Ny kaffekvarn

Gabriel

Member
Hejsan!

Ska köpa en ny kaffekvarn men vet inte vilken? Vet att det är en av dem riktigt viktiga delarna i att få gott kaffe!

Vilken kommendar ni? Ha en budget på upp till 1000 kr.

Tack på förhand!

/Gabriel
 

awol

Well-known member
Jag har en Wilfa CGR-1, som jag tycker funkar mycket bra för brygg- och pressmalning. Liten, lätt att rengöra och lätt att byta malningsgrad. Finns från cirka 500 kronor på prisjakt.

Jag fick dock först två måndagsexemplar, så jag vet inte om kvaliteten är tveksam eller om jag bara hade otur. Den jag har nu har i alla fall malt på utan problem i ett drygt halvår..
 

osks

Well-known member
Det stämmer.

Jag tror dock inte du kan hitta en ny kvarn som klarar espresso för 1000 kr. Begagnat kan det kanske gå, men det är nog lite i underkant.
 

onkelA

Well-known member
själv är jag nöjd med min Compak...
(vilket jag inte var med Ascason, såklart, annars hade jag ju haft den kvar)
...inser ju att K10 är lindrig overkill, men levererar det gör den :eek:)
 

PontusTG

New member
Jag skulle också vilja köpa en ny kvarn. Så jag hoppar på denna tråd. Jag har redan en Wilfa CGR-1 men köpte under sommaren en begagnad (nyskick) espressomaskin, modell Nuova Simonelli Oscar.

Jag funderar lite över Mahlkönig Vario Home, har sett att många verkar gilla den, samt att jag gillar tanken på att bara ha en kvarn.

Men finns det någon annan kvarn jag bör titta på och eventuellt spara min Wilfa som komplement?

För övrigt vill jag säga att jag snubblade in på detta forum i början av sommaren har har verkligen blivit beroende. Kul att det är så många som håller forumet så levande!
 

exxy19

Well-known member
okej! förstår!
hur funkar det med gaggias kvarnar till gaggia maskinerna?
Gaggia MM ska man hålla sig borta från.
Jag har haft en sån för länge sen och dess främsta funktion är som oljudsgenerator, som bifunktion så delar den kaffebönor till mindre bitar.
Malskivorna är av platt typ som på en proffskvarn men gjorda av PRESSAD PLÅT...

Deras lite större kvarn tror jag är bättre (måste vara det), annars så brukar väl de flesta här rekommendera Rancilio Rocky som instegskvarn.
Lite generellt kan man väl säga att de kvarnarna i den prisklassen är helt ok att starta med, är det för dyrt, kolla om det går att hitta någon beggad här eller på Blocket.
 
Topp