Jämförelse Mahlkönig Brasilia, Wilfa CGR-1 och Ditting modell större. :)

MattiasL

Well-known member
Efter en dryg väntan kom min Mahlkönig Brasilia hem tidigare i veckan. Större, mer gulnad i plasten och smutsigare än jag trodde. En okulärbesiktning av malskivorna gav väl inga lysande resultat tyvärr. Har förstått att det är svårt att se slitage på malskivor med nakna ögat men de såg verkligen slitna och slöa ut. Får nog bli att undersöka möjligheten att köpa nya.

DSC_0034.jpg

Tänkte att jag ändå skulle göra en jämförelse mellan Wilfan som jag använder nu och Brasilian. Stannade förbi på Kahls och fick lite kaffe uppmalt med deras Ditting för att ha som referns. Tog några bilder, ursäkta den kassa kvaliten. Vet inte om det går att se tillräckligt mycket detaljer på bilderna.

DSC_0039.jpg
Ditting och Brasilia

DSC_0041.jpg
Ditting och Wilfa

DSC_0042.jpg
Brasilia och Wilfa

Inte helt oväntat var Dittingen ganska överlägsen när det kommer både till att ha ha så lite "fines" som möjligt och att ha jämn storlek på kaffekornen. I jämförelse hade Brasilian betydligt mer fines men de kaffekornen som var av rätt storlek så nästan lika fyrkantiga ut och jämna som Dittingen, nästan. Wilfans korn skillde sig ganska mycket från både Brasilian och Dittingen. Kornen är av fler former (blandning av avlånga och fyrkantiga), inte alls lika jämna och fina som de andra tvås. Antalet fines var helt klart fler jämfört med Dittingen men inte så värst mycket mer än Brasilian.

Så summa summarum blev väl att Brasilian, trots förmodligen slitna malskivor, ger fin jämnhet på själva kornen men också ger ganska mycket fines. Wilfan har mer ojämnhet i storleken på kaffekornen men inte mer fines än Brasilian.

Smakmässigt har jag inte hunnit med några rigorösa testningar. Gjorde två presskannor med Brasilian resp. Wilfan. Tyckte att Brasilian hade lite större kropp, mer rund i smaken och något mer nedtonad men ändå detaljerad syra, men det kan lika väl varit något annat som gjorde skillnad. Ska göra ett ordentligt smaktest framöver. Lite mindre kafferester blev det hur som helst i koppen efter brasilian.

Det verkar hur som helst vara en riktigt trevlig kvarn. Blir intressant att se hur den sköter sig som den nya arbetshästen hemma. Kanske blir det att jaga upp ett par nya malskivor framöver.
 

Bilagor

  • DSC_0036.jpg
    DSC_0036.jpg
    76.7 KB · Visningar: 62
  • DSC_0037.jpg
    DSC_0037.jpg
    78.2 KB · Visningar: 60
  • DSC_0038.jpg
    DSC_0038.jpg
    77.1 KB · Visningar: 59
  • DSC_0040.jpg
    DSC_0040.jpg
    88.1 KB · Visningar: 57

MattiasL

Well-known member
Kanske kan vara till nytta för någon så jag får uppdatera tråden även om det är lite påfrestande för självkänslan.

Mitt fina tyska nygamla nyförvärv Brasilia har blivit degraderad från hemma-kvarn till jobb-kvarn och WIlfan har fått komma in i finrummet igen.

Min fru var aldrig särskilt förtjust i Brasilian, den är större (och tydligen fulare också), väsnas mer , maler långsammare och, särskilt när man maler till press, skitar ner mer än wilfan.

Fram till förra veckan har vi använt den till 90% för presskanna. Kvalitetsskillnaden på det malda kaffet mellan Brasilian och Wilfan var ändå så pass stor när man maler så pass grovkornigt att jag kunde rättfärdiga att vi ändå måste köra på den. I presskannan blir det ändå så pass stor skillnad att jag själv kan känna skillnad på smaken beroende på vilken kvarn som användes och om inte annat blir det mycket mindre fines och rester kvar i koppen när man malde med brasilian jämfört med wilfan.

När vi nu tänkte gå över mer till filter tänkte jag ge wilfan en chans och mina egna smaklökar en utmaning. Ett blindtest mellan wilfan och brasilian. Resultatet kanske säger mer om kvaliten på mina smaklökar än om malningskvaliten på kvarnarna. Jag kände nämligen ingen skillnad alls mellan kvarnarna. Jag hällde upp två koppar var från respektiva kvarn och kunde inte ens para ihop kopparna från samma kvarn tillsammans.

Rent visuellt ser man skillnad på malningskvaliten mellan kvarnarna. Även om skillnaderna inte är alls lika stora som när man maler till press ser man ändå att brasilian maler jämnare storleksmässigt och också att kornen liknar varandra mer än de gör hos wilfan där formerna på kornen skiljer sig åt ganska mycket. Men mina smaklökar kunde iaf inte uppfatta någon skillnad så wilfan fick åka in i finrummet igen eftersom den är lättare att handha och Brasilian får istället agera kvarn på jobbet.

Har inte jämfört med en ditting eller mahlkönig kenya eller liknande. kanske är det skillnad mot dessa monster. Någon som testat?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Kul kvarn! Har inte sett den tidigare men skulle gärna vilja ha en hemma på min köksbänk. Bara synd att det är så svårt att få tag på malskivor.
 

MattiasL

Well-known member
Jo, själv tycker jag att den pryder sin plats men eftersom frugan inte håller med är det bara att ge sig. :)

Sen ska väl erkännas att det hänt en del på användarvänlighetsfronten de senaste tjugo åren. Den är lite bökig på ett charmigt sätt.

Ska försöka få tag i några skivor så småningom. Har fått tips om vart jag kan börja leta men malningen får duga som den är just nu. Det får bli ett senare projekt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp