Wilfa WSP vs Moccamaster

b4rret

New member
Tjenare!

Födelsedagen närmar sig med stormsteg och har funderat på vad jag skall önska mig. Tänkte först (för några veckor sedan) att något på temat kaffemaskin med timer kunde vara något. Idén med att de sista dropparna rinner ner i kannan samtidigt som man går in i köket på morgonen kändes lockande. Det var ungefär då jag hittade RK och insåg snabbt att detta inte är en god idé om man vill ha en god kopp kaffe till frukosten. Sedan var jag inne på att köpa en Wilfa-kvarn och en Don Pedro, men efter ytterligare betänketid har jag åter igen hunnit ändra mig; det känns som att det kommer bli en för stor apparat att hålla koll på Pedron i morgonstressen.

Under de senaste veckornas undersökning och funderingar har jag kommit fram till att en filterbryggare nog är det jag är ute efter. Framförallt eftersom kokningen av vatten och "hällandet" sker automatiskt. Av det jag har förstått så har Moccamaster varit oslagbara en lång tid, framförallt beroende på det bekostade värmeelementet, problemet är att deras bryggare är ruskigt fula. Detta gäller tyvärr även deras "design"-bryggare. Jag har även stött på Wilfas Svart Presisjon och tycker det är som natt och dag (utseendemässigt) jämfört med MM. Det enda är att den är ganska dyr, och att jag knappt har hittat några tester/recenssioner av den.

I framtiden så tänker jag nog investera i en Wilfa-kvarn för att kunna få ut ännu bättre kaffe ur maksinen, men kvarnen kommer framförallt användas på helger och sovmorgnar.

Det jag (utan framgång) har försökt få svar på är:
Är WSPs pris motiverat i rellation till kaffet den brygger?
Är det Italienska värmeelementet något att ha?
Hur står den sig mot en likvärdig MM?
Har du något annat tips/förslag på hur man får en "smidig" kopp kaffe på morgonen? (Tänker även fylla en termos som rymmer en 4dl, så att brygga en kopp isänder är inte aktuellt.)

PS. Har letat efter vettiga recenssioner och jämförelser men har inte hittat något. Om ni har några på lager så får ni gärna dela med er!
PPS. Har sett att MM har något lansering/PR-grej som går under namnet "Ridån går upp 2.9.2013", om det är något som är av relevans för den här diskussionen kan den inkluderas. :)

Tack för att ni tar er tid! <3
 

b4rret

New member
Tack för ditt svar (och ursäkta mitt sena svar)! Ett bra förslag, men jag är mer ute efter ett mer designat alternativ. Något som man kan lämna framme på köksbänken och ändå vara stolt över ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp