vara kvar grövre korn i kvarnen ett tag som gör att första två-tre skotten espresso rinner för fort trots att inställningen på malgrad är "rätt". Jag köpte en Hario Skerton för de få gånger jag gör dropp- eller presskaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp